Krock i Kista

Fantômas skrev:
Varför skulle den inte vara ok utan att stackaren som kört omkull ska behöva åka in och besiktiga den?

Det kostar väl tillräckligt med tid och pengar ändå vid ett sånt här tillfälle, att då dessutom behöva köa för att få hojen besiktigad upp på det .... :kocko

Att ta för givet att personen i fråga skulle köra hojen i sånt skick att den vore trafikfarlig är ju lika dumt som att tro att nån skulle klippa av bromslangarna när de kör hem från besiktningen.

Det handlar inte om att idiotförklara någon utan att skydda sig mot dåliga reparationer. Att betala 260:- för en besiktning tycker åtminstone jag inte är för dyrt. Hur långa kötider har ni i skåne hos SBP? I Stockholm är de inte långa.

Fantômas skrev:
Varför skulle den inte vara ok utan att stackaren som kört omkull ska behöva åka in och besiktiga den?

Att ta för givet att personen i fråga skulle köra hojen i sånt skick att den vore trafikfarlig är ju lika dumt som att tro att nån skulle klippa av bromslangarna när de kör hem från besiktningen.

Tro mig, det finns folk till allt...

Fantômas skrev:

Det kostar väl tillräckligt med tid och pengar ändå vid ett sånt här tillfälle, att då dessutom behöva köa för att få hojen besiktigad upp på det .... :kocko

Men alla har ju olika tankar om vad 'trafikfarlig' innebär... Och det kanske inte vore så lämpligt att gå efter den mildaste definitionen.... :va

(Sedan finns det ju faktiskt folk som har olika intelligensnivå också, eller störningar eller dylikt, och kanske skulle tycka det vore vettigt att skära av bromsslangen på väg från besiktningen.... :gnissla )

CHROLO skrev:
Det handlar inte om att idiotförklara någon utan att skydda sig mot dåliga reparationer. Att betala 260:- för en besiktning tycker åtminstone jag inte är för dyrt. Hur långa kötider har ni i skåne hos SBP? I Stockholm är de inte långa.

Det handlar ju om sammanhanget.

Att betala för den årliga (2 år ... eller vad man nu har ..) besiktningen är inte speciellt dyrt ... och missförstå mig inte nu ... besiktningen är bra att vi har. Problemet med pengarna kommer väl snarare utav att det kostar en hel del att köra omkull som det är ... eller?

Polisen vill väl framstå som något som behövs i trafiken, någon som hjälper till?

Att då gå fram till en antagligen ledsen/förbannad person som precis kört omkull och påtvinga hans/hennes hoj en extra besiktning känns jäkligt dumt ....

Det är ju tur för er i Stockholm att ni enkelt kan få en tid på SBP ... :)

Genomsnittstiden för att få en tid i Skåne vid normal tidsbeställning, är nog ca: 4 - 6 veckor. Det är en rätt lång tid av hojsäsongen. Visst kan man få en tid snabbare, men då måste man kunna ta ledigt från jobbet, vilket många har svårt att göra plus att då kostar det extra pengar för att vara ledig.

p.s. kan man ringa polisen och få en flygande inspektion och bli godkänd där? Det hade varit bra ... :hihi

Nitrous skrev:
Säker på att det var en R1a?
Mig veterligen servar inte Din MC några R1-or , endast Suzuki väl :va Visserligen obetydelsefullt i sammanhanget men ändå.....

Hoppas killen klarade sig bra under omständigheterna.

/Nitrous

inte så konstigt att det sket sig då?

skämt åsido, hoppas förarn klara sig.

Fantômas skrev:

Att betala för den årliga (2 år ... eller vad man nu har ..) besiktningen är inte speciellt dyrt ... och missförstå mig inte nu ... besiktningen är bra att vi har. Problemet med pengarna kommer väl snarare utav att det kostar en hel del att köra omkull som det är ... eller?

Polisen vill väl framstå som något som behövs i trafiken, någon som hjälper till?

Att då gå fram till en antagligen ledsen/förbannad person som precis kört omkull och påtvinga hans/hennes hoj en extra besiktning känns jäkligt dumt ....

Genomsnittstiden för att få en tid i Skåne vid normal tidsbeställning, är nog ca: 4 - 6 veckor. Det är en rätt lång tid av hojsäsongen. Visst kan man få en tid snabbare, men då måste man kunna ta ledigt från jobbet, vilket många har svårt att göra plus att då kostar det extra pengar för att vara ledig.

p.s. kan man ringa polisen och få en flygande inspektion och bli godkänd där? Det hade varit bra ... :hihi

Som jag skrev tidigare så handlar det om att minska risken för att det rullar omkring en massa dåligt reparerade mer eller mindre trafikfarliga hojar vilket jag tycker är vettigt speciellt nu när så många åker med halvförsäkring och därigenom också repar sina hojar själva då finns det tyvärr också många som inte är särskilt seriösa utan fuskar ihop hojen och säljer den sedan.

Fantômas skrev:

Som du förstår av vad jag tidigare skrev om skydd mot dåliga reparationer så tycker jag inte att det känns så dumt att se till att hojreparationer utförs seriöst.

Det hade inte varit så dumt om polisen även kunde godkänna vid en flygande inspektion, men tyvärr funkar det inte så.

Om han repar hojen på en auktoriserad verkstad kan väl dom släcka tvåorna?
Det kan ju bilverkstäderna IAF.
Annars kanske dom kan harva iväg till besiktningen med hojen när dom är klara.

Jag tycker också att ombesiktningen är bra och befogad, men det kanske är lite surt om man nyss har skruvat på sliponet, miniblinkarna och miniskylten efter förra besiktningen...

Jag kör själv med godkända miniblink och orginalstorlek på skylten, så det enda jag behöver göra är att hänga på lappen med reflex (och den satt med buntband på förra besiktningen)

Jas-95 skrev:
Nja, jag fick just info från en polare om vurpan. Hans polare kom från Din Mc i Väsby där han fått hojen servad. Helt plötsligt börjar hojen gå trögt. Så han växlar ner och gasar på lite. Plötsligt låser sig bakhjulet i ca 60-70 blås. Han gick i backen direkt. Han klarade sig dock utan några större skador. Han åkte inte med ambulansen. Bärgaren kunde inte heller rubba bakhjulet, dom fick dock rull på det efter lite micklande.

Nu till det sjuka!! När snuten dyker upp gör dom en flygande besiktning på hojen. Han får 4 stk tvåor!! En för att han inte har något framjus. Tacka faan för det!! Det gick ju sönder när han gick omkull :kocko

JB

Korrigerar mina uppgifter lite. Det var inte Din MC han var på väg ifrån. Han kom söder ifrån på väg från MC-varuhuset i stan.

JB

Är det bara jag som ser lite ironi med att "skadorna ska ses över av en seriös verkstad"? :rolleyes: Var uppkom skadorna av från början?

/S

Jas-95 skrev:
Korrigerar mina uppgifter lite. Det var inte Din MC han var på väg ifrån. Han kom söder ifrån på väg från MC-varuhuset i stan.

JB

Jag tycker faktiskt att man ska vara 110% säker på vilket företag det är innan man hänger ut det på ett forum.

Illa att misskreditera fel firma som det gjorts i detta fall.

Sen kan man inte heller som några gjort dra slutsats om att den verkstaden där den varit gjort felDet kan varit så, men bättre att vänta tills man vet att fälla ett företag.

Tur att killen mår bra, det är viktigaste.

Liwa1 skrev:
Jag tycker faktiskt att man ska vara 110% säker på vilket företag det är innan man hänger ut det på ett forum.

Sen kan man inte heller som några gjort dra slutsats om att den verkstaden där den varit gjort felDet kan varit så, men bättre att vänta tills man vet att fälla ett företag.

Ja du har helt rätt! Får med andra ord skämmas :huvet

JB

när jag slog på en vurpa så var de ingen som sa att jag måste bes hojen..
laga ihop den o körde fram till den ordinarie bes :va
gör då polisen lite som dom vill..
ibland datt o ibland ditt.

Jas-95 skrev:

JB

Hä, det var ju någon här på forumet som hade haft sin hoj inne hos en handlare. Efter han hämtat ut den och körde runt i stan så ringer dom och säger att de glömt att skruva fast bakoket ordentligt.
Det är iofs en hörsägen och jag minns inte vem det var men lite olustigt är det.

:felämne

Men iaf för några år sedan hämtade farsan ut sin bil efter en service från en välrenomerad märkesverkstad och tappade båda framhjulen i en korsning 200m från verksta'n, :va alla människor gör misstag och tabbar å alla mekaniker är människor det betyder per automatik inte att det är en dålig verkstad.
Sen är det ju så att vissa yrkesgruppers tabbar är allvarligare och drabbar andra människor och därför behövs det fler och bättre kvalitetskontroller.

Liwa1 skrev:

UGH!!! :fakta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...