Krav ljuddämpare vid uppkörning

MrFranklin

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha MT07
Osäker om någon förstod rubriken..

Jag ska köra upp som privatist om ett par veckor. Köpte mig en nästan ny Yamaha MT07 för ändamålet. Till saken hör att det sitter ett avgassystem av märket Swedish raceparts på. Detta system låter väldigt mycket, och då med db killer i.

Frågan, är det OK tror ni att man har detta på? Eller är det till min fördel om jag monterar på original?
 
Man skulle kunna skriva om frågan som: Är det OK att köra upp med en MC som är olaglig?
 
Svaret är nej.., Se till att byta dämpare eller byt hoj till en som är laglig. Kontrollanten kommer kolla att ditt fordon är dugligt för att framföras under prov och då vill du inte behöva åka hem i onödan innan du ens påbörjat din uppkörning för att din hoj lät för mycket.

Att låta för mycket är ett bra sätt att ge han/hon en anledning att bli irriterad och är en onödig faktor under en redan ansträngande och stressig dag.

Lycka till med uppkörningen!
 
Tuggar man tuggummi, har solglasögon och ser allmänt dryg ut... så bli oddsen också sämre. även om det inte är olagligt.
 
Tackar för input!

Osäker om jag otydlig i frågan...
Motorcykel låter mycket, men absolut inte mer än många andra som rullar runt utanför mitt fönster.
Skulle avgassystemet vara olagligt?

Såklart att jag vill komma med både varselväst, säkerhetstänk och en hoj som är ljudlös.
Men det skulle innebära inköp av nytt system...
 
Tackar för input!

Osäker om jag otydlig i frågan...
Motorcykel låter mycket, men absolut inte mer än många andra som rullar runt utanför mitt fönster.
Skulle avgassystemet vara olagligt?

Såklart att jag vill komma med både varselväst, säkerhetstänk och en hoj som är ljudlös.
Men det skulle innebära inköp av nytt system...


Du kan ju inte säga till kontrollanten att den inte låter mer än många andra hojar...
Bara för att en kör olagligt kan alla göra det eller?
Det handlar bara om din hoj och ditt körkort, DB gränsen är väl 103 lr nått, det kan du mäta hyfsat exakt med en app i mobilen. Är du i närheten eller över är det dumt att ens försöka...
 
Dumheter...

Om du har en ny hoj med eftermarknadssystem kan inte kontrollanten säga ett skit då han/hon inte är varken polis eller besiktningspersonal. Enda som skulle kunna inverka på uppkörningen är om hojen saknar något som den måste ha som tex sidospeglar eller dylikt.
Bara att åka dit och köra upp precis som vanligt och din hoj är ju som gjord för att klara uppkörningen på.

Lycka till!
 
Tror inte din hoj blir godkänd som provhoj överhuvudtaget och det har inte med avgassystemet att göra, utan motoreffekten. Läs på vad som gäller för din körkortsklass, nya regler sedan 1 januari 2019.

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/

A1 Den ska ha en nettoeffekt av högst 11kW.
A2 Den ska ha en nettoeffekt av minst 20kW och högst 35kW.
A Den ska ha en nettoeffekt av minst 50kW och tjänstevikt som överstiger 175kg.
 
Last edited:
Sant och lomhörd gubbvarning på mig, av någon outgrundlig anledning förutsatte jag att Ts var ett övermoget moppefucko som inte hade något MC-kort tidigare och ej var 24 år.
 
Dumheter...

Om du har en ny hoj med eftermarknadssystem kan inte kontrollanten säga ett skit då han/hon inte är varken polis eller besiktningspersonal. Enda som skulle kunna inverka på uppkörningen är om hojen saknar något som den måste ha som tex sidospeglar eller dylikt.
Bara att åka dit och köra upp precis som vanligt och din hoj är ju som gjord för att klara uppkörningen på.


Lycka till!

Det är svårt att komma runt det faktumet att man ska göra uppkörningen på ett fordon som är lagligt att framföra i trafik, sen om vederbörande överhuvudtaget bryr sig är svårt att sia om.
Frågan är om det är värt att chansa om man är säker på att hojen lever en halv jävel...
 
Om jag vore du:

Fråga runt nära dig om någon har en originalburk som du kan få låna en halv dag. Onödigt att riskera och du kommer att köra sämre om du dessutom är nervös för att den skall låta för mycket.
 
Det är svårt att komma runt det faktumet att man ska göra uppkörningen på ett fordon som är lagligt att framföra i trafik, sen om vederbörande överhuvudtaget bryr sig är svårt att sia om.
Frågan är om det är värt att chansa om man är säker på att hojen lever en halv jävel...

Hans mc är laglig att framföra i trafik så länge inte en polis eller besiktningsman säger annorlunda. Testledaren kan/ska inte säga ett dugg om det om han inte som jag tidigare nämnt saknar lagstadgad utrustning.

Edit: En körlärare där jag tog körkort hade en ZX-9 som han gjort om till streetfigher med acra helsystem som han använde på lektioner....
 
Last edited:
Swedish race parts tillhör väl en av marknadens tystaste system?
Dom lovar som jag förstått det att deras system ska vara godkända på Sveriges banor som har hårdare krav än sbp.
 
Det jag menar är att OM uppkörningsförättaren gör bedömningen att mc:n är olaglig pga för hög ljudnivå är det inte kanske riktigt läge att börja gå på om mätutrustning etc.
Hade hen inte kuggat dig innan är det relativt stor chans att hen hittar något i din körning som behöver tränas lite extra på...
 
Det jag menar är att OM uppkörningsförättaren gör bedömningen att mc:n är olaglig pga för hög ljudnivå är det inte kanske riktigt läge att börja gå på om mätutrustning etc.
Hade hen inte kuggat dig innan är det relativt stor chans att hen hittar något i din körning som behöver tränas lite extra på...

Fundera tillbaka på din egen uppkörning och räkna gångerna du var upp på "höga" varvtal som låter mest.
Kom du på ens en gång?

Jag anser att hela den här diskussionen är onödig då INGET kommer hända och kontrollanten antagligen sett massvis med sämre hojar som folk fått köra upp på.
Uppkörningsgruppen efter mig så var den en kille som trots kontrollantens tips att inte köra upp på sin herrejösses custom med luft/buller, örnar, krom och skräp gjorde det och välte tre gånger på krypkörningen...
 
Jag vet ju inte hur mycket den låter, trådskaparen är dock orolig för ljudet...
Det vet väl jag med att med största sannolikhet är det ingen som bryr sig.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top