Krav inför uppkörning!?

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
Tja, har uppkörning på onsdag och har bara en backspegel till högersida :/
Vilka krav är det som gäller på backspeglar?!

Kör en ktm 525 2006 btw.

Behöver svar så A.S.A.P.!

Du kör upp för begränsad, misstänker jag?

japp det stämmer? finns det olika regler för olika klasser?!

japp det stämmer? finns det olika regler för olika klasser?!

Inte vad gäller backspeglar. Ville bara kolla så att du inte kom till uppkörningen med en hoj inte bara utan backspeglar, utan också under kubikkravet.

Osäker på exakt vad det står i föreskrifterna. Men är det årsmodell 2006 så är den säkert helfordonsgodkänd med två backspeglar, och då kan det vara en god idé att ha det när man kommer till uppkörningen också.

Det finns backspeglar för en 50-lapp på Biltema. Köp en sån så slipper du tjafsa med uppkörningsgubben. Vore ju lite surt att vara tvungen att åka hem igen 1500kr fattigare utan att ha fått göra provet för att man saknade en backspegel.

Och skulle jag ha bara en spegel så skulle jag välja att ha den på vänster sida. För att det är en lite bättre placering av den enda spegeln vid t.ex. vänstersväng eller omkörning.

En annan synvinkel:
Vill du verkligen att besiktningsmannen skall börja din uppkörning med att reta sig på att din hoj bara har en backspegel?
:tummenupp

ahh enda nackdelen är att jag vet inte hur jag ska fästa en spegel på andra sidan för att det finns inget hål över huvetaget där jag kan skruva i spegeln!

Var precis och regbesiktigade min hoj och passade på att fråga (när det kommer till besiktningen osv). Enligt dem är det olika om du frågar dem eller polisen, polisen går efter lagen, och dem efter trafiksäkerhet. Så vet inte riktigt hur det är på uppkörningen.

Men två backspeglar var iaf ett krav, och för vara riktigt petig så ska du kunna se en "speciell" vinkel, så det är inte bara att tejpa på en badrumspegel på styret om man säger så.

Försök hitta en backspegel, biltema eller något liknande. Ring dit? (Vägvärket) Löser det sig inte i slutändan så förklara din situation på uppkörningen, säkrast är dock att fixa en backspegel, mycket i uppkörningen handlar om hur vaksam du är med att titta i backspeglar och dyl..

Lycka till! :)

Logiskt sätt är det bättre att ha en spegel på vänster sida än enbart på höger då du kan se om någon vill köra om eller ej samt att man ser mer från vänster (för det mesta), har dom krav på åtminstonde en spegel bör det givetvis vara vänster.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden