krockade med rådjur!

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
Började med en klockren kväll i Barkarby, Jag o polaren drog iväg till Uppsala när barkarby stunt träff led mot sitt slut.
Vart kvar i Uppsala en längre tid. När jag ensam är på väg hem och polaren har åkt hem så ligger jag runt 120km/h plötsligt springer ett rådjur fram. Självklart träffar man mitt på. Bromsade och tror att jag fick ner hastigheten till 90km/h vid kollisionen. Flyger över styret och snurrar några varv, glider på asfalten, snurrar några varv till osv, tillslut äntligen tog det slut. Ligger då längst vägkanten och fattar ingenting. K
lockan är då 02:00 trodde inte att jag hade ett helt ben i kroppen där jag låg o kolla upp i himlen. Mobilen hade jag inte på mig, plötsligt ser jag ett ljus längre bort på vägen. Äntligen en bil. Får hjälp och larma efter ambulans. Och helt otroligt jag står på bena redan då och försöker ställa motorcykeln upp. Har väll jo för sig aldrig haft så mkt adrenalin heller. När jag ligger i ambulansen på väg till sjukan så har jag skrapsår på armarna, och lite ont i låren, men absolut inget alvarligt.
Nån timme senare var jag fri för att åka hem.
Är det vanligt att det brukar gå så här bra eller hade jag ren tur?
Sitter hemma o knaprar alvedon o känner mig öm i hela kroppen men inget brytet eller liknande.
Hade även skyddsutrustning som har tagit en del smällar men jag menar i dom hastigheterna brukar det väll sluta ganska illa?
Liver i behåll, det mindre roliga är ju att hojjen är halvförsäkrad så det blir inte billigt för mig inte. Men är glad att allt gick så bra.

Last edited:
Till nästa gång: köp en hoj med kåpor så du klyver skiten. :D

Skämt åsido, var glad att det gick så bra som det gick.

Till nästa gång: köp en hoj med kåpor så du klyver skiten. :D

Skämt åsido, var glad att det gick så bra som det gick.

Faktum med att det var med min nyinköpta Yamaha r6 2002. Har inte hunnit ändra bilden från min gammla fz6:a.

Last edited:
Samma sak hände mig. samma hastighet me..
Hade ett goretexställ som blev till trasor men bara ett litet skrapmärke på handen.
Gled långt på asfalten samt rullade två varv.
Kommer också ihåg hur chockad man var över att kunna resa sig.

Tur att det inte var en kurva!

Ja det är ingen idé du köper lott den närmsta tiden! du har förbrukat din tur... :hihi

Jobbigt med krash men skönt att det gick så bra endå!

Tacka gudarna för att det gick så bra och lindrigt..
Håller med dig i 90 km/h kan man ju tänka sig att det skulle vara kört.
Härligt att du klarade dig så bra, hojen är ju ersättningsbar :tummenupp

Jävlar i gatan! Det där lät inge kul, du skall nog vara glad att det gick så bra som det gick, läskig historia. Krya på dig!

Gissar vi inte behöver fundera på om rådjuret sitter och äter Alvedon just nu..

Lånar din tråd lite : Jag hade en nära-rådjur-upplevelse i våras ute på Värmdö där det kryllar av dom.

Låg bakom en snigelbil uppför en backe men valde att inte köra om precis när man kände i kroppen att platsen/tiden skulle jag påbörja omkörningen var precis "DÄR" och avbröt. Det var något gjorde att jag sket i det, kände jag var hemma om 2 min iaf och kunde lika gärna ligga kvar bakom den något långsammare skåpbilen jag hade framför mig.

Sekunden efter så kom ett rådjur i full fart från skogen från höger och kuta rakt över vägen. Svårt att förklara men insåg i efterhand att om jag hade påbörjat min omkörning så hade jag dels aldrig sett rådjuret på väg ut, detta eftersom jag då hade skåpbilen på min högra sida (och jag i "ytterfilen"). Vidare så hade tajmingen troligen varit exakt för att smälla med Bambi. Den gången gick det bra.

du hadde nog tur där :tummenupp

vad hadde hänt om du gasade i ställe från 120, hadde du då hunnit pasera?

om du nu träffa mitt på i 90. man kan ju ibland fundera om det är bättre att gasa än bromsa, men naturligt är ju at bromsa.

bara en spekulation.

Tur att det gick så bra...Har undrat hur det "känns" att få denna nära döden upplevelse. Två vänner till mig har kraschat i år ordentligt och båda säger som du, "jag fattade ingenting, det bara hände och jag låg där". Bor i Trosa där det kryllar av vilt, tackar min stjärna varje gång jag kommer hem och inte krockat med något. Men visst har det sprungit ut djur en bit framför mig...hjälp. Min värsta mardröm är vildsvin och älg, hua!!
/ Girly

Tur att det gick så bra...Har undrat hur det "känns" att få denna nära döden upplevelse. Två vänner till mig har kraschat i år ordentligt och båda säger som du, "jag fattade ingenting, det bara hände och jag låg där". Bor i Trosa där det kryllar av vilt, tackar min stjärna varje gång jag kommer hem och inte krockat med något. Men visst har det sprungit ut djur en bit framför mig...hjälp. Min värsta mardröm är vildsvin och älg, hua!!
/ Girly

Tack för alla värmande svar, Men jag måste endå säga att jag han fan tänka på mycket grejer innan det small även fast det var så kort tid. När jag rullade runt och hade förstått att jag hade flygit av hojjen så trodde jag ju att jag var död. Jag han tänka på mycket grejer under tiden faktist tro det eller ej, dom där sekunderna känndes långa. Så visst när jag skrev att jag inte fattade nånting så kanske det inte var så trots allt, För jag tänkte fan på mycket grejer,.Var rädd om er det är så lätt hänt att man drar på lite extra även fast man är medveten om riskerna.

Vilken tur du hade!!! Himla obehaglig upplevelse!

Jag krockade med en fjolårs-älgkalv för 3 veckor sedan. Körde på slingerbulten från tungelsta o var påväg hem till Huddinge. Körde väl i 70-80, hade precis kommit ur en kruva o såg vägen framförmig, öppet o fint, tittar efter skjulen på vänster sida som skvallrar om att det snart är dags att svänga av höger hem mot huddinge. Då ser jag den lilla älgen titta fram på vänster kanten (tack för skjulen!). Hinner tänka "men det här händer väl inte!?!?!!?!?), börjar bromsa o tycker det tar EN EVIGHET o att älgen SMYYYYYYYYGER över vägen, får kanske ner farten till 30-40 när den "helt plötsligt" skenar fram eller tar ett skutt (fast det var nog samma hastighet hela tiden). Då inser jag "shit, det här går inte" o kör på den rakt på bakbenet, älg hoj o jag hamnar i diket. Ingen fara med mig men hojen såg inte så glad ut. Älgen desto värre...

Har ju funderat lite, om jag inte hade sett den så tidigt, om jag inte hade hunnit bromsa ner.... hade jag då hunnit åka förbi???

Tur för mig att jag körde så långsamt. Måste varit mer skrämmande upplevelse för dig.

Tur att det gick bra, synd på hojen bara!

Vilken tur du hade!!! Himla obehaglig upplevelse!

Jag krockade med en fjolårs-älgkalv för 3 veckor sedan. Körde på slingerbulten från tungelsta o var påväg hem till Huddinge. Körde väl i 70-80, hade precis kommit ur en kruva o såg vägen framförmig, öppet o fint, tittar efter skjulen på vänster sida som skvallrar om att det snart är dags att svänga av höger hem mot huddinge. Då ser jag den lilla älgen titta fram på vänster kanten (tack för skjulen!). Hinner tänka "men det här händer väl inte!?!?!!?!?), börjar bromsa o tycker det tar EN EVIGHET o att älgen SMYYYYYYYYGER över vägen, får kanske ner farten till 30-40 när den "helt plötsligt" skenar fram eller tar ett skutt (fast det var nog samma hastighet hela tiden). Då inser jag "shit, det här går inte" o kör på den rakt på bakbenet, älg hoj o jag hamnar i diket. Ingen fara med mig men hojen såg inte så glad ut. Älgen desto värre...

Har ju funderat lite, om jag inte hade sett den så tidigt, om jag inte hade hunnit bromsa ner.... hade jag då hunnit åka förbi???

Tur för mig att jag körde så långsamt. Måste varit mer skrämmande upplevelse för dig.

Tur att det gick bra, synd på hojen bara!

Fan det är det jag alltid har sagt.
Älgar ska ligga på matbordet och inte vara ute i skogen och ränna !

Krocka med djur på hoj har jag ännu så länge klarat mej från. Har dock en liten anekdot:

Kör i mälarhöjden och skjutsar polaren på hojen, farten är ca 30 - 40km/h. Ser en katt vid sidan av vägen men tänker inte så mkt på det. När vi är näst intill höjd med den har den samlat på sej mod att korsa vägen och gör slag i saken... tokspringer över...

Polarn och jag stirrar rakt under oss när katten passerar oss under hojen, mellan fram och bakhjul?!! :näsblod :va

hehe så snabb är inte ens en katt att den kan pasera mellan fram o bakhjul i 30-40km i timmen.
:D

hehe så snabb är inte ens en katt att den kan pasera mellan fram o bakhjul i 30-40km i timmen.
:D

Jag önskade det fanns bildbevis att posta, men vittne finns, (Boatdrinks här på forumet)! Hastigheten kanske var 30 då vi faktisk var på en 30-sträcka innan en skarp böj mot Gösta Ekmansväg... då så, ni som kan omgivningarna vet exakt var den svarta/mörka katten bor.... :tummenupp

Last edited:
du hadde nog tur där :tummenupp

vad hadde hänt om du gasade i ställe från 120, hadde du då hunnit pasera?

om du nu träffa mitt på i 90. man kan ju ibland fundera om det är bättre att gasa än bromsa, men naturligt är ju at bromsa.

bara en spekulation.

Jag tänkte det samma faktiskt. En bekant klippte ett rådjur med sin FZR1000 för en massa år sedan och lyckades hålla sig på hjulen.
Gaffeln kröktes och en del annat vart skit. Det gick dock mycket fortare än 90så vitt jag fått höra. Hm. Fortare kanske är bättre i syftet att klyva istället för att ta upp smällen. Tyvärr är det nog få förunnat att hålla sig på hjulen tror jag. Ser jag rådjur korsa vägen på min hojpa senare i höst när den är klar så ska jag vrida upp den på schlanga:yoparty :D

Skönt att du klarade dig såpass bra som du gjorde Simpan!
Skyddsutrustning lönar sig! Trist på hojen dock, men har du tur så kanske inner rör till gaffeln och nya plastkåpor från Ebay räcker?

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...