Krockad hoj - försäkringsbolaget vill lösa in

Ah, har glömt uppdatera.

Nåväl..inte mycket har hänt. Inget har hänt t.o.m.
Jag mailade Protector i torsdags för att höra vad som händer i ärendet. Inget svar. Deras vanliga taktik,verkar det som.

Från mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar, har jag redan fått ersättning för hjälm, jacka och lite sveda o värk. Utan att ens behöva lämna in grejorna.
 
Idag fick jag beskedet från Protecta att deras fordon är vållande till olyckan, och de ska ersätta skadorna på motorcykeln :banana

Måtte de inte bara svänga på klacken när de ser fakturan från mc-verkstaden (40 000 SEK+) och bestämmer sig för att lösa in hojen...
 
Och 10 min. senare fick jag ett nytt mail där de vill ha in kvitto/inköpshandlingar på hojen.

De ska väl bedöma ersättningen enligt marknadsvärdet o inte vad jag betalat för den??
 
Min uppfattning är att du enbart ska korrespondera med ditt försäkringsbolag, inte motpartens. Det är ju det du pröjsar en premie för, inte bara för att få ersättning. Du får ju ersättningen av ditt bolag inte motpartens. Hur bolagen sen reglerar dem emellan är ju inte din sak att ordna.

Min motparts bolag efterfrågade dokumentation av mig efter en olycka. Mitt bolag hade då redan reglerat klart fordon och utrustning och avslutat ärendet. Efter mitt besked att de fick kontakta mitt bolag i ärendet blev det tyst och när jag frågade min handläggare om hon blivit kontaktad sa hon nej.
 
Min uppfattning är att du enbart ska korrespondera med ditt försäkringsbolag, inte motpartens. Det är ju det du pröjsar en premie för, inte bara för att få ersättning. Du får ju ersättningen av ditt bolag inte motpartens. Hur bolagen sen reglerar dem emellan är ju inte din sak att ordna.

Min motparts bolag efterfrågade dokumentation av mig efter en olycka. Mitt bolag hade då redan reglerat klart fordon och utrustning och avslutat ärendet. Efter mitt besked att de fick kontakta mitt bolag i ärendet blev det tyst och när jag frågade min handläggare om hon blivit kontaktad sa hon nej.

- Eftersom jag hade halvförsäkring och motparten var vållande, fick jag veta att jag skulle kommunicera direkt med motpartens försäkringsbolag.
 
- Eftersom jag hade halvförsäkring och motparten var vållande, fick jag veta att jag skulle kommunicera direkt med motpartens försäkringsbolag.

Ah, då är det så det är. Jag hade helförsäkring...

Tack för förtydligandet! :tummenupp

Marknadsvärdet är ju det rimliga att bedöma efter. Gör research ordentligt på prisbilden innan du kastar dig in i samtal med handläggare bara.
 
Idag blev jag uppringd av Protectors skadetekniker.
Han frågade direkt efter kvitto och ville se vad jag betalat för motorcykeln.
Vi hade ett långt samtal, där jag ifrågasatte meningen med mitt pris, eftersom det borde vara utgångspriset enligt marknaden som gäller som underlag för ersättningsberäkning.

Klart är att priset för att reparera hojen på verkstad överstiger värdet, så jag föreslog att jag behåller hojen och lagar den själv, och så får de ge mig en lägre ersättning istället. Han var inte emot den lösningen, och sade att de normalt sett betalar ut en kontantsumma på ca 65% i de fallen de väljer att göra så.
Sen frågade han vad jag i så fall skulle tycka vore rimligt om jag tar hand om reparationenrna.
Han fick mitt pris och lovade att återkomma imorgon. Så långt äntligen en vettig kontakt på försäkringsbolaget Protecta.
 
Kom ihåg att det är du som ska bli nöjd och vad handläggare tycker och tänker är irrelevant.
 
Får hoppas det löser sig.
När min bil blev påkörd för ca 10år sedan fick jag behålla 75% av repkostnaden plus bilen.
Lite beg delar & den var reparerad för ungefär 20% av repkostnaden.
En av få bilar man på på vinst med :D
 
Kom ihåg att det är du som ska bli nöjd och vad handläggare tycker och tänker är irrelevant.

- Obsalut, det är bara det att i slutänden bestlämmer handläggaren vad jag får ändå. Men det finns helt klart en förhändlingstolerans, har jag ju märkt.
 
Allright, då har vi kommit överens, skadeteknikern och jag, om skälig kontantersättning mot att jag behåller Suzukin och fixar i ordning den själv. De var båda överens om att det enbart var kosmetiska skador.

Jag fick helt skäligt betalt och tillräckligt för att laga ihop hojen - trevligt avslut innan semestern :tummenupp
 
Bra jobbat där Micke, hoppas det går bra att få ordning på hojen!
 
Trist dock - Lindströms Racing i Stälje vill ha 100 SEK/dag som hojen står hos dem. Den kostnaden är nu uppe i över 3000 SEK...plus att de ska ha 250 SEK för att ha skrivit ut en lista på delarna som behöver bytas :(

O jag kan inte lämna jobbet på hela veckan här..
 
Trist dock - Lindströms Racing i Stälje vill ha 100 SEK/dag som hojen står hos dem. Den kostnaden är nu uppe i över 3000 SEK...plus att de ska ha 250 SEK för att ha skrivit ut en lista på delarna som behöver bytas :(

O jag kan inte lämna jobbet på hela veckan här..

Jag har tidigare fått stilleståndersättning på ungefär 100 spänn per dag. Visserligen har jag haft helförsäkring men det kan vara värt att kolla upp med protecta.
 
Trist dock - Lindströms Racing i Stälje vill ha 100 SEK/dag som hojen står hos dem. Den kostnaden är nu uppe i över 3000 SEK...plus att de ska ha 250 SEK för att ha skrivit ut en lista på delarna som behöver bytas :(

O jag kan inte lämna jobbet på hela veckan här..

Är det något som överenskommits/kommunicerats från dem från början?

Om det är så att de kommer med de kraven i efterhand, när de insett att de inte kommer att få reparera hojen, så är det inte uppenbart för mig att du är skyldig att betala.

Jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag och höra med dem om de har någon åsikt om du detta ska hanteras, det är ju en kostnad som uppstår pga av mitt försäkringsärende. Om inte annat så kanske de kan hjälpa till att sätta litet press på hojfirman.

Mvh,
Ingvar
 
Lindströms Racing talade om att de skulle ha betalt för att ha motorcykeln hos sig, men i det läget utgick jag ifrån att vållandeparten - i det här fallet Protector då - skulle stå för de kostnader som uppstod i samband med att jag blev tvungen att lämna hojen och ta tåget hem till Kalmar på kvällen.
 
På måndag åker jag o hämtar Suzukin hos Lindströms Racing i Södertälje.

Sen återstår att se om jag ska sälja den eller 929:an jag åker på just nu.
 
På måndag åker jag o hämtar Suzukin hos Lindströms Racing i Södertälje.

Sen återstår att se om jag ska sälja den eller 929:an jag åker på just nu.

Och hur gick det, kommer försäkringsbolaget betala skulden eller? Det borde vara den vållandes som ska stå för dina utgifter men kombinationen logik och försäkringsbolag är inte alltid enkel.
Förutom logiken pengar in men inte ut förståss! :crash
 
Och hur gick det, kommer försäkringsbolaget betala skulden eller? Det borde vara den vållandes som ska stå för dina utgifter men kombinationen logik och försäkringsbolag är inte alltid enkel.
Förutom logiken pengar in men inte ut förståss! :crash

- Det återstår att se. Jag har påpekat för Protector att vårt "avtal" mellan oss gäller priset på motorcykeln, inte de omkostnader som deras vållandepart orsakat mig. Handläggaren är på semester nu o får mailet när hon är tillbaka.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top