Krockad jetski, hur ska jag laga?

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Blev påkörd i sidan som synes. Frågan är nu till vilket pris (uppskattningsvis) det går att laga, och klarar men det själv om man inte har tummen mitt i handen? Vad behövs för grejor för att laga det?
Hoppas på svar, säsongen är inte slut än så vill gärna hinna blöta ner den några gånger till. Har provat på jetski-sweden.se, men betydligt fler folk som läser här och kanske det finns någon här som håller på med båtar/jet som har erfarenhet av trasiga skrov.

Såhär ser eländet ut iaf!
Mestadels gelcoaten som spruckit, men syns en liten brytning på insidan i glasfibern på nästa bild




Ut och insida på huven

 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Köp polyesterplast på biltema samt härdare och glasfiberväv.

Sen slipar du ned plasten där det är sprucket. På det stället där det ser ut som en lucka kan du lägga ett plattjärn på insidan och spänna den befintliga väven emot den för att få den rak.

Sen är det bara att kladda på polyster tillsammans med väv (och härdare) så blir det kalas bra.

Efter det få du spackla och måla med gelcoat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, slipa bort alla sprickor, annars kommer det snart spricka igen pga rörelserna i glasfibern! Tänk på att slipa en lask, 1:30 ca, dvs, slipar du ner 1mm måste det vara en 30mm lång sluttning mot det du inte slipar alls.
Kolla även hur många lager det redan är i skrovet, och lägg dit lika många själv. Och det är glasfibern som ger styrkan, inte polyestern! :fakta
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Köp polyesterplast på biltema samt härdare och glasfiberväv.

Sen slipar du ned plasten där det är sprucket. På det stället där det ser ut som en lucka kan du lägga ett plattjärn på insidan och spänna den befintliga väven emot den för att få den rak.

Sen är det bara att kladda på polyster tillsammans med väv (och härdare) så blir det kalas bra.

Efter det få du spackla och måla med gelcoat.

Tackar för snabbt svar! :)

Problemet med huven är att plasten lagt sig som på min egenhändigt ritade bild. Men det är alltså bara att slipa bort all glasfiber som spruckit eller blivit knäckt och lägga i nytt med nån form av mothåll?
 

Bifogat

  • asdfadsf.JPG
    asdfadsf.JPG
    3.3 KB · Visningar: 68

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Som sagt, slipa bort alla sprickor, annars kommer det snart spricka igen pga rörelserna i glasfibern! Tänk på att slipa en lask, 1:30 ca, dvs, slipar du ner 1mm måste det vara en 30mm lång sluttning mot det du inte slipar alls.
Kolla även hur många lager det redan är i skrovet, och lägg dit lika många själv. Och det är glasfibern som ger styrkan, inte polyestern! :fakta


Inga raka kanter alltså när jag slipar bort trasiga glasfibern?
Glasfiber, polyester, what? Vad är skillnaden och vilket är vad och inte? Hänger inte med :gnissla
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Inga raka kanter alltså när jag slipar bort trasiga glasfibern?
Glasfiber, polyester, what? Vad är skillnaden och vilket är vad och inte? Hänger inte med :gnissla

När det ser ut dom det gör på din bild kan du ju ta hjälp av tex ett plattjärn som du antingen spänner emot med tving eller plastar fast för att få stadga.

Glasfiberväv( det är tort och är en väv)

Polyester (det är flytande och är själva plasten som man blandar tillsammans med glasfiberväven.

Härdare
( den blandar du med polyestern innan penslar på den på glasfibern)
 

bigbadbeg

Leg.våldsverkare
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Honda VT-750 -05
Hejsan hoppsan!

http://www.get.to/fiber
Här finns massa vettigt på denna sidan som dök upp när jag själv sökte tips på plastlagning :)
Bra förklarat och bra bilder.

Lycka till!
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
När det ser ut dom det gör på din bild kan du ju ta hjälp av tex ett plattjärn som du antingen spänner emot med tving eller plastar fast för att få stadga.

Glasfiberväv( det är tort och är en väv)

Polyester (det är flytande och är själva plasten som man blandar tillsammans med glasfiberväven.

Härdare
( den blandar du med polyestern innan penslar på den på glasfibern)

Aha, nu är jag med! Bara att ta tag i saken så fort jag kan röra mitt högra ben igen. Tackar för svaren! :tummenupp
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Efter det få du spackla och måla med gelcoat.
Topcoat, topcoat, topcoat! Gelcoat målar man i gjutformen innan man gjuter glasfibern, topcoat målar man på glasfiberlaminat som är färdigt. Gelcoat ska lossna från det den målas på (gjutformen) men laminatet ska fastna på den andra sidan av den sedan, topcoat ska fastna direkt på det man målar det.

Du kan slipa bort drygt halva tjockleken av det skadade laminatet på ena sidan och laga den sidan med glasfibermatta och polyester (glöm INTE att rulla ut luftbubblorna med verktyg avsett för det). När det härdat slipar du bort resten av det skadade laminatet på andra sidan och lagar där. Då får du (förhoppningsvis) en bra lagning och slipper använda något annat som stöd för att få rätt form på det för att du slipat bort allt skadat laminat på en gång.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är lätt att laga glasfiberarmerad polyesterplast. Det viktigaste för ett lyckat resultat är.

1. Slipa bort allt laminat som är skadat. Slipa så att kanterna lutar ca 1:30 som Hoztic säger. Slipa med så grov rondell som möjligt. Fiberrondell P16 i vinkelslip "is the shit". Då blir ytan grov och fibern luddar lite.

2. Se till att det gamla laminatet ät torrt. OBS mycket viktigt för ett bra resultat.

3. Lägg något stöd på motsatt sida som du skall plasta på. Är det plant så funkar vaxad formplyfa med släppmedel bra. Lite böjd yta då får man ta masonit som man målar och sedan vaxar och sen släppmedel. Böjt åt alla håll då funkar plastburkslock (typ glasspaket) kanon. Om man inte har vax/släppmedel och inte orkar måla så kan man tejpa ytan med eltejp eller klä den med fryspåsplast.

4. Tvätta noga med aceton. Om det har gått en längre tid mellan slipning och plastning så slipa lite till innan rengöring med aceton.

5. Laminera. Riv till bitar som passar för lagningen (OBS klipp inte !). Använd så lite polyester som möjligt. Dränk in den första mattan och rulla sen dit nästa och nästa. Ta bara mer polyester om det behövs.

6. Låt härda

7. När det härdat slipa med finare rondell. Använd PP glasfiberspackel om det behövs jämnas till (Biltemas funkar inte så bra på båt). Lägg sen på Topcoat

8. Våtslipa, polera och vaxa.

9. Om du kommer åt. Ta bort "formen" slipa med den grova rondellen, tvätta noga med aceton och lägg ett laminat från insidan.


10. Klart


Båten på bilden (Crescent 434) har jag renoverat och modifierat efter att den låg i en vass som brändes ner. Den såg ut som ett skitigt ulligt får och var nästan genombränd på en del ställen.

Fixad.JPG

Din JetSki kommer att bli fin igen !

PS, Gelcoat blir Topcoat om man blandar i 1-2% Styren-vaxlösning
 
Last edited:

U.Blomqvist

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Njurunda
Hoj
Ingen än så länge!
Som sagt, slipa bort alla sprickor, annars kommer det snart spricka igen pga rörelserna i glasfibern! Tänk på att slipa en lask, 1:30 ca, dvs, slipar du ner 1mm måste det vara en 30mm lång sluttning mot det du inte slipar alls.
Kolla även hur många lager det redan är i skrovet, och lägg dit lika många själv. Och det är glasfibern som ger styrkan, inte polyestern! :fakta

Farsan, som varit flygmekaniker en gång i världen, sade alltid att borra i slutet av alla sprickor var the shit för att stoppa vidare sprickbildning.

Om det funkade på en flygande tunna 1952 så kanske det funkar på plast också? :)
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har du någon plastfirma på orten, hör med dom om du inte kan få köpa lite material av dom.
Blir säkert både billigare, och material som är lättare att jobba med än feltemas.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Farsan, som varit flygmekaniker en gång i världen, sade alltid att borra i slutet av alla sprickor var the shit för att stoppa vidare sprickbildning.

Om det funkade på en flygande tunna 1952 så kanske det funkar på plast också? :)
Annan plast, säkerligen, men inte en seriös lagning i detta. Man slipar ju bort all skadad plast när man gör en riktig lagning i glasfiberarmerad plast, och därmed försvinner hela sprickan = det finns ingen ände kvar att borra i. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Farsan, som varit flygmekaniker en gång i världen, sade alltid att borra i slutet av alla sprickor var the shit för att stoppa vidare sprickbildning.

Om det funkade på en flygande tunna 1952 så kanske det funkar på plast också? :)
Japp, det funkar på glas, absplast mm, homogena material. I fibermaterial funkar det inte, det kommer att fortsätta delaminera ut, vinkelrätt mot sprickan. Om man inte slipar bort allt som är sprucket/delaminerat så kommer sprickorna att sprida sig vidare och till slut så är det bara skrot kvar av kåpan eller vad det nu är.
Å J29 hade nog ganska lite glasfiber i sig ;)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top