Krav på att få köra ERF?

Magnus skrev:
Du kan köra med en helt standard hoj. Tar ett par minuter att byta däck om du har en extrafälg med däck på. Skall man inte köra för en pallplats så behövs inget mumbojumbo.

Om man nu vill ha mumbojumbo. Vad kan sånt kosta att köpa till hojen och vad är det egentligen för prylar som behövs?

Tack alla ni för alla svar, mycket vänligt :Bugar

Bikerbitch skrev:
Om man nu vill ha mumbojumbo. Vad kan sånt kosta att köpa till hojen och vad är det egentligen för prylar som behövs?

Tack alla ni för alla svar, mycket vänligt :Bugar

Investering nr 1: Extra kompletta fälgar = 5-10.000:-
(alternativt tillgång till reservcykel med oömma fälgar, & helst tre bakhjul förresten med tanke på regnrisk)

Investering nr 2: Däckkrängarutrustning = köp/låna begagnat eller be nån svetsa, kostar ett flak öl & nåra hundralappar för däckjärn & pryttlar.
(Kompressor behövs förstås = 1-2.000:-)

Investering nr 3: Tankutrustning, ...förslagsvis be han som svetsa kränggrejerna att svetsa på en anslutning & kran i botten på en jeepdunk (tom!) enl bild. Har funkat bra för oss. = ett flak öl till.

Investering nr 4: Däckvärmare = 1.500 - 3.000

...allt ovan kan fås mycket dyrare, bättre & snabbare men onödigt i nybörjarstadiet.

Kör på ! ...du/ni blir inte besvikna. ERF är kuul ! :tummenupp

Bifogat

• bp-bw2004-3492.jpg
    bp-bw2004-3492.jpg
    84.6 KB · Visningar: 150
Goodstuff skrev:
Ska du ha ett eget kraschkonto då? :hihi ;)

Vem är du :va

Ska ju krascha, det var ju under min förra "karriär". Och f ö så har min krascher aldrig kostat mer än någar hundringar.
Har varit värre med min kropp, men det får man ju räkna med i denna branschen :)

Åsa skrev:

Ska ju krascha, det var ju under min förra "karriär". Och f ö så har min krascher aldrig kostat mer än någar hundringar.
Har varit värre med min kropp, men det får man ju räkna med i denna branschen :)
What else is new?

Förutom det som Zoidberg räknade upp så kan det även vara bra att ha man power.

1. En Team Manager som planerar tankstopp & bestämmer förarbyte samt har en listig strategi, med en sådan så styrs allt upp på ett bra sätt.

2. Tankpersonal som är lugna och metodiska och inte spiller en droppe bensin för då får man stop & go på 2 minuter.

3. Alltid någon vid räcket som håller koll på förarna & ev pace car.

4. En som fixar god mat till hela teamet och hjälper till med övrigt, detta höjer team känslan.

5. Ett team som har tränat på hjulbyte och gör detta snabbt utan att stressa.

Givetvis så måste man inte ha 7 st till detta jobb men det underlättar

Team JJ kör med två förare och har ingen markpersonal, men det blir både jobbigt och stressigt om det krånglar.

GSXR1100R skrev:

1. En Team Manager som planerar tankstopp & bestämmer förarbyte samt har en listig strategi, med en sådan så styrs allt upp på ett bra sätt.

2. Tankpersonal som är lugna och metodiska och inte spiller en droppe bensin för då får man stop & go på 2 minuter.

4. En som fixar god mat till hela teamet och hjälper till med övrigt, detta höjer team känslan.

Team JJ kör med två förare och har ingen markpersonal, men det blir både jobbigt och stressigt om det krånglar.
Pungt 1 kan du stryka. Pungt. :mad:

GSXR1100R skrev:
2. Tankpersonal som är lugna och metodiska och inte spiller en droppe bensin för då får man stop & go på 2 minuter
Hur väl efterföljs detta egentligen?

Tycker det var rätt mycket vilda västern vid tankdepån på Anderstorp senaste rejset. Folk som stannade lite varstans, spillde lite här och där m.m.

hållundan skrev:

Tycker det var rätt mycket vilda västern vid tankdepån på Anderstorp senaste rejset. Folk som stannade lite varstans, spillde lite här och där m.m.

Vi kom undan iaf... :)

valmers skrev:
Pungt 1 kan du stryka. Pungt. :mad:
Du är bitter bara för att du fick sparken, vi har inte plats för någon som inte kan samarbeta i teamet, just därför tog jag över som Team Chef och styrde upp det hela på ett bättre sätt.

Med facit i handen så såg det ut så här.

Förra hösten på Knudans ERF: valmers anländer till Skåne med flyg mitt i natten, vi får sova tre timmar innan racet, eftersom han pratar värmländska så förstår ingen vad han säger i depån, tävlingen går sådär och efter racet så tvingar han ut oss på Harrys hela natten trots att vi inte vill.

Årets första ERF på Falken: valmers kommer väldigt sent till stugan natten innan racet, han klagar på det mesta och snyltar grogg av depåfolket.

Nästa morgon så blir vi försenade pga han låser in sig på toa en timme och dessutom glömmer sin jacka i stugan, vi får stressa för att hinna i tid till bes.

valmers tillbringar resten av dagen med att spana på brudar i depån och hålla sig undan när det blir jobb, när målflaggan faller dyker han upp och poserar med nyvaxat hår framför tv team och reportrar.

Andra ERF racet Anderstorp: valmers kommer för sent som vanligt, han är rödögd och luktar dagen efter, tydliga spår av mammutjakt går att läsa i hans rödsprängda nylle, vi skicka ut honom till betongläktaren där han sen somnar.

Tankningarna blir en katastrof och endast tack vare en stark team insats så slår vi Team Evil, som vanligt dyker valmer upp efter racet och poserar.

hållundan skrev:

På Knudan va dom stenhårda, många spillare fick straff.

Som sagt, på knudan var de stenhårda. Mina fina trädgårdsvattenkanor med en meter plastslang allt inhandlat på Biltema för 39 kr styck renderade i ett stop and go straff.
Får nog bli jeppdunk nästa år.

Stoppsladd skrev:
Hur är det med engångslicens?
Kan men lösa en sån om man kommer till en tävling och vill köra ERF?
Och måste i sådant fall alla förarna lösa varsin licens?

Tycker det står så dåligt om det på ERF sidan.

Nyfiken i en strut :)
inga problems de fixar vi

GSXR1100R skrev:

blaha blaha, det funkar fint med 3st hormonstinna crashkungar som inte ätit/sovit på 3dagar oxå.. körpassen ligger på stabila 20-30min var (förutsatt att ingen sprattlar i gruset) så det är ett jävla spring mellan depån, tankområdet och dasset...

bifogar en bild på vårat depåtält för att ilustrera ungefär hur seriös man behöver vara.
spelar dock ingen roll hur lite man satsar, en jävla massa pengar kostar det i vilket fall :gnissla

ed: ja jag fick sitta i regnet den dagen :mad:

Bifogat

• atrp 006.JPG
    atrp 006.JPG
    103.7 KB · Visningar: 112
EasyRider skrev:
Hur går det? Får du ihop några babes? Blir det ngn. ERF- satsning?

I dagsläget är vi ju iallafall två som skulle vilja köra.
Men motorcykel är ett problem såvida man inte hittar en billig 600 kubikare.
Gäller att ha råd med både 250SP och ERF isåfall. Men jo, man är bra sugen!
Vill man så går det! Gäller bara att ha tillräckligt med vilja, våld och vaselin

Bikerbitch skrev:
I dagsläget är vi ju iallafall två som skulle vilja köra.
Men motorcykel är ett problem såvida man inte hittar en billig 600 kubikare.
Gäller att ha råd med både 250SP och ERF isåfall. Men jo, man är bra sugen!
Vill man så går det! Gäller bara att ha tillräckligt med vilja, våld och vaselin

Jo det är en del slantar som måste upp förstår jag. Lycka till iaf. :tummenupp Det vore coolt med ett fräscht "tjejteam" bland alla gammelgubbar.

Otee skrev:
Som sagt, på knudan var de stenhårda. Mina fina trädgårdsvattenkanor med en meter plastslang allt inhandlat på Biltema för 39 kr styck renderade i ett stop and go straff.
Får nog bli jeppdunk nästa år.
Kan meddela att det inte blir nån jeepdunk.
Två kompetenta tankningsexperter som dessutom är pottränade ska se till att det inte spills en droppe 2006. Har inte misslyckats på toa än så det ska gå nog gå bra.

BB, lösningen med vattenkannorna och plastslang funkar kanon och man har bra koll. Dom däringa hemmasvetsade dunkarna ser rätt otympliga ut att släpa runt på.

Åsa skrev:

Ähhhh.. om du tänker efter så mår du sämre efter en rejäl SH pub med efterföljande Harrysbesök eller hur?? Sluta gnälla. :pannkyss
Du får väl skaffa toyboy som kan massera? :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...