Kris Biltema racing olja

Nej, exakt vem som använder vilken basolja och exakt mängd på tillsatser är ju "hemligt" men man kan ju ta ett prov och analysera och komma väldigt nära sanningen.

Sen var det väl någon, i någon gammal oljetråd här som jobbade där dom tappade både Biltema och Statoil? (minns intge säkert) ur samma kran, men i olika flaskor...
Så lite information läcker ju ut.

Näe t.o.m dunkarna var samma , bara skilnad på färgen
 
Jag gör som det står i manualen, för både min Kawa230 och KTM350 står det "JASO" och "MA2", vilket Biltemas gröna billiga 4T-olja uppfyller.

IMG_1462.JPG

Den där röda "racingoljan" är tydligen bara för hojar med katalysatorer, gissar på att det har nåt med sedimentering att göra, kanske lämnar den inte lika mycket efter sig, kox och klegg och sånt enklare hojar kanske gör då den är helsyntet. Denna gröna är endast delsyntet. Vad tror ni?

Kör just nu denna gröna 36-9570 oljan i min 112kkr tävlingshoj, märker ingen skillnad mot KTMs förra olja. Motorn låter likadant, hojen rullar fint och jag måste byta till mindre bakdrev.

För kännedom rekommenderar KTM oljan "Motorex", som är en dyrare olja, faktiskt väldigt dyr märkte jag. Så jag har köpt en laddning sådan för att testa, senare när hojen är riktigt inkörd. Måste byta olja igen om .. "5 timmar".
 
Last edited:
Ingen som vågar sig på min fråga om skillnaden på bilolja och JASO MB?
Jag har för mig att det var mera skumhämmare i MC oljan, och givetvis inga tillsatser som skadar lamellerna.

Skillnaden mellan olja för mc med katalysator och utan gissar jag är zink, katalysatorer mår nog inte bra av zink

Men jag gissar bara här, jag har inga som helst kunskaper i ämnet på papper, utan bara sånt jag har läst mig till från olika overifierade källor
 
Det går lika bra med selleri. Eller honung.

Så långe prylarna rör sig och man har fullfilmssmörjning är det bara viskositeten man behöver, man kan alltså köra på honung, matolja eller gräddfil så länge den håller sin viskositet. Så snart man stoppar rörelsen så behöver man additiverna.

Kolvringarna i vändläget är på gränsen där men filmen hinner inte riktigt försvinna.
 
Ingen som vågar sig på min fråga om skillnaden på bilolja och JASO MB?

Bortsett från att du riskerar en slirande koppling med biloljan så fungerar biloljan.
Jag har problemfritt kört på bilolja långt efter att folk började hävda att man måste ha jaso.
Men för ca 10 år sedan började jag tvingas byta lameller allt för ofta så jag kan inte rekommendera bilolja för en motor med våt koppling.
 
Bortsett från att du riskerar en slirande koppling med biloljan så fungerar biloljan.
Jag har problemfritt kört på bilolja långt efter att folk började hävda att man måste ha jaso.
Men för ca 10 år sedan började jag tvingas byta lameller allt för ofta så jag kan inte rekommendera bilolja för en motor med våt koppling.


För kanske 10 år sedan snackade jag med två bröder i en cross depå om vilken olja dom körde med. Fick till svar att dom hade ett fat med motorolja som den ena köpt billigt genom jobbet det var någonting som skulle användas till diesel maskiner/bilar. Den använde dom till allt sina bilar/crossar/R1 mm och gjort så i många år utan några problem
 
För kanske 10 år sedan snackade jag med två bröder i en cross depå om vilken olja dom körde med. Fick till svar att dom hade ett fat med motorolja som den ena köpt billigt genom jobbet det var någonting som skulle användas till diesel maskiner/bilar. Den använde dom till allt sina bilar/crossar/R1 mm och gjort så i många år utan några problem

Jag pratade med en som körde Agrol traktorolja ur fat till alla sina fordon, dels fanns det hemma, dels betalades den inte ur fickan med skattade pengar osv.

Då jag inte visste vad det var för olja frågade jag "Är den bra då?" varpå jag fick till svar "Jag slår den i Traktorer och annan jordbruksutrustning som kostar miljoner och behövs varje dag, så det hoppas jag"

Vid ett senare tillfälle läste jag på en flaska, det var nog en av dom högst klassade oljorna jag har sett, däremot tror jag inte att den funkar till våtkoppling (tänkte inte på det då)

Och när man tänker efter, en traktor är inte billig, har en turboladdad diesel och ska köras vid alla temperaturer/belastningar, inte vill man ha en dålig olja i dom.
 
För kanske 10 år sedan snackade jag med två bröder i en cross depå om vilken olja dom körde med. Fick till svar att dom hade ett fat med motorolja som den ena köpt billigt genom jobbet det var någonting som skulle användas till diesel maskiner/bilar. Den använde dom till allt sina bilar/crossar/R1 mm och gjort så i många år utan några problem

Just så gjorde jag, jag köpte olja på 20 liters dunk som jag använde till alla 4t-motorer.
Det verkar inte fungera längre, troligen har dom nya eller mer friktionsmodifierare i oljorna numera. Men det skulle ju kunna vara så att materialet i lamellerna ändrats.
 
Bortsett från att du riskerar en slirande koppling med biloljan så fungerar biloljan.
Jag har problemfritt kört på bilolja långt efter att folk började hävda att man måste ha jaso.
Men för ca 10 år sedan började jag tvingas byta lameller allt för ofta så jag kan inte rekommendera bilolja för en motor med våt koppling.
Just Jaso MB klassningen är ju att den är till för skootrar utan våtkoppling. Det är lite därför jag undrar vad ytterligare skillnader kan vara mellan den oljan och en biloljan är.
Har otroligt svårt att hitta info om detta på nätet av någon anledning. Allt handlar bara om viskositet och api klassningarna typ:-).
 
Just Jaso MB klassningen är ju att den är till för skootrar utan våtkoppling. Det är lite därför jag undrar vad ytterligare skillnader kan vara mellan den oljan och en biloljan är.
Har otroligt svårt att hitta info om detta på nätet av någon anledning. Allt handlar bara om viskositet och api klassningarna typ:).

Förlåt. Direkt jag läser Jaso så tänker jag på våta kopplingar.

I en scooter eller någon som helst annan motor utan våt koppling skulle jag utan tvekan köra vanlig bilolja.
 
Jag gör som det står i manualen, för både min Kawa230 och KTM350 står det "JASO" och "MA2", vilket Biltemas gröna billiga 4T-olja uppfyller.

View attachment 471035

Den där röda "racingoljan" är tydligen bara för hojar med katalysatorer, gissar på att det har nåt med sedimentering att göra, kanske lämnar den inte lika mycket efter sig, kox och klegg och sånt enklare hojar kanske gör då den är helsyntet. Denna gröna är endast delsyntet. Vad tror ni?

Kör just nu denna gröna 36-9570 oljan i min 112kkr tävlingshoj, märker ingen skillnad mot KTMs förra olja. Motorn låter likadant, hojen rullar fint och jag måste byta till mindre bakdrev.

För kännedom rekommenderar KTM oljan "Motorex", som är en dyrare olja, faktiskt väldigt dyr märkte jag. Så jag har köpt en laddning sådan för att testa, senare när hojen är riktigt inkörd. Måste byta olja igen om .. "5 timmar".
Ja så är det när det gäller sm, sn klassningarna (mindre zink) bättre för katalysatorn. Men alla hyfsat nya hojar har ju det nu. Vet inte från vilket år det började bli vanligt dock.
 
Funderar på om jag missade den här tråden eller om jag var sinnesslö när jag läste den. Det var dags för inköp nu och då ser jag det här.

1656148516857.png

Eftersom jag har fått för mig jag ska följa de rekommendationer som mina manualer ger också vad gäller viskositet så finns det helt plötsligt bara Yamalube och Motul 300V att välja på för för drygt dubbla priset.
 
Jag tänker leva farligt och pytsa i nya helsynteten i min BMW ?
IMG_20220620_194949-01.jpeg
 
Jag pratade med en som körde Agrol traktorolja ur fat till alla sina fordon, dels fanns det hemma, dels betalades den inte ur fickan med skattade pengar osv.

Då jag inte visste vad det var för olja frågade jag "Är den bra då?" varpå jag fick till svar "Jag slår den i Traktorer och annan jordbruksutrustning som kostar miljoner och behövs varje dag, så det hoppas jag"

Vid ett senare tillfälle läste jag på en flaska, det var nog en av dom högst klassade oljorna jag har sett, däremot tror jag inte att den funkar till våtkoppling (tänkte inte på det då)

Och när man tänker efter, en traktor är inte billig, har en turboladdad diesel och ska köras vid alla temperaturer/belastningar, inte vill man ha en dålig olja i dom.
Agrol turbo kombi är för vlådor. Bakaxlar. Motor. Våtabromsar. Hydraulolja. Våtakopplingar. Om den oljan inte funkade till allt detta skulle dom flesta nya traktorer med kopplingsfri växellåda o även byte av fram/back utan koppling.

Det är våta koppling paket o med tanke på att man får nog 3-4 nya R1 motorer i kartong mot vad det kostar att renovera en vlåda/bakaxel/hydraul paket med ca 4 hög 4 låg 4 splitt på varje växel både framåt o bakåt..

Så Agrol turbo kombi skulle jag utan tvekan hälla i vilken mc motor som helst.
 
Agrol turbo kombi är för vlådor. Bakaxlar. Motor. Våtabromsar. Hydraulolja. Våtakopplingar. Om den oljan inte funkade till allt detta skulle dom flesta nya traktorer med kopplingsfri växellåda o även byte av fram/back utan koppling.

Det är våta koppling paket o med tanke på att man får nog 3-4 nya R1 motorer i kartong mot vad det kostar att renovera en vlåda/bakaxel/hydraul paket med ca 4 hög 4 låg 4 splitt på varje växel både framåt o bakåt..

Så Agrol turbo kombi skulle jag utan tvekan hälla i vilken mc motor som helst.

Agrol turbo kombi är för vlådor. Bakaxlar. Motor. Våtabromsar. Hydraulolja. Våtakopplingar. Om den oljan inte funkade till allt detta skulle dom flesta nya traktorer med kopplingsfri växellåda o även byte av fram/back utan koppling.

Det är våta koppling paket o med tanke på att man får nog 3-4 nya R1 motorer i kartong mot vad det kostar att renovera en vlåda/bakaxel/hydraul paket med ca 4 hög 4 låg 4 splitt på varje växel både framåt o bakåt..

Så Agrol turbo kombi skulle jag utan tvekan hälla i vilken mc motor som helst.

Använder Agrol kombi classic till hojar som ska ha mineralolja, typ Yamaha XT500. Billigt och finns på Granngården. Få tillverkare gör multigrade mineralolja numera.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Den gamla racingoljan har utgått och ersatts av 34-037 (1 liter) samt 34-038 (4 liter).
Är den lika bra...?
popcorn01429a8707f4b0de.gif
 
Back
Top