Krav Maga

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Någon här som tränar Krav Maga?

Jag är ute efter ett alternativ till mitt konventionella gym (trappmaskiner, vikter och spinningcyklar) för de närmaste sex månaderna. Jag vill pyssla med något som kräver/ger mycket kondition. Då jag inte är "slåss-typen" så går kickboxning etc bort. Hur är det med Krav Maga?

Ställs det några som helst konditionskrav där? Det verkar vara en relativt lugn kampsport. Någon som kan berätta mer?

Kan egentligen inte speciellt mycket om just den sporten, men är du inte slåss-typen så verkar det kanske vara fel sport föär dig :) Man lär sig ju tekniker utvecklade av Israeliska armen som garanterat funkar. Bara för att du tränar tex kickboxning eller liknande så är det ju inget krav på att tävla, se det istället som ett sätt att få bättre koll på kroppen och på koordinationen. Därmed inte sagt att Krav maga inte ger dig detta, det är ju en kampsport och som sagt så har jag aldrig tränat det.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Kan egentligen inte speciellt mycket om just den sporten, men är du inte slåss-typen så verkar det kanske vara fel sport föär dig :) Man lär sig ju tekniker utvecklade av Israeliska armen som garanterat funkar. Bara för att du tränar tex kickboxning eller liknande så är det ju inget krav på att tävla, se det istället som ett sätt att få bättre koll på kroppen och på koordinationen. Därmed inte sagt att Krav maga inte ger dig detta, det är ju en kampsport och som sagt så har jag aldrig tränat det.

Vad jag förstår så är krav maga mer en sport med olika "tricks" och knepiga grepp, men jag vet inte. Mitt syfte med att ev börja är inte att lära mig slåss utan att hålla kroppen i trim. Kan man göra det med tex krav maga så är det ju att föredra framför spinning som är helt meningslöst (man lär sig inget alls)

Det krävs hyffsad fys för att träna Krav maga, krävs säkerligen liknande i thaiboxning och dylikt.
Krav kan egentligen inte liknas vid en kampsport, det är mer en självförsvarsteknik där målet inte är att kunna tävla utan att kunna ta sig ur en svår situation med våld, om så krävs. Visst finns det grepp och dylikt men merparten du lär dig i början är att blockera slag (360) och att utedela sådana. Om man skulle jämföra med karate tex så är Krav inte fullt lika ridderligt då det involverar sparkar och knän mot genetalier bla.

Som träning för att bygga upp styrka, kordination och kondition är det säkert helt ok, som självförsvar är det i min mening oslagbart då det är så lätt att lära.

Majoren skrev:
Det krävs hyffsad fys för att träna Krav maga, krävs säkerligen liknande i thaiboxning och dylikt.
Krav kan egentligen inte liknas vid en kampsport, det är mer en självförsvarsteknik där målet inte är att kunna tävla utan att kunna ta sig ur en svår situation med våld, om så krävs. Visst finns det grepp och dylikt men merparten du lär dig i början är att blockera slag (360) och att utedela sådana. Om man skulle jämföra med karate tex så är Krav inte fullt lika ridderligt då det involverar sparkar och knän mot genetalier bla.

Som träning för att bygga upp styrka, kordination och kondition är det säkert helt ok, som självförsvar är det i min mening oslagbart då det är så lätt att lära.

Men det går ju nästan aldrig att träna självförsvar fullt ut. Sen när man väl blir utsatt för angriparen så är man ju lika "snäll" mot honom som mot sin träningspartner.

Man får ju träna som man skall använda det.

Har tränat självförsvar sen jag var 10år och visst skulle jag aldrig vara snäll nu mot en angripare, men de första åren är man ju ingen hero direkt.
Såg många på min träning som varit där i 8år och som fick panik när man "på skoj" angrep dem utanför för att testa om de kunde göra nåt - nänä, de bara följde med o hade kvävts ihjäl om man fortsatt.
Pinsamt ju.

La ner självförsvarbiten för att tävla i taekwondo där träning=tävling för mig - helt underbart.
Skulle nån angripa mig ute är det "tävling" som gäller, dvs så som man tränat alltså.

Har inte testat Krav Maga men det funkar kanske om man tränat ett par år(som med allt va?).
Tänker dock ta upp combat ju-jutsu igen i år.

Du har en stor chans att klara dig på gatan med Krav efter en termin.
Allting är utvecklat med det enda syftet att vara effektivt när du är stissig och pressad, Det finns inte en enda rörelse i krav som är onödig, ingen koreografi eller dylikt.
Du övar in ett fåtal enkla rörelser som går att applicera på en stor mängd olika angrepp, dessa nöts in tills dom är en naturlig reaktion, självförtroendet kommer automatiskt.
Den största fördelen gentemot de flesta andra kampsporter är ju just att det inte är en "sport", det finns inga regler att träna efter.

"Unlike most martial arts, Krav Maga is extremely effective for the street. Krav Maga is the real thing."
Bas Rutten
UFC Heavyweight Champion

Jo knaske det om man dessutom är lagt åt slåsshållet - men det gäller ju inga tjejer iaf.

Starstriker skrev:

Jag är ute efter ett alternativ till mitt konventionella gym (trappmaskiner, vikter och spinningcyklar) för de närmaste sex månaderna. Jag vill pyssla med något som kräver/ger mycket kondition. Då jag inte är "slåss-typen" så går kickboxning etc bort. Hur är det med Krav Maga?

Ställs det några som helst konditionskrav där? Det verkar vara en relativt lugn kampsport. Någon som kan berätta mer?

Om du bara skall träna i 6 månader och är ute efter något som ställer krav på kondition tycker jag att du skall välja kickboxning. Välj en klubb som inte vill att du skall upp i ringen med en gång om du inte vill tävla.

Om du är ute efter att få teknikträning som du efter relativt kort tid kan tillämpa kan jag rekommendera krav maga. De tekniker polisen använder är för övrigt hämtade från krav. Det ställer dock inte samma krav på kondition utan fokuserar mer på tekniker. Eventuellt kan viss konditionsträning ingå men det är helt upp till tränaren.

Jag har tränat ROSS som är det självförsvarssystemet som ryska spetznas använder. Jag saknade slagtekniker och därför gick jag över till att träna kickboxning. Det var bra konditionsträning och det kan jag verkligen rekommendera.

Jag säger som endel andra här. Är du ute efter bra konditionsträning så är kickboxning jäkligt bra. Du tränar hela kroppen där och smidighet får du på köpet. När jag tränade så va det många som bara tränade för tränadets skull och inte för någon tävling.

Kolla på www.kickboxning.nu
Dra dit och kör ett pass, det är sjukt roligt.

/Annicka

Starstriker skrev:

Krav-Maga är en närstridsteknik som gärna använder "fula" tricks för att få övertaget på motståndaren.
Utvecklat att Israeliska Armén under åttio och nittiotalet. En aggressiv teknik som i princip basera sig på att anfall är bästa försvar.

Systemet har idag fyra varianter:
Militär: Med tekniker för Handgemäng i olika typer av miljöer.
Polisiär: Med tekniker anpassade för polisiärt bruk.
Civil: Med tekniker anpassade för civilt självförsvar.
3:e parts-skydd: Skydd av 3e person/personskydd.

Systemet är utvecklat ifrån förutsättningen att utövaren är soldat och bär uniform och stridsutrustning. Detta har medfört att teknikerna inte ställer några särskilda krav på vighet, spänst och motorik, dessutom kan alla tekniker genomföras utan större hänsyn till vilken klädsel, fotbeklädnad eller övrig utrustning utövaren bär på sig.

www.kravmaga.nu

Har själv inte tränat men ska anmäla mig till nästa år (när MC-kortet är taget) i Malmö. Kommer ev. att få en del via Försvaret med...

JKay skrev:
Krav-Maga är en närstridsteknik som gärna använder "fula" tricks för att få övertaget på motståndaren.
Utvecklat att Israeliska Armén under åttio och nittiotalet. En aggressiv teknik som i princip basera sig på att anfall är bästa försvar.

Har själv inte tränat men ska anmäla mig till nästa år (när MC-kortet är taget) i Malmö. Kommer ev. att få en del via Försvaret med...

Den enda skillnaden mellan varianterna är väl att man i de "Icke militära" inte dödar motståndaren?

Lär svenska försvaret ut Krav Maga? Jisses....men de har ju antidrogkampanjer, sexualupplysning och annat skit så varför inte.....

Chris Ash skrev:
Lär svenska försvaret ut Krav Maga? Jisses....men de har ju antidrogkampanjer, sexualupplysning och annat skit så varför inte.....

Sist jag kollade var närstrid mer militärt tillämpbart än både att inte knarka och att använda kondom. Jag förstår inte riktigt din parallell...

Läs mer .

Thaiboxning skulle jag vilja rekommendera om du vill bli utmattad.
Men om du inte är "Slåss-typen", varför vill du träna kampsport? Börja med häcklöpning istället, det är säkert också jobbigt...

Jag har ju fått för mig att Thaiboxning är störst,bäst och effektivast, men det är ju för att jag har växt upp med det... Min far är tränare i sporten, och har även tränat/tävlat i Thailändska "ligan" på elitnivå. Han har nog haft viss inverkan på vad jag tycker är bra inom kampsport....

Jag skulle gissa att all kamsportsträning är bra konditionsträning. har själv tränat ett antal olika kamsporter och varenda en har varit jäkligt hårda. Någe som jag tycker är bra är den hårda disiplinen, tränaren låter en inte mesa utan man tränar verkligen tills man faller ihop till en liten våt svettpöl.

Om du inte vill lära dig slåss som i kickboxning så kan jag rekomendera tadio eller capoeira. De är väldigt fartfyllda kampsporter som inte inriktar sig på att lära folk att slåss.

http://www.taido.nu/index.asp?sida=taido

http://www.capoeira.nu/

ft skrev:
Sist jag kollade var närstrid mer militärt tillämpbart än både att inte knarka och att använda kondom. Jag förstår inte riktigt din parallell...

Läs mer .

Mehh!!!!

"Elden är intill sista ögonblicket överlägsen stöten"-Svensk soldatinstruktion från folkstormen

"Don't bring a knife to a gunfight"-Som jänkarna säger

"Ge mig ett gäng handgranater och en kpist m/45 och jag möter vilka som helst i närstrid"-Chris Ashskt talesätt

Allvarligt.Det finns väl viktigare saker att lära sig på den redan allt för korta tiden 7.5-10 månader än att lära sig puckla på varandra? Inte ens på den tiden det var vanligt med blankvapen(värja och bajonett) så var handgemäng speciellt vanligt. En vanlig automatkarbin funkar utmärkt på avstånd från cirka 0.5 meter och uppåt, har man släppt fi närmare än så har man gjort fel. Studera gärna slaget om Stalingrad och kolla hur ofta det "inte finns möjlighet till eldgivning under strid i bebyggelse". Man baxnar......

Spara in allt onödigt tjafs och lägg pengarna på vettiga SÖB och KFÖ istället. Hur många här har tränat sin krigsuppgift sen lumpen?

Chris Ash skrev:
Hur många här har tränat sin krigsuppgift sen lumpen?

Jag har!! (Sista årskullen som gjorde det)

Sen, Ja den stora skillnaden är att den militära delen avser att kunna oskadliggöra en motståndare på lite annat vis än de civila varianterna.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8