Krockad hjälm

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Hej hej

Har ett par frågor om krockad, tappad, slängd hjälm i gatan golv osv.

Är det lika med ny hjälm?
vart går gränsen?
vad säger föräkringsbolagen?

Jag har ju åkt i backen och hjälmen i asfalten, för mig så kommer jag köpa ny hjälm oavsett vad försäkringsbolaget säger.
Nyfiken på vad ni har för åsikter om det hela.

Mvh Kristian

Personligen så skulle jag välja att köpa ny hjälm :)

samma sak med andra skydd som tagit hårt åt. När jag kör cross så byter jag skydden när de tagit smällar mellan 5-10 ggr MAX. Hjälmen efter en ordentlig eller 2-3 mindre :)

I stora drag så ligger det till så att hjälmens "stötupptagande" lager blivit permanent ihoptryckt medans hjämens yttre skal har flexat tillbaka och ser 'oskadat' ut.

Hjälmen är alltså (nästan) värdelös om man ramlar och slår i hjälmen på samma sätt en gång till.

I stora drag så ligger det till så att hjälmens "stötupptagande" lager blivit permanent ihoptryckt medans hjämens yttre skal har flexat tillbaka och ser 'oskadat' ut.

Hjälmen är alltså (nästan) värdelös om man ramlar och slår i hjälmen på samma sätt en gång till.

Nja. Det ska rätt mycket smäll till för att helt förstöra det stötupptagande inredet. Dock är det också så att en ordentlig smäll (framför allt på komposithjälmar) oftast orsakar små sprickbildningar i materialet som dock fortfarande kan se helt OK ut.
Dock är det ganska ordentligt försvagat och kan inte fördela/sprida ut krafterna på rätt sätt vid nästa smäll vilket leder till att en mindre del av inredet måste ta upp samma anslagsenergi.

Har hjälmen fått en ordentlig smäll ska den bytas för att den inte längre anses ge fullgott skydd.
Har den fått en liten smäll så behöver man kanske inte byta den på en gång.
Sen är ju bara den svåra frågan vid hur hård smäll man genast byter hjälmen. För någonstans går ju gränsen. Det finns ju ingen som byter hjälm för att dom råkade knacka den lite löst mog garderobsdörren i hallen liksom.

Jag vurpade när jag körde i 50-60 km/h men slog aldrig i hjälmen, fanns inte ett enda märke på den.

Det är väl bara fortsätta använda den? :näsblod

Borde nästan kunna köra utan hjälm då jag ändå inte slår i huvudet :D

Har hjälmen fått en smäll som påverkat skalet så blir hjälmen lika härlig som en blomkruka den dagen du åker på backen. Nu är det väl sällan skallskador som är det största problemet utan benbrott?

Har hjälmen fått en smäll, så e de bara att byta. Det är aldrig värt att snåla in på säkerheten :tummenupp

Har hjälmen fått en smäll som påverkat skalet så blir hjälmen lika härlig som en blomkruka den dagen du åker på backen. Nu är det väl sällan skallskador som är det största problemet utan benbrott?

Vad är ditt skallben gjort av? Plastic padding?

Jag har en Shoei xr-1000 som åkte i backen, fick 1700 i ersättning av FB (Sveland). Tycker det var riktigt dåligt av bolaget eftersom jag har hört att endel bolag ersätter med ny hjälm utan att dra ner på pris och sånt.

Hjälmen fick sig en spricka i nacken samt rätt rejäla skarpmärken så nog va den förbrukad allt.

Jag har en Shoei xr-1000 som åkte i backen, fick 1700 i ersättning av FB (Sveland). Tycker det var riktigt dåligt av bolaget eftersom jag har hört att endel bolag ersätter med ny hjälm utan att dra ner på pris och sånt.

Hjälmen fick sig en spricka i nacken samt rätt rejäla skarpmärken så nog va den förbrukad allt.

Det låter ju riktigt dåligt... mycket pengar å skit ska dom ha för försäkringar men när det sen väl händer nått får man en känga i nyllet av dom... :tummenner

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph