Krav på försäkring vid tävling

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Klart det är ett relevant problem. Nu tror ju jag inte att du hade behövt bekosta detta själv utan motorparken hade nog steppat upp och tagit det. Annars är det väl bara att börja vifta lite med eventuellt verksamhetsförbud mot användande av nämnd bana tills en utredning om banans säkerhet utförts. Tror inte ägarna till banan skulle vara så intresserade av det. :rolleyes::krama

Tror absolut inte någon "steppat upp" och tagit detta i mellanmjölkens land. många års problem tror jag skulle vänta...
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Så var det förr, men nu när det är licenskrav på alla förare så ligger betydligt mer av ansvaret på dem. Jag är inte alls så säker på att Sviestad eller annan ban anser sig vare skadeståndsskyldiga om du genom extrem otur allvarligt skadar eller dödar tredje part.

Juridiskt är detta sällan prövat, det fanns en tråd här för ett par år sedan där en förare stämde en annan förare för skador på hans cykel (något hade eventuellt lossnat från ena hojen och gjorde ett hål i kylaren). Jag har för mig det slutade med uppgörelse utanför rätten. I USA är mottot generellt "don't sue" eftersom det skulle döda motorsporten.

Just det ja! den kommer jag ihåg!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
kallas inte det för race incident :hihi:hihi

Jo, det kan jag hålla med om! Och efter som jag älskar sporten skulle jag tagit det på min vagnskada och tyckt jävligt synd om killen och hans hoj. :) Min plånbok brukar repa sig. Vidhåller dock att här finns ett problem. EU or not. Kanske har banan en försäkring, jag vet inte!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltid lätt att skrika ut ur EU, men det här är väl ändå ett relevant problem? Sedan hur man löser det är ju frågan.
Var ju en otäck olycka på Sviestad där en hoj gick över vallen i slutet på rakan(därav chikanen där nu), om jag kommit där med min bil bakom vallen kan jag nog tycka att jag inte skulle behöva plocka ut det på min vagnskadeförsäkring....men det kanske bara är jag?

Det där är ett intressant fall.
Jämför du kommer körande med bil på stan. Då välter en byggkran över bilen.
Du tror krananvändaren är ansvarig ? Nix ! I ett fall nere i Skåne för många år sedan 30(?) år, så kom rätten till slutsatsen att kranen var uppsatt enligt reglerna, så SKANSKA var inte ansvariga.
Utan familjen vars framtid krossades ( som jag minns båda föräldrarna invalider efter olyckan) fick ta smällen själva.

Så är vallen gjord efter vad som behömts rimligt, troligen inget skade stånd. I Sverige.
I varje fall om man ha samma ekonomiska och juridiska resurser som SKANSKA. :D
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tror absolut inte någon "steppat upp" och tagit detta i mellanmjölkens land. många års problem tror jag skulle vänta...

Jo sant. Tänkte väl mest att om någon på motorparken insett konsekvenserna som kan bli av detta, att de skulle använt sitt sunda förnuft men i landet lagom pissljummet så tar jag tillbaka vad jag sa! Ägaren av hojen hade man nog inte fått en krona utav. Han/hon hade nog hänvisat till banans konstruktion och säkerhet och sen hade det bollats runt i en oändlighet innan man insett att tiden man lagt på det hela motsvarar en ny bil. tråkigt men sant. :glömdet :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med Wiseguy, kan man få bort hoverboards, monowheels och elsparkcyklar så har det ju sina fördelar. Men någonstans måste man ju dra gränsen. Ska alla kor, hästar, får mm som kan rymma och orsaka trafikolyckor också ha trafikförsäkringar? Eller skottkärror, palldragare, säckkärror mm, dom kan man ju också välta stegar med.

När man tänker efter, tänk om jag är ute och går, och halkar omkull framför en bil. Bilföraren är dock med i matchen och hinner väja undan men kör ner i diket. Borde jag inte ha haft en trafikförsäkring på mina skor då?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag håller med Wiseguy, kan man få bort hoverboards, monowheels och elsparkcyklar så har det ju sina fördelar. Men någonstans måste man ju dra gränsen. Ska alla kor, hästar, får mm som kan rymma och orsaka trafikolyckor också ha trafikförsäkringar? Eller skottkärror, palldragare, säckkärror mm, dom kan man ju också välta stegar med.

När man tänker efter, tänk om jag är ute och går, och halkar omkull framför en bil. Bilföraren är dock med i matchen och hinner väja undan men kör ner i diket. Borde jag inte ha haft en trafikförsäkring på mina skor då?

Jag tycker vi ska vara försiktiga med att ge förslag till beslutsfattare, man vet aldrig vad som blir verklighet av skämten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker vi ska vara försiktiga med att ge förslag till beslutsfattare, man vet aldrig vad som blir verklighet av skämten.
Förvisso ska man inte mata dom, det är ju helt korrekt. Men å andra sidan så brukar dom ju vara hyggligt världsfrånvända och aldrig lyssna på vanligt folk, eller ta in verkligheten överhuvudtaget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top