Kratftiga blixtljus, strobes, blixtrör, LEDs...?? Hjälp tack!

Va fan? Finns det mer än en som du? :crash
Nja, han är familjens datornörd... Hade han inte haft mig till hjälp hade han aldrig vågat sig på ett så pass hantevrksmässigt projekt, men nu finns ju jag och jag räcker åt oss båda:D

Hehe, mjoh. Det blir lite drygt att knalla runt med 10-talet kilo metall på kroppen efter ett tag bara. :D
Men gillar idén. :tummenupp

Jag tänker bygga in datorfläktar som kylning ;) Plus ett par små andra gadgets... :D

Här är bilden jag har som utgångsobjekt:
http://dl.gamesradar.com/photos/ironman2_renders/IronManMK6.JPG
Gott om detaljer och bra vinklar, tänker göra hela dräkten i små bitar som bara behöver böjas och bockas i max en riktning per böj. På så sätt slipper jag allt jobbigt plåtarbete med rundade former etc och dräkten blir precis så stealthig som den ska vara. Vissa bitar är ju dock vävlda så de får jag väl ge mig på att knacka fram, men det ska nog gå. Tanksidorna till choppern blev ju bra :)

Tack:tummenupp

Last edited:
Eeehh, tanken slog dig inte att ringa killen som jobbat med LED-belysning i 1,5 år och är utbildnad inom fotografisk bild?:va :tungan

Kika om du kan hitta denna typen av diod CREE XM-L 1B U2, Cool Whiteoch drivdon till den.

Har tech-spec på den någonstans. Annars så ligger det en komplett doning i garderoben.
Den ger tillräckligt med ljus.

fartkamror har gryma blixtar, just saying..

Det vore i och för sig awesome...:hihi Två problem dock:
1. De kräver nog alldeles för hög ström.
2. Jag är för laglydig:(

Eeehh, tanken slog dig inte att ringa killen som jobbat med LED-belysning i 1,5 år och är utbildnad inom fotografisk bild?:va :tungan

Kika om du kan hitta denna typen av diod CREE XM-L 1B U2, Cool Whiteoch drivdon till den.

Har tech-spec på den någonstans. Annars så ligger det en komplett doning i garderoben.
Den ger tillräckligt med ljus.

Fan, du kräver av en råförkyld kille att han ska tänka? Med hela huvet fullt av snor??:va Nej, det gjorde den inte...:rodnar :huvet

Tackar för förslaget, ska kolla upp det!:tummenupp

Man kanske kan få testa garderobsdoningen och se om den passar? :) vilka typer av ström pratar vi förresten?

Förstår. Och det är därför det bara blixtrar till så snabbt, korrekt? Kondingen laddas ur väldigt fort och driver blixtröret under bara denna väldigt korta tid. Antar att det är för att det skulle gå åt helvete ganska fort om man drev blixtröret med kontinuerlig ström?
Om jag sätter en blixt i handflatan så kommer det bli med rejält med isolering emellan. Har sett en del exempel på varma blixtar:
http://www.youtube.com/watch?v=tt5tnY_c09k&noredirect=1
Hehe, det var mest menat som ett skämt... Elprylar brukar gilla att bråka med mig, och jag hatar att få dem att samarbeta på nytt. Men det brukar lösa sig i slutändan, och jag gör noggranna efterforskningar innan jag åtar mig något starkströmsrelaterat som jag inte har full koll på. Men är det något speciellt med kondingar som gör att det kan gå åt fanders ändå menar du? Trots ordentlig isolering etc?

Jag får tyvärr inte första filmen att funka men jag ska kolla igenom de i länken.
Edit: Fick filmen att funka, ser obehagligt ut ja...:hihi Men om jag kör på blixtvarianten så blir det välisolerat :)

Jo, jag har sett det och det oroar mig lite... Men antingen får jag kolla efter andra alternativ, eller nöja mig med varmare ljus. Det ska ju ändå mest blixtra till så förhoppningsvis gör inte ljusets färg sådär enormt mycket såvida det inte är helt åt helvete fel. Har skickat en förfrågan till säljaren för att se om de kan fixa fram kallare varianter också, vi får se.

Men du som verkar ha koll, kan man köra ledlampor medelst kondensatorer á la kamerablixt också eller är det speciella lampor i kamerablixtar som gör att de funkar som de gör? Tänker om man nu ska komma runt värmeproblemet och sådär...
Jag har inte så bra koll på det här. Jag har hyfsad koll på kamerablixtar, ungefär så att jag vet att man kan få en lustig frisyr om man fotograferar med blixt ute i regnet, men bara lite rudimentära elektronikkunskaper. Därför går jag mer in på kamerablixtar än LED här.

Att man till att börja med fotograferar med blixtljus istället för fastljus beror bland annat på två anledningar:
1: Ska man ha konstant ljus med den styrka som man behöver för fotografering så går det åt väldigt mycket ström. Och det är ju onödigt att stå och förbruka ström hela dagen oavbrutet när man bara behöver ljuset en bråkdel av en sekund åt gången.
2: Fastljus producerar också en himla massa värme hela tiden. Om du tänker dig hur varm en 500W halogenstrålkastare blir, (om vi pratar en jämförelse med studiofoto, för en blixt på kameran kanske man skulle jämföra med 50W-halogenspotlights som man har hemma som läslampor). Sedan behöver man kanske inte bara en för en snygg ljussättning utan man vill ha ljuset från ett par håll samtidigt. Då blir det snabbt så varmt så den man ska fotografera svettas och glassen smälter.

Det är inte kondensatorn i sig som gör att blixten blinkar istället för att lysa ihållande. En ganska så grov jämförelse man kan göra är att en kondensator är som ett batteri (mycket grov jämförelse). Den kan tillfälligt lagra ström. Och den kan sedan leverera den snabbt om det behövs. Om man säger att du installerar en stor baslåda och ett slutsteg i bilen så kanske det behövs en stor kondensator mellan batteriet och slutsteget, för då kan kondensatorn leverera ström i basstötarna då slutsteget vill ha mer ström än batteriet hinner leverera, utan konding skulle ljudet riskera att svaja i takt med basen. Kondensatorn behöver inte leverera all sin energi samtidigt utan den levererar så mycket som den tillåts leverera.

I en kamerablixt så är det så att man vill ha ljuset som behövs för att fotografera men det behövs bara under det korta tid som kameran exponerar. Då är kombinationen av kondensator och xenonblixt bra. Xenonröret kan ganska lätt ge den stora mängd ljus som behövs för fotograferingen om det får den energi som behövs till det av en kondensator som klarar av att leverera det.

Skulle man istället låta en blixt med xenonrör på kameran lysa konstant och få all den energi som behövs för att xenonröret ska både orka tändas och lysa för fullt skulle det gå åt en himskans massa batterier. För om vi säger att batterierna i en blixt räcker till 200 blixtutlösningar på full effekt vid 1/200s (och då tar det ett par sekunder att ladda upp kondensatorn från tom till full mellan varje blixtutlösning) så skulle det alltså innebära att batterierna vid konstant drift av xenonröret skulle räcka en sekund. Fast det är ju iofs teoretiskt eftersom vanliga AA-batterier skulle kuka ur totalt om man försökte ladda ur de helt på en sekund.

Skulle jag vara dig så skulle jag nog satsa på LED. Det kanske inte blir riktigt lika effektfullt som en frankensteinad kamerablixt skulle kunna bli. Men det skulle nog bli fullt tillräckligt och du skulle inte riskera att bli biten i handen om någon spillde en öl på dig.

fartkamror har gryma blixtar, just saying..
600Ws har jag för mig. Så de är ungefär som en medelstark studioblixt. Tyvärr blir det lite otympligt för trådstartaren skulle jag tro.

Tror nog inte det var meningen att han skulle släpa med sig hela stolpen.
Inte? Man kan inte så noga veta...

Hur som helst så väger det ett par kg bara med den elektronik och strömförsörjning som skulle behövas för att driva ett 600Ws blixtrör. Plus att risken skulle finnas att det blir lite otrevligare än ett "bett" i handen om något går snett.

Jag har inte så bra koll på det här. Jag har hyfsad koll på kamerablixtar, ungefär så att jag vet att man kan få en lustig frisyr om man fotograferar med blixt ute i regnet, men bara lite rudimentära elektronikkunskaper. Därför går jag mer in på kamerablixtar än LED här.

Att man till att börja med fotograferar med blixtljus istället för fastljus beror bland annat på två anledningar:
1: Ska man ha konstant ljus med den styrka som man behöver för fotografering så går det åt väldigt mycket ström. Och det är ju onödigt att stå och förbruka ström hela dagen oavbrutet när man bara behöver ljuset en bråkdel av en sekund åt gången.
2: Fastljus producerar också en himla massa värme hela tiden. Om du tänker dig hur varm en 500W halogenstrålkastare blir, (om vi pratar en jämförelse med studiofoto, för en blixt på kameran kanske man skulle jämföra med 50W-halogenspotlights som man har hemma som läslampor). Sedan behöver man kanske inte bara en för en snygg ljussättning utan man vill ha ljuset från ett par håll samtidigt. Då blir det snabbt så varmt så den man ska fotografera svettas och glassen smälter.

Det är inte kondensatorn i sig som gör att blixten blinkar istället för att lysa ihållande. En ganska så grov jämförelse man kan göra är att en kondensator är som ett batteri (mycket grov jämförelse). Den kan tillfälligt lagra ström. Och den kan sedan leverera den snabbt om det behövs. Om man säger att du installerar en stor baslåda och ett slutsteg i bilen så kanske det behövs en stor kondensator mellan batteriet och slutsteget, för då kan kondensatorn leverera ström i basstötarna då slutsteget vill ha mer ström än batteriet hinner leverera, utan konding skulle ljudet riskera att svaja i takt med basen. Kondensatorn behöver inte leverera all sin energi samtidigt utan den levererar så mycket som den tillåts leverera.

I en kamerablixt så är det så att man vill ha ljuset som behövs för att fotografera men det behövs bara under det korta tid som kameran exponerar. Då är kombinationen av kondensator och xenonblixt bra. Xenonröret kan ganska lätt ge den stora mängd ljus som behövs för fotograferingen om det får den energi som behövs till det av en kondensator som klarar av att leverera det.

Skulle man istället låta en blixt med xenonrör på kameran lysa konstant och få all den energi som behövs för att xenonröret ska både orka tändas och lysa för fullt skulle det gå åt en himskans massa batterier. För om vi säger att batterierna i en blixt räcker till 200 blixtutlösningar på full effekt vid 1/200s (och då tar det ett par sekunder att ladda upp kondensatorn från tom till full mellan varje blixtutlösning) så skulle det alltså innebära att batterierna vid konstant drift av xenonröret skulle räcka en sekund. Fast det är ju iofs teoretiskt eftersom vanliga AA-batterier skulle kuka ur totalt om man försökte ladda ur de helt på en sekund.

Skulle jag vara dig så skulle jag nog satsa på LED. Det kanske inte blir riktigt lika effektfullt som en frankensteinad kamerablixt skulle kunna bli. Men det skulle nog bli fullt tillräckligt och du skulle inte riskera att bli biten i handen om någon spillde en öl på dig.

Stort tack för bra info! Tror det får bli LED ja, verkar långt mindre komplicerat... Jag kollade runt lite på youtube och hittade en film på de spottarna som rallyfisken rekommenderade, där var någon kille som hade lagt till någon form av steglös effektstyrning och kunde således få den att lysa med lite olika styrka. Funderade på om man inte kunde bygga vidare på det och försöka få dem att lysa med ett konstant sken vid "viloläge" men sen lysa starkare och starkare för att till slut blixtra till på maxnivå. Kanske kunde bli hyfsat effektfullt? Om jag bara kan lösa en så avancerad styrning vill säga... Vi får se.

Kräver bild på detta när det är klart... ascoolt ju. :)

Tack, ska se till att fixa bilder :) Kommer nog ta ett tag, men när det är klart så:tummenupp Kanske kommer en "byggtråd" när det hela är i rullning:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka