Kristusfilmen

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tidigare i år så hade vi en tråd om Mel Gibsons film "the passion of christ", som dock spårade ut till något slags kreationistiskt dravel med inslag av väckelsemonologer.

Själv såg jag filmen igår och har svårt att förstå hur det kunnat bli så stor uppståndelse kring den. Det slängs med ord som blodig, brutal, antisemitisk, antiromersk(?), homofob(?), överdrivet actionorienterad, underhållningsvåld osv. Löjligt med tanke på att filmen stämmer såpass bra ihop med orginalberättelsen.

Så från mig som inte är troende så får den tummen upp för vad den nu är - en filmatisering av en intressant berättelse :tummenupp

Wiseguy skrev:

Citat: Jag har nyss läst den, och jag kan inte rekommendera den till någon, tyvärr, sida upp och sida ner av noggranna beskrivningar av våldsdåd och hur man förtrycker kvinnor och folk av andra raser. Speciallt kristna och feminister kommer nog att ogilla boken extra mycket. Borde sorteras i samma fack som Hitlers Mein Kampf och annan hatisk litteratur - i bibliotekets arkiv med speciell utlåningsansökning... I senare delen av boken mildras tonen en aning, men betyget dras ner ytterligare av upprepningar av samma historia om en kille som heter Jesus. Det verkar ha varit olika författare som skrivit de olika versionerna av händelserna århundraden efter att de skedde.

Från: A 2004-09-22 23:04

:hihi

Blip skrev:
Citat: Jag har nyss läst den, och jag kan inte rekommendera den till någon, tyvärr, sida upp och sida ner av noggranna beskrivningar av våldsdåd och hur man förtrycker kvinnor och folk av andra raser. Speciallt kristna och feminister kommer nog att ogilla boken extra mycket.
Japp, bögar stenas till döds i gamla testamentet och etniska utresningar sker på order från gud. Även i nya testamentet nämns saker som att kvinnan ska underkasta sig mannen och hålla tyst i församlingen.

Se den utan textning i början, när Jesus kommer fram till de 3 vise männen eller vem de nu är (har bara sett första 5 min). Då tar han händerna för ansiktet, så låter det precis som han säger "Eight o clock!" helt upprörd, så blir alla rädda.
1 min senare säger han på klockren stockholmska "Jag såg när ni gick innan!".

Fan vad jag och polaren garvade på förfesten när vi hörde det. Vi körde om introt 5 ggr. :)

Såg själv filmen för bara några dagar sedan. Tycker inte den va speciellt bra.
Bland liknade "sagofilmer" hamnar den på sista plats efter King Arthur, Sagan om ringen mfl. Det mest skrämmande med hela filmen är att det finns miljontals människor som tror sagan är sann.

Chris Husky skrev:
Bland liknade "sagofilmer" hamnar den på sista plats efter King Arthur, Sagan om ringen mfl. Det mest skrämmande med hela filmen är att det finns miljontals människor som tror sagan är sann.

Ähummm. Menar du att miljontals människor tror att Jesus existerat, utan att värdera huruvida han var Guds son eller inte, eller menar du att det finns revisionister som påstår att han över huvud taget inte funnits?

Chris Husky skrev:
Det finns skapligt gott om historiska belägg för jesus existens. Egentligen räcker det att sortera bort någon enstaka mirakelscen ur filmen så har du en rätt vettig gissning på hur det skulle ha kunnat gå till (dock färgad av bibelns version förstås, men det är ju också meningen).

Jag ifrågasätter inte Jesus existens. Men att historien om honom skulle ha förts vidare utav människor med deras livliga fantasi utan att totalt spåra ur är för mig helt osannlikt.

Chris Husky skrev:
Jag ifrågasätter inte Jesus existens. Men att historien om honom skulle ha förts vidare utav människor med deras livliga fantasi utan att totalt spåra ur är för mig helt osannlikt.
Ingen vet hur det gick till. Life of brian är ju också en vettig gissning fast med glimten i ögat :D

Chris Husky skrev:

Japp, bra formulerat... :D :tummenupp

jag ska nog ta å läsa den där boken, sen ska ni få höra yttringar..

:D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back