Krashpuckar; Varför så dyra?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Hur kommer det sig att en så tämligen enkel konstruktion med så lite material kostar så mkt? Hårdplastpuckar och i bästa fall ett par titan-skruvar?
Berätta för mig, så jag kan förstå varför det ska kosta 1000.- för vissa...

Jag kan svarva ett par åt dig för BARA 950:- så har du sparat 50 spänn bara där... Varför tveka till detta kanonerbjudande!? :hihi

...annars är väl svaret ¨För att folk köper det¨. :)

varför är skinnställ såpass dyra, varför kostar ett slipon mellan 6-10000?

Avancerna är svindlande för att vi MCfolk verkar vara lättlurade suckers som betalar. Ofta är det billigare (inte billigt) att titta över oceanen istället för att stirra blint på att köpa i sverige. Ett exempel till är nya Shoei XR1000, kostar mellan 1800-2500 mindre "över där"

//jaG

MAO är det skitlätt att komma igång med tillverkning av crashpuckar för halva priset och ändå göra en bra vinstmarginal, med samma kvalitet för de tusenkronerssakerna? Varsågod; ta affärsidén, så köper jag ett par :)

krashpuckar

Hur mycket är rimligt för en krashpuck??
Jag har en polare som jobbar med plast, kan höra mig för!!
Men vid ett större intresse givetvis, inte bara till 1 båge!

Dels så är plasten, acetal, ganska dyr, dels så ska det anpassas till varje hojmodell, dels så är det inte någon enorm marknad.

Men visst, jag har gjort åt folk förut i supportsvarv, det har tagit relativt lång tid men i en NC-svarv så går det fort.
Jag skulle tippa på att största delen av kostnaden ligger i att konstruera puckar och ev. distanser och anpassa dem för olika hojar.

Kay skrev:
Hur kommer det sig att en så tämligen enkel konstruktion med så lite material kostar så mkt? Hårdplastpuckar och i bästa fall ett par titan-skruvar?

Här kan du lära dig mer. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=36304

Inte så svårt att svarva puck och sen smacka dit en bult för några kronor. Värst är det väl om ramen spricker vid vurpa. Crashpucken ska gå av innan ramen/fästet där den sitter går sönder.

Dom här kostar ju i runda slängar 350-400 spänn.. Emmi har dom på din hoj och hon har varit omkull utan några skador på ram/kåpor!

mushies_black_onbike.jpg

//jaG

Dessa är skit grymmmmma tycker jag! dom säljs i www.bikedesign.se kolla där grymma grejer!!!!!!

Bifogat

• krashpuckar.jpg
    krashpuckar.jpg
    62 KB · Visningar: 72
  • krashpuckar1.jpg
    krashpuckar1.jpg
    49.8 KB · Visningar: 81
Zeb_Macahan skrev:
Dom här kostar ju i runda slängar 350-400 spänn.. Emmi har dom på din hoj och hon har varit omkull utan några skador på ram/kåpor!

[//jaG

zebban,,,vars köper man dom då?

///P

Zeb_Macahan, var är de puckarna köpta? Vill ha ett par :yoparty

Kay skrev:
MAO är det skitlätt att komma igång med tillverkning av crashpuckar för halva priset och ändå göra en bra vinstmarginal, med samma kvalitet för de tusenkronerssakerna? Varsågod; ta affärsidén, så köper jag ett par :)

Ska fixa ett par på jobbet till min båge, tanken att kränga till en billig peng finns, blir det bra så kör jag (svarvarn) fram ett gäng. Eftersom jag bor i malmö så lär vi ses när våren kommer krypande och då kan vi se om det verkar passa din hoj någotsånär. Jag såg dig förresten för nån vecka sedan ute på stan.

En bidragande orsak till att de är dyra är att bultjevlarna vanligtvis inte har standardstigning på gängan. Alla modeller har dessutom olika dimensioner vilket gör att man inte kommer upp i vettiga volymer.

Kay skrev:
http://www.motovationusa.com/Catalog.htm
jag får mina snart, 750:- för både på sving och ram inklusive frakt=billigt tycker jag bar å köp

iofs är det bara att välja. Hål i knäna på 10.000kr skinnstället eller 500-1000kr knäpuckar som skyddar:)

Har du nån ny go låt å¨G förresten???

//R

Ravetrancer skrev:
iofs är det bara att välja. Hål i knäna på 10.000kr skinnstället eller 500-1000kr knäpuckar som skyddar:)

Har du nån ny go låt å¨G förresten???

//R

Iof, när du säger så... *mutter* :)

Ja det har jag! Har gått o skaffat mig en trevig Vanguard-VSTi-modul... Väldigt trance-ig. Kommer, jag hojtar :tummenupp

Kay skrev:
Ja det har jag! Har gått o skaffat mig en trevig Vanguard-VSTi-modul... Väldigt trance-ig. Kommer, jag hojtar :tummenupp
Hojta till hitåt med då... :felämne

Gav förresten 1.200 för mina rampuckar... Ska JAG känna mig "puckad" då? :hihi med tanke på era storys om billiga självkostnadspriser på dom?

Last edited:
PMR skrev:
Ska fixa ett par på jobbet till min båge, tanken att kränga till en billig peng finns, blir det bra så kör jag (svarvarn) fram ett gäng. Eftersom jag bor i malmö så lär vi ses när våren kommer krypande och då kan vi se om det verkar passa din hoj någotsånär. Jag såg dig förresten för nån vecka sedan ute på stan.

En bidragande orsak till att de är dyra är att bultjevlarna vanligtvis inte har standardstigning på gängan. Alla modeller har dessutom olika dimensioner vilket gör att man inte kommer upp i vettiga volymer.

Låter spännande, ska bli intressant o se hur det blir! Köpes naturligtvis om det passar, för jag antar att de inte kommer gå på 1000.- :hihi

ot: Jasså! Malmö e litet :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...