Kristen person som kan svara på lite frågor?

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Jag har en liten intervju som jag måste göra till ett arbete.
Vore ytterst tacksam ifall någon kristen person skulle kunna svara på nedanstående frågor ikväll med ett PM:

Hur skulle du beskriva Gud?
Vad tycker du är det mest centrala i den kristna tron?
Vad tycker du om det som står i Bibeln?
Hur påverkar religionen ditt levnadssätt?
Vad tycker du om andra religioner?
Vad tror du händer efter döden?

Tack.

Om du vill ha bra svar måste du ge en bra fråga. Börja med att definiera "kristen"....menar du "e me i sv kyrkan" eller "går i kyrkan varje söndag o gillar det"?
:pannkyss

Uttryckte mig förmodligen lite klantigt.
Men det var en person som anser sig själv vara kristen (inte bara medlem i Svenska Kyrkan) som jag ville komma i kontakt med.

Har dock redan mottagit ett PM med riktigt intresseväckande svar på mina frågor, vilket jag är jättetacksam för!

Kami69 skrev:
Om du vill ha bra svar måste du ge en bra fråga. Börja med att definiera "kristen"....menar du "e me i sv kyrkan" eller "går i kyrkan varje söndag o gillar det"?
:pannkyss

Jag vill ändra min röst i "roligast på sporthoj"! :D

:Bugar UT

Det skrämmande är att svaren inte är särskilt osannolika. Jag har hört alla många gånger var för sig. Det är först när man slår ihop dem det blir otäckt.

ft skrev:
Jag vill ändra min röst i "roligast på sporthoj"! :D

:Bugar UT

Det skrämmande är att svaren inte är särskilt osannolika. Jag har hört alla många gånger var för sig. Det är först när man slår ihop dem det blir otäckt.

Vad är otäckt?

Finns en rolig tråd om kristendom/religion och diverse filosofiska frågor, den är dock rätt gammal och jag vetinte vad den heter eller vem som startade den, men den är lång och läsvärd. Bla gladh håller låda med nån predikande tomte.

JoUh skrev:
Vad är otäckt?

Religion rent generellt är otäckt. Självbelåtna människor som inte behöver motivera sina ståndpunkter utan hänvisar till en gammal bok. Det verkar dock fungara för många människor.

Rikard tror jag var den festliga fundamentalisten. Han var kul!

t-rex skrev:
Religion rent generellt är otäckt. Självbelåtna människor som inte behöver motivera sina ståndpunkter utan hänvisar till en gammal bok. Det verkar dock fungara för många människor.

Japp Rikard var det, antingen var han fundamentalist, eller slumpgenerator.

t-rex skrev:

Det var inga dåliga generaliseringar!! :Bugar
Menar du att det är själva religionen eller alla religiösa människorna som är otäcka?

JoUh skrev:
Det var inga dåliga generaliseringar!! :Bugar
Menar du att det är själva religionen eller alla religiösa människorna som är otäcka?

Religion som sådan ställer jag mig helt likgiltlig till. Det glädjer dock tillräckligt många människor varje dag och ger dem någon sorts mening med sitt liv för att man inte skall kunna kalla det otäckt.

Otäckt är folk som

1. Utger sig för att ha tolkningsföreträde.
2. Tvingar på andra människor denna tolkning.

Påvestolen är ett utmärkt exempel på detta. En tragisk kvarleva från en svunnen tid som så lätt hade kunnat ta sin kyrka in i den moderna världen. Men icke. Här har vi en instution som på fullt allvar fortfarande hävdar sin egen ofelbarhet.

Ett annat exempel är Scientologer. Festliga människor med festliga idéer, som hänvisar till lite olika skrifter om man ifrågasätter dem.

t-rex skrev:
Religion som sådan ställer jag mig helt likgiltlig till. Det glädjer dock tillräckligt många människor varje dag och ger dem någon sorts mening med sitt liv för att man inte skall kunna kalla det otäckt.

Otäckt är folk som

1. Utger sig för att ha tolkningsföreträde.
2. Tvingar på andra människor denna tolkning.

Påvestolen är ett utmärkt exempel på detta. En tragisk kvarleva från en svunnen tid som så lätt hade kunnat ta sin kyrka in i den moderna världen. Men icke. Här har vi en instution som på fullt allvar fortfarande hävdar sin egen ofelbarhet.

Ett annat exempel är Scientologer. Festliga människor med festliga idéer, som hänvisar till lite olika skrifter om man ifrågasätter dem.

Jag håller med dig helt och hållet!!

Jag ser inte Min kristna tro som att gud finns och har gjort allt det där.
Jag ser det som en rad förslag på hur man kan leva sitt liv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg