Kreem tanktätare, bra tips

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Tänkte ge mig på att täta tanken på min CBX550. Har köpt hela kittet och läst bruxen. Är det nån som har egna erfarenheter av dylik manöver och kan bidra med nåt gott råd så vore jag tacksam. Intressant vore att få veta ungefärlig tidsåtgång på hela proceduren.Tilläggas kan att tanken inte är så värst rostig vad jag kan se.

Tackar på förhand

Var handlade du? Behöver oxå sånt kit men har för mig att det gick på nästan 1.000,-

Berätta gärna hur det gick:)

Jag köpte allt på McVaruhuset för ca 500 spänn, totalt tre flaskor med väldigt illaluktande och frätande vätskor: Metyletylketon, fosforsyra plus själva tanktätaren som också är löst med ketonen. Det lär ju inte gå att vara inomhus alltför länge utan att hjärnan löses upp...

Det jag köpte var den mindre satsen, för en normalstor tank till en hoj. Det finns väl större satser till bilar osv..
Jag återkommer!

Har använt Kreem på min tank, men hade ständiga problem med att den läckte ändå. Blev tillslut att jag fick den svetsad. Kanske var det för att mina hål var för stora. :confused:
Själva proceduren tar lite tid. Tog nog ett par dagar innan all gegga stelnade trots att den låg i solsken. Under den tiden så behöver man med jämna mellanrum vända runt tanken så hela innanmätet blir kreemat någorlunda jämnt.

Hoppla, använde kreem nu i höstas. Funkade perfekt. SÖRJ FÖR GOD VENTILATION!!!!:tummenupp Satan vad det luktar....:mad:
Ta tid på dig, den första vätskan som är rengöringen hade jag i över natten och då blev det verkligen rent, man såg ett streck i plåten där det hade varit.
Blaskade i vätska nummer två och hällde ur den men då blev det inte riktigt som i anvisningen för där stod det att det skulle torka ur de sista vattendropparna, men det är aceton i koncentrat så det tar bort vattnet men vätskan hänger kvar.:)
Kom på senare varför, när du häller tanktätningen så blir den supertunn första vändan av acetonet och går ner i de minsta sprickorna. Sen rullade jag runt min tank var 10/minut tills vätskan tog slut eftersom jag har en kant på min tank runt tanklocket så jag fick aldrig ur överflödet....:va
Ta bort allt du kan, kranar, pumpar, filter och sätt för det du inte vill ha kreem i eller på. Det är kladdigt om du har det utanför tanken och på skinnet sitter det bra!!!:rolleyes:
Jag var noggrann och hade gott om tid på mig och det funkar hur bra som helst, jag var skeptisk med efter att snackat med biscaya de använder det i sin verkstad så blev jag lugnare....

Schysst, tack för detta. Gäller att vara väl förberedd och fixa bra tätningar för soppamätare och kran mao.:)

Har använt det på en Katanatank, dom är ganska ofta lite porösa på vänster sida efter många och långa år på stödet med lite soppa och en del vatten i tanken.

Funkade varjefall klockrent, å vi använde bara vanlig aceton och inte massa annat guck.
När tanken var ren så hälldes Kreem i sen blev det rullning, och allt blev så bra. :tummenupp

EDIT: tätningar för soppakran fixades med målartejp, hur bra som helst

Mitt främsta tips är att inte köpa Kreem Tanktätare alls....

Detta då de har tagit en befintlig produkt och säljer i dyrare förpackning. Ursprungligen heter produkten 3M™ Fuel Resistant Coatings EC-776 och går att köpa direkt från 3M till ett betydligt trevligare pris....

Mitt främsta tips är att inte köpa Kreem Tanktätare alls....

Detta då de har tagit en befintlig produkt och säljer i dyrare förpackning. Ursprungligen heter produkten 3M™ Fuel Resistant Coatings EC-776 och går att köpa direkt från 3M till ett betydligt trevligare pris....

hur mycket trevligare? och får man ha ren tanken själv då dvs. man får bara själva tätningspastan?

//Pelle

hur mycket trevligare? och får man ha ren tanken själv då dvs. man får bara själva tätningspastan?

//Pelle

Och rengöra kan man göra med aceton eller dyl om man nu inte har en massa rost då syran Kreem använder rekommenderas. Även den går dock att köpa lös.

3M produkten kostade en hundring sist jag köpte den men det kan vara svårt att hitta någon som vill ta hem en hel låda för att sälja en förpackning.

Är det någon skillnad på POR15 och Kreems tanktätning, eller är det i stort sett samma produkt? Tänkte köra POR15 i min tank då jag fått bra erbjudande på deras grejer, inte för att det är hål i tanken men lite ytrost finns det väl i den, cykeln har ett par år på nacken. Eller bör man välja Kreems sörja istället?

Är det någon skillnad på POR15 och Kreems tanktätning, eller är det i stort sett samma produkt? Tänkte köra POR15 i min tank då jag fått bra erbjudande på deras grejer, inte för att det är hål i tanken men lite ytrost finns det väl i den, cykeln har ett par år på nacken. Eller bör man välja Kreems sörja istället?

Lyfter tråden då jag är nyfiken på hur det gick med din tätning och funderar på att göra samma sak. Vad använde du? Var det krångligt? Hur blev resultatet. Hur pass rostig var din tank innan du gjorde åtgärden samt hur blev den efter?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti