Kreditköp?

Bonehead

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Hoj
Yamaha MT-01 -08
Hej!

Visste inte riktigt vilket subforum jag skulle lägga detta i så provar allmänt.
Köpte häromdagen en ny hoj som förra ägaren köpt på kredit(förbehåll om återtaganderätt osv).
Det visades upp papper från SHB att skulden var betald och klar så jag antog att transportstyrelsen bara inte hunnit skicka ut nya papper.

Affär blev gjord och fick nu cirka en vecka senare hem dom nya registreringsbevisen där det fortfarande står kreditköp..! :gnissla

Försökte ringa SHB för att kontrollera att hans kredit verkligen var löst men dom vägrar prata med mig, banksekretess och så vidare.

Är det någon som vet hur man går tillväga för att kolla upp detta? Börjar få panik över att det kanske är lån på denna...

Tacksam för all hjälp!

Skulden löser man på banken tillsammans med säljaren! Varför visade han upp ett papper om krediten ändå var betald? Stod det i annonsen att hojen var på kreditköp? Om inte är känns det ointressant att visa upp sin oskuld för en köpare! jag hade inte gjort det om jag hade sålt mitt fordon där skulden är helt betald! Om nu hojen nu är till fullo betald är det bara säkert så att TS inte hunnit registrera det ännu!

Last edited:
Brukar ta en till två veckor innan kreditköpet försvinner i papprena... Om du vill kan du pma regnr så kan jag kolla i bilvision vad det står där...!

Jag kollade upp hojen på plats(sent en fredag kväll) och ifrågasatte att hans reg bevis sa kreditköp, då tog han fram papper på sina avbetalningar till banken.
Annonsen sa ej kredit utan jag såg detta på plats, men eftersom han kunde visa avbetalningar kändes det lugnt.. Får se hur det blir med det nu ..

Skall vara avbetalt från april så förväntade mig helt klart 'rena' papper nu.

Goffen: Skickat PM.

Jag kollade upp hojen på plats(sent en fredag kväll) och ifrågasatte att hans reg bevis sa kreditköp, då tog han fram papper på sina avbetalningar till banken.
Annonsen sa ej kredit utan jag såg detta på plats, men eftersom han kunde visa avbetalningar kändes det lugnt.. Får se hur det blir med det nu ..

Skall vara avbetalt från april så förväntade mig helt klart 'rena' papper nu.

Goffen: Skickat PM.

Då är det säkert inget att oroa sig över:)

Jepp!
Det lyckades lösa sig. Jag ringde banken som haft krediten ytterligare en gång och hamnade nu hos en mycket trevligare handläggare som direkt kunde kolla upp att krediten faktiskt var löst men att dom missat att ta bort det hos transportstyrelsen.
Happy ending så att säga!

Jepp!
Det lyckades lösa sig. Jag ringde banken som haft krediten ytterligare en gång och hamnade nu hos en mycket trevligare handläggare som direkt kunde kolla upp att krediten faktiskt var löst men att dom missat att ta bort det hos transportstyrelsen.
Happy ending så att säga!

Det där är mycket vanligt. Många kreditgivare är synnerligen långsamma på att avanmäla till transportstyrelsen .

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra