Kriega US Tank Bag - hur fästa på hoj som inte har rör-ram?

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Tänkte jag skulle kunna använda mina Kriega packväskor (US5, US10 och US20) även som tankväska vid behov och köpte Kriegas US Tank Bag Adaptor. http://www.kriega.us/us-tank-bag-adaptor/

Försöker komma på ett sätt att montera denna bara. I bakkant är det inga problem. Där fäster man remmarna med kardborre och klämmer fast dem under sadeln. Tanken är att den i framkant av tanken skall fästas med två öglor i ramen. Om man har en rör-ram på hojen är det inga konstigheter, men jag begriper inte hur jag skall få fast öglorna på min S1000R där ramen är aluminium och gjuten som ett stort block där det inte direkt finns något ställe att trä runt öglorna. Måste vara samma problem på många hojar med aluminiumram.

Någon som lyckats använda denna lösning för tankväska på S1000R/RR eller liknande hoj?

Nu vet jag inte men håller de främre skruvarna som håller plasten på tanken till att göra någon sorts fastspänningsanordning.

Nu vet jag inte men håller de främre skruvarna som håller plasten på tanken till att göra någon sorts fastspänningsanordning.
Får undersöka saken, men lite tveksam med tanke på plastmaterialet och den lilla skruven då tankadaptern skall spännas åt en del.. I såna fall kanske det skulle gå att fästa någon typ av bricka med inbyggd ögla under skruven och sedan fästa remmarna i den. Bästa hade dock varit om det på något sätt hade gått att fästa remmarna i något stadigt.

Du har inget framtill alls där du kan fästa dom runt? Jag brukar sätta kardborrebanden runt fästena till kylarens topp. :)

Liten uppdatering. Hade även skickat iväg ett mail till Kriega där jag frågade om tips på hur jag skulle fästa den på min hoj. Fick svar från deras Design Director som också föreslog kylarfästena. Nu var ju problemet redan löst, men jag passade på att fråga om infästningen under sadeln.

I och med att sadeln på min hoj inte är tänkt att lossas i tid och otid (behövs verktyg) vill jag helst få till en lösning där någon typ av fäste eller öglor tittar fram mellan sadeln och tanken och jag sedan fäster remmarna till tankväskan i dessa så att jag då slipper montera bort sadeln varje gång jag vill växla från/till tankväska. Bollade div idéer fram och tillbaka och det slutade med att Kriega utan kostnad skickar mig div. remmar och spännen så jag kan testa mig fram till en lösning.

Att få så här bra support förstärker bara min uppfattning av hur toknöjd jag är med Kriega-produkterna. Har nu deras ryggsäck R25, packväskorna US5, 2xUS10 och US20 samt tankfästet. Allt går att kombinera i olika kombinationer för rygg/tank/kuts beroende på hur mycket man behöver ha med sig, grejerna är vattentäta, av mycket hög kvalitet och går att använda på de flesta hojar, vilket gör att det blir en investering man kan förväntas ha nytta av i många år, även om man byter hoj. :tummenupp

Liten uppdatering. Hade även skickat iväg ett mail till Kriega där jag frågade om tips på hur jag skulle fästa den på min hoj. Fick svar från deras Design Director som också föreslog kylarfästena. Nu var ju problemet redan löst, men jag passade på att fråga om infästningen under sadeln.

I och med att sadeln på min hoj inte är tänkt att lossas i tid och otid (behövs verktyg) vill jag helst få till en lösning där någon typ av fäste eller öglor tittar fram mellan sadeln och tanken och jag sedan fäster remmarna till tankväskan i dessa så att jag då slipper montera bort sadeln varje gång jag vill växla från/till tankväska. Bollade div idéer fram och tillbaka och det slutade med att Kriega utan kostnad skickar mig div. remmar och spännen så jag kan testa mig fram till en lösning.

Att få så här bra support förstärker bara min uppfattning av hur toknöjd jag är med Kriega-produkterna. Har nu deras ryggsäck R25, packväskorna US5, 2xUS10 och US20 samt tankfästet. Allt går att kombinera i olika kombinationer för rygg/tank/kuts beroende på hur mycket man behöver ha med sig, grejerna är vattentäta, av mycket hög kvalitet och går att använda på de flesta hojar, vilket gör att det blir en investering man kan förväntas ha nytta av i många år, även om man byter hoj. :tummenupp

Toppen! Jag har själv haft min R35, US10, US20 och US30 i fem år och är helnöjd! Ser inga tecken alls på att något skulle gå sönder inom en snar framtid. :tummenupp

Tankfästet och mitt skinnställ med "stretch tyg ?" i grenen var ingen bra kombo. Vid några tillfällen fastnade kardborren i stretch tyget och drog ut trådar. Kör med istället Bagster tankskygg och Kriega väskor. Dock kör jag bara med tankväska vid semester tripper.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul