Kristendom/religion

Kan du bevisa att du mäter rätt med ditt måttband? Eller är det bara en teori du har att måttbandet visar rätt?

Vet med fakta att det skiljer sig från ett måttband till ett annat, inte mycket med det skiljer sig lite om det kommer från olika tillverkare. Tror du inte mig kan du få ett nummer till en dokterant på min skola.

(Sry lite off topic men svaret är NEJ)

Vet med fakta att det skiljer sig från ett måttband till ett annat, inte mycket med det skiljer sig lite om det kommer från olika tillverkare. Tror du inte mig kan du få ett nummer till en dokterant på min skola.

Och enligt vilken tes vet du hur lång en meter är och skall vara?

Och vad är en dokterant? En doktor som e tant eller vad?

Funkar din GPS eller är det bara teorier det med?

Jag tror härmed att du är ett troll och kommer inte bemöda mig med att skriva så mycket som en rad till innan du uppvisat något som ens liknar lyhördhet för vad folk säger till dig.

Jaha förlåt visste inte att din gps var kopplad till en satellit vid solen... VAD HAR DEN MED DETTA ATT GÖRA!!! Avståndet gäller mellan solen och jorden inte ytsidan av jorden ner till jorden!!!

Och som du vet används ordet TES inom filosofin väldigt flitigt, och vad är det som uppfyller tesen? Att några människor håller med honom genom några tester som dem gjort?

Vad har filosofernas användande av "tes" med vetenskapens användande av det att göra? Samma ord har olika betydelse inom olika områden.
Vad gäller jordens bana runt solen, dess maxima och minima och eventuella källor som påverkar den faller det inom vetenskap, inte filosofi. Då använder man vetenskapens definition av ordet teori, annars är man bara allmänt dryg och gör sig dummare än vad man nödvändigtvis är.

Hur en GPS funkar ÄR ju vetenskapliga teorier. :D

Hehe jo men hoppas du vet att den följer jordens omloppsbana, alltså mäter den och skickar från ytsidan av jorden in mot jorden, och har således inget med detta att göra såvida ni inte skickat en satellit till solen då kan vi snacka.

...Ja, för det hade varit skrämmande om du faktiskt menat doktorand.

Jag skall ut i trädgården nu och sätta upp mina hattifnattsfällor.

Hahha sitter och spelar och skriver till er samtidigt haha förlåt mig, lol.

Men att man störs av små grejer visar att man inte har ngt annat att komma med eller? Har inget egen trädgård har du en sådan köttätande växt ?

Hehe jo men hoppas du vet att den följer jordens omloppsbana, alltså mäter den och skickar från ytsidan av jorden in mot jorden, och har således inget med detta att göra såvida ni inte skickat en satellit till solen då kan vi snacka.

Ja det vet jag. Och jag vet också att den använder astrofysiska teorier för positionering.
Sedan HAR vi ju faktiskt satelliter som roterar runt solen?

Ja det vet jag. Och jag vet också att den använder astrofysiska teorier för positionering.
Sedan HAR vi ju faktiskt satelliter som roterar runt solen?

astrofysiska teorier för positionering, Toerier där har vi ordet vi letar efter, om något stämmer så ör det inte längre en teori utan det är en fakta.

astrofysiska teorier för positionering, Toerier där har vi ordet vi letar efter, om något stämmer så ör det inte längre en teori utan det är en fakta.

Om du hade läst min tidigare länk om vad en vetenskaplig teori hade du kunnat rädda ansiktet där. I vetenskap är fakta inte en teori, det är tillstånd av intresse, i princip.
Så, bara för att människan lyckats tillverka något som baserar sin funktion på teorier så går det inte från teori till fakta, då skulle vetenskapen kalla det för fakta från början, eftersom att det blir en teori när man bevisat att det förhåller sig så genom experiment (eller något annat obetvistligt)

Om du hade läst min tidigare länk om vad en vetenskaplig teori hade du kunnat rädda ansiktet där. I vetenskap är fakta inte en teori, det är tillstånd av intresse, i princip.
Så, bara för att människan lyckats tillverka något som baserar sin funktion på teorier så går det inte från teori till fakta, då skulle vetenskapen kalla det för fakta från början, eftersom att det blir en teori när man bevisat att det förhåller sig så genom experiment (eller något annat obetvistligt)

Det här gäller inte all teori, ex när jorden uppstod, hur länge vi funnits osv, allt detta är teorier och inte fakta alltså är teorier inte alltid fakta och antagligen för det mesta endast teorier.

(Btw vem klickar på en länk för att sedan läsa en massa gojja hehe)

Det här gäller inte all teori, ex när jorden uppstod, hur länge vi funnits osv, allt detta är teorier och inte fakta alltså är teorier inte alltid fakta och antagligen för det mesta endast teorier.

HAr du läst avhandlingarna?

(Btw vem klickar på en länk för att sedan läsa en massa gojja hehe)

De som vill lära sig och bilda sig och undvika att tappa ansiktet för att de gillar sin ignorans?

vilka avhandlingar? och angående teori så stod det att det används inom gissningar rätt frekvent.

ALLT är gissningar. Väldigt avancerade sådana. Det finns inte en enda lag som beskriver hur det faktiskt ÄR, utan allt är bara approximationer för det. Även det som får en GPS att fungera. Det är antagligen ett fel i formlerna, men felet är försumbart och omärkbart i en praktisk tillämpning.
När man upptäcker en förbättring så uppdaterar man. Det händer löpande dessutom, det finns inte en enda vettig forskare inom vetenskapen som tror sig veta exakt hur saker är.

Avhandlingar som tar upp hur jorden skapades, hur universum utvecklats och så vidare. De tar up tankarna kring det och resonemanget väldigt väl. Om du ska förkasta något som grundlösa teorier bör du läsa på det riktigt noga först, och inte bara påstå att det inte finns någon som helst grund.

ALLT är gissningar. Väldigt avancerade sådana. Det finns inte en enda lag som beskriver hur det faktiskt ÄR, utan allt är bara approximationer för det. Även det som får en GPS att fungera. Det är antagligen ett fel i formlerna, men felet är försumbart och omärkbart i en praktisk tillämpning.
När man upptäcker en förbättring så uppdaterar man. Det händer löpande dessutom, det finns inte en enda vettig forskare inom vetenskapen som tror sig veta exakt hur saker är.

Avhandlingar som tar upp hur jorden skapades, hur universum utvecklats och så vidare. De tar up tankarna kring det och resonemanget väldigt väl. Om du ska förkasta något som grundlösa teorier bör du läsa på det riktigt noga först, och inte bara påstå att det inte finns någon som helst grund.

Ja en smäll från ingenstans bildade allting, med jätte fina runda/sfäriska planeter/klot, (jag som ville ha en 3 hörnig planet).

Angående jordens uppkommst går inte att att beräkna hur mycket man än försöker anledningen är att det finns så många variabler så det är helt omöjligt att kunna beräkna det med kol isotoperna eller andra isotoper för den delen, för att deras nedbrytningshastigehet förändras och påverkas när vulkaner får utbrott, och ingen människa vet hur många sådanna har uppstått och ingen kan heller gissa sig fram till det, gissa leken fungerar inte alltid, och för varje komet som faller ner från skyn ger samma effekt.

Och alla dessa lagar du pratar om är en lag som beskriver aen annan lag, och när den ursprungliga lagen och den sekundära lagen har brister så kommer man med en ny lag osv.

Själv är jag inte så förtjust i pannkakor utan endast våfflor.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...