Krashpuckar, är det lönt?

Jag har gått omkull i ca 70km/h och hade inte några kraschpuckar, resultatet vart en hoj som var skrapad på hela högersidan samt hål i motorkåpa med all olja på gatan som resultat och bärgning därifrån. Nu kan jag ju inte lova något men jag är säker på att motorn hade klarat sig om jag hade haft puckar på.

CBRen har jag lyckats lägga omkull i lägre än promenadfart då nån gående vägrade stanna då jag skulle köra iväg och resultatet vart en skrapat kraschpuck... utan hade jag fått repor på alla kåpor på högra sidan.

Så jag personligen kommer absolut fortsätta köra med puckar alla dagar i veckan.
 
Jag gick omkull första passet på en 4-dagars bankurs för ett par år sedan...missade kanske ett pass på banan pga lite omplåstring, administration och avspolning av hojen. Utan krashpuckar så hade det nog gått åt resten av dagen och i värsta fall mer än en dag innan hojen var körbar igen.
 
Argumentet att man kan köra hem efter att ha lagt den köper jag.
Blir att skaffa puckar.
 
R&G krashpuckar funkar grymt bra.
Har gjort en lowsider i ca70 och en highsider i ca150 på bana med dessa puckar och de funkar asbra (även om det inte var så mycket kvar av dem efter att hojen kanade 120m på sidan...).
I båda fallen klarade jag alla motorkåpor/ sving och tank. fick bara byta lite handtag, stöd, lite yttre plastkåpor efter den snabba smällen.

Men jag kanske hade lite tur med :rolleyes:
 
R&G krashpuckar funkar grymt bra.
Har gjort en lowsider i ca70 och en highsider i ca150 på bana med dessa puckar och de funkar asbra (även om det inte var så mycket kvar av dem efter att hojen kanade 120m på sidan...).
I båda fallen klarade jag alla motorkåpor/ sving och tank. fick bara byta lite handtag, stöd, lite yttre plastkåpor efter den snabba smällen.

Men jag kanske hade lite tur med :rolleyes:

Jag har också testat R&G :tummenupp
 
Helt klart värt pengarna!

Har klotat 2 ggr. En på Go-kartbana (Se mitt garage för actionbilder.) och körde passet efter. Pucken räddade dagen så att säga. Andra gången på väg, då blev det ambulans för mig och släpkärra för hojen. Men utan puckar hade hojen blivit inlöst... Den gången gick fotpinne med växellänkage och vänster styrhalva åt skogen men motor och kåpor klarade sig. Farten var ca. 70 km/h och hojen gled en bra bit på asfalten.

Puckarna är av fabrikat LSL och sitter på en adapterplatta och är förskjuten i sidled i förhållande till motorfästena. Vilket innebär att adapterplattan går (eller bör gå) av innan motorfästet gör det.
 
Jag har sett åtminstone en vurpa i låg fart där oljekåpan sprack och all olja rann ut.. den hojen rullade inte igen på ett bra tag.

Det där hände mig men jag är fortfarande osäker på om jag vill borra i orginalkåporna för att montera dit kraschpuckar.
 
Har själv kraschat med puckar och jag kanske hade otur men hojen gled först på asfalten och mot gräset och i gräskanten fick pucken fäste och slunga runt hojen 4 varv. I detta fall hade jag önskat att jag inte slösade 1000kr på puckar!

/A
 
Jag har R&G-Racings prylar på min STR... har sluppit testa dem än, peppar peppar.

Utöver puckar till framhjul, bakhjul och på sidorna rekommenderar jag åtminstone motorkåpan på vänster sida då den "sticker ut" en bra bit och lär skrapas hårt om man går omkull på den sidan.

Köpte mina grejer direkt från R&G.
 
Bilder före / Efter...

Lite bilder på hur det kan se ut före och efter en marksysning med R&G chrashpuckar...
Jag hade alla: Motor (övre och undre) styrändar och hjulaxlar.
Highsider i ca 150 på bana. Hojen åkte 120 meter på sidan och tog som tur var inte i något på vägen.
Bilder på vänster sida ovurpad och på höger sida vurpad. Den lång pucken var 40mm kortare än innan.
Jag har dock bytt växelpedal på efterbilden, eftersom den var i princip borta :brinnerup .
 

Bifogat

  • DSC00279.JPG
    DSC00279.JPG
    109.7 KB · Visningar: 53
  • DSC00280.jpg
    DSC00280.jpg
    232.9 KB · Visningar: 68
  • DSC00278.jpg
    DSC00278.jpg
    231.4 KB · Visningar: 58
Back
Top