Kris - haveri framhjulslager Transit del II

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Vet inte vad som hände. Skulle svara på ett inlägg och helt plötsligt var tråden stängd. Om nån inte tyckte det var MC-relaterat så kan jag väl säga att jag skall köra upp två hojar på fredag och behöver fixa detta innan.

Här är mitt senaste svar.

Jag skickade hem vinkelslipen till Sverige i november eftersom jag inte tyckte jag behövde den här nere. Jag har kvar bågfilen dock.

Skära spår och knäcka har jag gjort tidigare och det funkar bra, om man inte sågar i axeln. :D

Bra länk det där förresten. Den ska jag spara till andra tillfällen. Är inte supporter av Fordar annars men den har funkat bra hittills. 8500 mil på en -95:a är rätt ok, dock är utväxlingen för låg, har tidigare använts som rörmokeribil och gått fullastad i stan.

Är tacksam för mer info hur det ser ut och om det krävs specialverktyg.

Då kan jag svara på ditt sista svar till mig.
Det brukar inte vara så blodigt att få loss innerringen. Standardmetoden med att kila av det med stämjärn och hammare brukar funka bra. Efter ett tag kan man ev komma åt med dorn bakifrån.
Annars har du ju den gordiska metoden med vinkelslip som redan nämts. Både stämjärn och vinkelslip av kinakvalité kan ju handlas lokalt i ngt lågprisvaruhus.

Men det är ju viktigt som du säger att inte riva isär det om man står illa till. Då skulle även jag tagit bilen till en liten billig verkstad.

Mvh
/J
Vet inte vad som hände. Skulle svara på ett inlägg och helt plötsligt var tråden stängd. Om nån inte tyckte det var MC-relaterat så kan jag väl säga att jag skall köra upp två hojar på fredag och behöver fixa detta innan.

Här är mitt senaste svar.

Jag skickade hem vinkelslipen till Sverige i november eftersom jag inte tyckte jag behövde den här nere. Jag har kvar bågfilen dock.

Skära spår och knäcka har jag gjort tidigare och det funkar bra, om man inte sågar i axeln. :D

Bra länk det där förresten. Den ska jag spara till andra tillfällen. Är inte supporter av Fordar annars men den har funkat bra hittills. 8500 mil på en -95:a är rätt ok, dock är utväxlingen för låg, har tidigare använts som rörmokeribil och gått fullastad i stan.

Är tacksam för mer info hur det ser ut och om det krävs specialverktyg.

Då kan jag svara på ditt sista svar till mig.
Det brukar inte vara så blodigt att få loss innerringen. Standardmetoden med att kila av det med stämjärn och hammare brukar funka bra. Efter ett tag kan man ev komma åt med dorn bakifrån.
Annars har du ju den gordiska metoden med vinkelslip som redan nämts. Både stämjärn och vinkelslip av kinakvalité kan ju handlas lokalt i ngt lågprisvaruhus.

Men det är ju viktigt som du säger att inte riva isär det om man står illa till. Då skulle även jag tagit bilen till en liten billig verkstad.

Mvh
/J

Ja du har rätt att man kan hitta grejorna som behövs på billiga järnaffären. Jag ska kolla det, måste fixa ett lager imorgon också plus att man jobbar hela dan.

Lika bra att gå och lägga sig nu så man är pigg imorgon. Tack för tipsen! Kom gärna med fler!!

Hej igen

Då förra tråden låstes av för mig helt obegriplig anledning:confused: och jag kom på en sak som jag inte tänkte på då jag tror att du ändå får ut ytterbanorna.. Om det nu skulle visa sig vara stora problem så kan du svetsa på insidan av ytterbanorna och då "blåsa på" med mkt ström så banorna blir riktigt varma och därför sedan krymper när de svalnar, efter denna operation så lossnar de alltid:tummenupp OBS! varning för eventuellt "darr" på hand som kan orsaka svetsning på olämpligt ställe:gnissla

Märker att Jörgen har koll på detta och huggmejsel metoden funkar ofta men om du har tillgång till en gasolvärmare så värm innerbanan så den expanderar precis innan du provar "huggmejsel metoden". "greppet" som dessa koniska lager behöver ha är ju inte så stort jämfört med de lagerkassetter som sitter i många nav och ofta kräver en rejäl press för demontage/montage.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg