Krockade med cyklist igår

Teo skrev:
...så att om jag lungt och fint glider fram på folkkungagatan och så helt utan förvarning skjuter det ut en persom mot mitt framhjul när jag har grönt och helt utan möjlighet att varken reagera eller bromsa så är det änså "mitt fel"?

Jag tror inte att det klassas som ditt fel, men det är fortfarande din försäkring pengarna tas ifrån.

Jag tror det har med grundregeln: Du får aldrig framföra ditt fordon snabbare än att du kan stanna för uppkommande fara/hinder.

wheelieman skrev:
Jag tror inte att det klassas som ditt fel, men det är fortfarande din försäkring pengarna tas ifrån.

Jag tror det har med grundregeln: Du får aldrig framföra ditt fordon snabbare än att du kan stanna för uppkommande fara/hinder.

..med andra ord ska man stå helt stilla :3freak (i princip)

Cyklister - trafikens löss....

Cyrus skrev:
Som rubriken säger jag krockade med en cyklist ....

Cyklisterna har spårat ur totalt, de är värre än de japanska självmordspiloterna under andra världskriget - nu fick jag det sagt!

Men... en annan lösning på ditt problen kan kanske vara om din cyklist har en ansvarighetsförsäkring? Bör kollas och varför inte en polisanmälan (hot om i alla fall), det kanske hjälper?

Vi ska naturligtvis aldrig acceptera vilka dumheter som helst i regelverket som rör cyklister och fotgängare. Pröva och anmäl, pröva och anmäl etc idiotierna måste fram.

Hade väl knappast varit bättre för henne, om du haft så hög fart att hennes liv avslutats?

Teo skrev:
..med andra ord ska man stå helt stilla :3freak (i princip)

Ja, om du som förare upplever situationen sådan :mattias

Det är så man döms i alla fall i vid kollisioner, vilket inte är klokt i vissa fall. :huvet

Det finns en oskriven regel i Västerås.

"Det farligaste som finns i trafiken är en ABB:are med cykelhjälm. För han är totalt odödlig." :kocko

Fasen, jag har gått omkring och trott fel i alla år. Jag hade för mig att vid en kollision med tex en cyklist. Så täcker din trafikförsäkring både hans och dina skador. Detta pga att han framför ett icke trafikförsäkringspliktigt fordon. Men jag har nog fel efter vad jag läst här.

Busafreak skrev:
Cyklisterna har spårat ur totalt, de är värre än de japanska självmordspiloterna under andra världskriget - nu fick jag det sagt!

Men... en annan lösning på ditt problen kan kanske vara om din cyklist har en ansvarighetsförsäkring? Bör kollas och varför inte en polisanmälan (hot om i alla fall), det kanske hjälper?

Vi ska naturligtvis aldrig acceptera vilka dumheter som helst i regelverket som rör cyklister och fotgängare. Pröva och anmäl, pröva och anmäl etc idiotierna måste fram.

Hade väl knappast varit bättre för henne, om du haft så hög fart att hennes liv avslutats?

Nä hon sa dessutom igår när vi krockade att jag hörde dig inte. Nä självklart jag hade 2s tidigare kört förbi en kärring på 100år och eftersom jag vet att hojen låter en del så fort jag gasar lite så tog jag det jävligt lugnt för att inte ta livet av kärringen. Bromsmärket är ca 10cm långt så jag fick stopp rätt fort iaf.

Har inte ringt henne än, det får nog bli ett brev i hennes låda ikväll istället...Jag är för snäll på telefon.

Fortsättning följer? :corn Cyrus V.S cykel tanten.

Ge dig inte, du har ju lika rätt att köra mitt i vägen som en bil, fattade hon inte det?

En av trafikreglerna säger att man inte får köra fortare än att man kan stanna för varje förutsägbar eller oförutsägbar fara...
(hur många följer den lagen?)

Pawwe skrev:
Jaha, och nu känner man sig inte dum alls.....
Mao skulle jag inte ha betalat killen som framförde bilen, som min sambo och våran häst bestämde sig för att sätta ett scysst "sko" avtryck i hans högerframskärm.. iof bara 1000spänn med endå :huvet :huvet

Dessutom så har jag för mig att hästar räknas som "flock djur" och därför kan de inte bli deras fel, i vilket fall som helt så skulle inte du betala

Låter som att det kan bli dyrt att krocka med en vild cyklist:

#Självrisk för hans och mina skador
#Övergrepp i rättssak
#Olaga hot
#Misshandel
osv

Lite på skoj men jag vet inte jag skulle kunna besinna mig om jag skulle bli tvungen att betala för någon annans oförmåga att framföra en cykel.

martini skrev:
Dessutom så har jag för mig att hästar räknas som "flock djur" och därför kan de inte bli deras fel, i vilket fall som helt så skulle inte du betala

Nu är ju iofs en häst bara en och inte en hel flock :D Men faktum är att just häst har bättre skydd i lagen och det kommer sig från tiden då hästar var vanligare i trafiken än hästar.

Jarle skrev:
Fortsättning följer? :corn Cyrus V.S cykel tanten.

Ge dig inte, du har ju lika rätt att köra mitt i vägen som en bil, fattade hon inte det?

Det finns tyvärr många som inte har klart för sig att en MC har rätt till ett helt körfält utan tror att de ska framföras som mopeder.

Diversion skrev:
Det finns tyvärr många som inte har klart för sig att en MC har rätt till ett helt körfält utan tror att de ska framföras som mopeder.

Japp, det gör det. Trots att jag bara hunnit med ca 60 mil övningskörning så har jag redan haft tillfälle att peka finger pga detta. En bilist tyckte att jag borde gått åt sidan på Rotebroleden. Jag resonerade som så att eftersom han aldrig skulle fått för sig att försöka köra om en annan bil där så ska han f*n inte tvinga ut mig i vägrenen heller. Dessutom körde jag redan hastighetsbegränsningen + lite moms på den så det var ju ingen krypkörning. Notera att jag inte anser mig ha rätt att bestämma hur fort andra ska köra eftersom såna låtsaspoliser gör mig vansinnig.

Pawwe skrev:
Jaha, och nu känner man sig inte dum alls.....
Mao skulle jag inte ha betalat killen som framförde bilen, som min sambo och våran häst bestämde sig för att sätta ett scysst "sko" avtryck i hans högerframskärm.. iof bara 1000spänn med endå :huvet :huvet

Hade du sagt att hästen blev skrämd hade du inte behövt betala, men bilsen stod kankse parkerad?

söta regler det där.. fatta om tex farsan skulle så en cyklist i skärmen på sin V70... då skulle altså hans bonus ryka illa kvickt, för en sketen cyklist!!!! :kocko

men hur som hellst så borde det vara nån form av utbildning för dessa fart dårar oxå.

sen det där med att man ska kunna stanna för alla förutsäg bara eller oförutsägbara hinder, hur är det om hindret kör på dig.. ?? :va :gnissla

sepahewe skrev:
Nu är ju iofs en häst bara en och inte en hel flock :D Men faktum är att just häst har bättre skydd i lagen och det kommer sig från tiden då hästar var vanligare i trafiken än hästar.

såg att de va lite skumt formulerat, men grejen e den att de är flykt sjur nånting blablabla, med andra ord kan den inte själv avgöra om densparkar på en bil lr inte, nånting i den stilen fick jag förklar för mig någongång :)

edit: hästar var vanligare än hästar :D

Man får ju sig en tankeställare eftersom man dagligen cyklar till jobbet... :gnissla

Ja här i uppsala finns det ju inga cyklister.. :rolleyes: Dom är Överallt! Och inte sällan klämmer dom in sig på högern för att fortsätta rakt framåt, även om man står & blinkar höger. :va Höll på att plocka hem en tidigare i veckan som kom flygande över vägen också.
Antar det betyder att jag måste skaffa nya slipon.

martini skrev:
såg att de va lite skumt formulerat, men grejen e den att de är flykt sjur nånting blablabla, med andra ord kan den inte själv avgöra om densparkar på en bil lr inte, nånting i den stilen fick jag förklar för mig någongång :)

edit: hästar var vanligare än hästar :D

:huvet Min egen grop var visst lite väl djup :D Hästar var vanligare än bilar menade jag förståss :gnissla

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna