Strömma skrev:
2310714Missförstå mig rätt, självklart är jag glad att du klarade dig

Men om du tror att skydden är så bra så att du klarar dig alla gånger, då behöver du tänka om fort! Om man sedan åker hem med lärdomen att skydden fungerade, vad har man då lärt sig
Det är nog läge för en stunds eftertänksamhet nu! Passa också på att tacka din lyckliga stjärna för att du får chansen att leva vidare, inte bara tillverkaren av skydden
Mången tacksam tanke har skänkts till min lyckostjärna, tro inget annat. När man ser hur cykelvraket ser ut så inser man vilka krafter det var i omlopp, och att jag då bara går därifrån får man nog trots allt se som ett litet mirakel, och jag är som sagt väldigt tacksam!

Och självklart är jag glad för att min skyddsutrustning gjorde sitt jobb, allt från hjälm till handskar gjorde fullgod nytta. Och jag använder ju alltid skyddsutrustning för att förbättra oddsen något när jag kör hoj.
Självklart har jag ocskå fått en tankeställare, både vad gäller att åka på vägen öht och tänja gränserna. Tanken på att sluta med gatåkning och satsa på erf eller 250SP har ju passerat genom skallen nån gång sista veckorna. Men då kommer jag att missa den där hojsemestern, sköna kvällsturer, buskörning och fikaturen med polarna. Så jag kommer att sparka liv i hojrackarn (det är i princip bara ram, sving å motor helt) och fortsätta köra landsväg, med några banpass då och då, men jag kommer att försöka ta det lugnare, och inte utmana ödet på samma sätt som jag har gjort hittills. Jag kanske inte har samma tur nästa gång...
Men samtidigt tycker jag inte att man ska chansa, och utmana ödet och åka omkring utan skyddsutrustning! Visst, många köra väldigt försiktigt när dom bara ska flytta hojen mellan lägenheten och garaget, men det buskörs friskt av folk utan skyddsutrustning också, många som dessutom har ställ mm hemma, men är lite för lata för att ta på sig grejerna. Jag tycker att det är ett väldigt kortsiktigt synsätt. Visst, man sparar 5 min, men hur mår man om Bosse inte ser en i nästa korsning? Kanske hade stället, ryggskyddet och stövlarna gjort att man hade klarat sig då? Hur tänker man då?
Javisst, jag körde för fort, åt skogen för fort, det är ju ingen direkt hemlighet, men innan jag begick den dårskapen så klädde jag på mig alla skydd, och jag överlevde, trots att jag tydligen flög in i ett träd. Det är det jag vill att mina hojbröder ska ta till sig, med ställ, hjälm och ryggskydd ökar chanserna att överleva högst radikalt, om olyckan är framme. Vilket den är, om man som i mitt fall uppenbarligen gjorde en tabbe, eller om något annat händer.
Puh, långt inlägg blev det