Krock mellan bil och mc Helsingborg

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
En till sjukhus efter mc-krock
2006-07-16 15:45 (TT)En motorcykel och en personbil kolliderade på eftermiddagen i Allerum i norra Helsingborg. Mannen på motorcykeln fördes till sjukhus men är inte allvarligt skadad, enligt Helsingborgspolisen./TT

Nå'n från SH? Skönt att han inte blev allvarligt skadad.

En förd till sjukhus efter mc-olycka

Strax före klockan två på söndagseftermiddagen kolliderade en personbil och en motorcykel vid Karlsfält, mellan Allerum och Mjöhult.

16/07-2006 14:04
Uppdaterad: 16/07-2006 16:03

ALLERUM.Mc-föraren körde på personbilen bakifrån när bilen gjorde en kraftig inbromsning för en skördetröska. Mc-föraren som, enligt polisen, saknade skinnställ, fick omfattande ytliga skador, men var vid medvetande när han fördes till Helsingborgs lasarett.

migge skrev:
2309533ALLERUM.Mc-föraren körde på personbilen bakifrån när bilen gjorde en kraftig inbromsning för en skördetröska. Mc-föraren som, enligt polisen, saknade skinnställ, fick omfattande ytliga skador, men var vid medvetande när han fördes till Helsingborgs lasarett.
En kille som ligger för nära en bil och saknar skyddsutrustning, där sjönk en hel del av mina sympatier :( Men hoppas iaf att han klarar sig.

Hoztic skrev:
2309578 En kille som ligger för nära en bil och saknar skyddsutrustning, där sjönk en hel del av mina sympatier :( Men hoppas iaf att han klarar sig.
Ja, badbyxor igen eller.............

Hoztic skrev:
2309578 En kille som ligger för nära en bil och saknar skyddsutrustning, där sjönk en hel del av mina sympatier :( Men hoppas iaf att han klarar sig.

Var det inte du som vurpade i 170 på en 70-väg? Legat för nära bilar utan skinnställ har jag också gjort, men inte kör jag 170 på 70-vägar

YEEEAAAHHH skrev:
2309615 Var det inte du som vurpade i 170 på en 70-väg? Legat för nära bilar utan skinnställ har jag också gjort, men inte kör jag 170 på 70-vägar
Tyvärr minns jag inte exakt hur fort jag körde, jag var tämligen medvetslös.
Däremot var jag på sjukan mindre än ett dygn, sen blev jag hemskickad, kärnfrisk, dvs, mina skydd funkade alldeles ypperligt. Och jag använder alltid komplett skyddsutrustning när jag kör hoj.

Hoztic skrev:
2309578 där sjönk en hel del av mina sympatier
Hur kan man tycka mindre synd om någon för att han får lida mer? ...stackars sate, han va dum, men ingen förtjänar att lida, han kanske bara skulle ner till affärn å handla mjölk men bilen framför panikbromsa av ngn anl som man inte vet om...

Dumt att åka utan ställ, men det flesta gör det varma dagar om man ska ett par km på 50 väg. Kan inte fatta dom som säger "rätt åt dom jävlarna..."

Ta spanien eller grekland en juli-dag, 40+ varmt, man kan inte åka med full utr där dagtid, är det rätt åt dom om dom går omkull för att en bil gjorde fel?

:huvet

det är nog bara i sverige man är så moral-idiot-ego-mongoloid..

Hoztic skrev:
YEEEAAAHHH skrev:
2309615 Var det inte du som vurpade i 170 på en 70-väg? Legat för nära bilar utan skinnställ har jag också gjort, men inte kör jag 170 på 70-vägar
Hoztic skrev:
2310549 Tyvärr minns jag inte exakt hur fort jag körde, jag var tämligen medvetslös.
Däremot var jag på sjukan mindre än ett dygn, sen blev jag hemskickad, kärnfrisk, dvs, mina skydd funkade alldeles ypperligt. Och jag använder alltid komplett skyddsutrustning när jag kör hoj.
Vem visar sämst omdöme:
Den som åker utan skydd (risken att skada sig själv ökar), eller den som åker med utrustning men kör för fort (risken att skada andra ökar) :va

Missförstå mig rätt, självklart är jag glad att du klarade dig :tummenupp Men om du tror att skydden är så bra så att du klarar dig alla gånger, då behöver du tänka om fort! Om man sedan åker hem med lärdomen att skydden fungerade, vad har man då lärt sig :va

Det är nog läge för en stunds eftertänksamhet nu! Passa också på att tacka din lyckliga stjärna för att du får chansen att leva vidare, inte bara tillverkaren av skydden :Bugar

Statistiskt sett klarar du inte en sådan vurpa till, oavsett vilka skydd du har! Och om du gör det så kommer någon/några andra förmodligen att råka riktigt illa ut! Men om du vet en butik som har skydd som löser det dilemmat så lägg ut tel nr här, gissa om dom kommer att öka sin omsättning i år :)

Nej, hoppas killen klarar sig oavsett vilken klädsel han hade, även om det är korkat att åka utan skydd :huvet

Strömma skrev:
2310714Missförstå mig rätt, självklart är jag glad att du klarade dig :tummenupp Men om du tror att skydden är så bra så att du klarar dig alla gånger, då behöver du tänka om fort! Om man sedan åker hem med lärdomen att skydden fungerade, vad har man då lärt sig :va

Det är nog läge för en stunds eftertänksamhet nu! Passa också på att tacka din lyckliga stjärna för att du får chansen att leva vidare, inte bara tillverkaren av skydden :Bugar
Mången tacksam tanke har skänkts till min lyckostjärna, tro inget annat. När man ser hur cykelvraket ser ut så inser man vilka krafter det var i omlopp, och att jag då bara går därifrån får man nog trots allt se som ett litet mirakel, och jag är som sagt väldigt tacksam! :fakta Och självklart är jag glad för att min skyddsutrustning gjorde sitt jobb, allt från hjälm till handskar gjorde fullgod nytta. Och jag använder ju alltid skyddsutrustning för att förbättra oddsen något när jag kör hoj.
Självklart har jag ocskå fått en tankeställare, både vad gäller att åka på vägen öht och tänja gränserna. Tanken på att sluta med gatåkning och satsa på erf eller 250SP har ju passerat genom skallen nån gång sista veckorna. Men då kommer jag att missa den där hojsemestern, sköna kvällsturer, buskörning och fikaturen med polarna. Så jag kommer att sparka liv i hojrackarn (det är i princip bara ram, sving å motor helt) och fortsätta köra landsväg, med några banpass då och då, men jag kommer att försöka ta det lugnare, och inte utmana ödet på samma sätt som jag har gjort hittills. Jag kanske inte har samma tur nästa gång...
Men samtidigt tycker jag inte att man ska chansa, och utmana ödet och åka omkring utan skyddsutrustning! Visst, många köra väldigt försiktigt när dom bara ska flytta hojen mellan lägenheten och garaget, men det buskörs friskt av folk utan skyddsutrustning också, många som dessutom har ställ mm hemma, men är lite för lata för att ta på sig grejerna. Jag tycker att det är ett väldigt kortsiktigt synsätt. Visst, man sparar 5 min, men hur mår man om Bosse inte ser en i nästa korsning? Kanske hade stället, ryggskyddet och stövlarna gjort att man hade klarat sig då? Hur tänker man då?
Javisst, jag körde för fort, åt skogen för fort, det är ju ingen direkt hemlighet, men innan jag begick den dårskapen så klädde jag på mig alla skydd, och jag överlevde, trots att jag tydligen flög in i ett träd. Det är det jag vill att mina hojbröder ska ta till sig, med ställ, hjälm och ryggskydd ökar chanserna att överleva högst radikalt, om olyckan är framme. Vilket den är, om man som i mitt fall uppenbarligen gjorde en tabbe, eller om något annat händer.

Puh, långt inlägg blev det :)

Den eviga diskussionen...

Jag kör sällan med skinnställ, bara när jag åker ut för att åka ut och åka hoj. Men när jag ska till punkt B, 3 kilometer bort, eller till stranden åker jag aldrig ställ, och kommer aldrig göra, det här är en fråga för var och en, det går inte att tvinga en volym som alla hojåkare utgör, även om det vore bättre för försäkringspremier och antal allvarliga olyckor, men tänk på att det finns folk som säger att statistiskt blir det värre olyckor bland folk med ordentliga skydd pga trygghetskänslan man får när man bär ställ, vilket jag känner igen mig i, jag kör absolut inte på samma sätt i jeans och jacka som när jag har skena, ställ, stövlar osv., en liten tanke det också om man använder försäkringspremier osv som argument för att alla ska bära skydd.

Det här är upp till var och en, jag har fått så mycket skit för att åka i collagetröja och jeans, men det är bara att skita i de kommentarerna, det är oftast bara svensk avundsjuka eller svensk folkpolismentalitet som lyser igenom...

Badshorts och linne och glida till stranden...mmmm, skönt :)

(PS. förstår att i samma olycka, med eller utan skydd är det förståndigt att ha burit alla möjliga skydd samt att det ses över om det kommer att bli "lag" att bära skyddskläder vid mc-körning. .DS)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...