Krashkåpor

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Är det någon som kör racing med orginalkåpor/kåpor i ABS-plast? Problemet som jag ser det är väl att plasta när det går sönder? Problem nummer två blir väl att täta båten då den är tvådelad?

Anledningen till att jag frågar är att jag numera sitter med två hela uppsättningar orginalkåpor samt ett lite tilltygat. Lägger hellre 5k på andra delar än ytterligare ett set med kåpor..

//RMT
 
Problemet som jag ser det är väl att plasta när det går sönder? Problem nummer två blir väl att täta båten då den är tvådelad?
Ja, där har du ett par problem. Ett tredje problem kommer när du tätat undertill. Då sitter sidopanelerna ihop och det kan nog bli rätt svårt att få av och på dem utan att lyfta hela hojen. Originalkåpornas sidpaneler fortsätter hela vägen upp till sidkåpan medan kraschkåpor är delade längre ner. Problemet är att när du står där med ett stycke underdel så skall den träs på från sidan vilket låter ganska ogörligt om den går till toppkåpan på båda sidorna.

Lyssna på farbror Maciej. Sälj ett set originalkåpor och köp ett set kraschkåpor och få en massa pengar över.
 
Tackar för input.. :tummenupp Iom att jag inte vill sälja de andra kåporna så får jag ta lite extrajobb istället.

//RMT
 
Jag har gjort så som du funderar på. Jag har tätat botten utan att på något sätt förstöra kåporna. En glasfiberbit(fixerad med lite buntband men det ligger på plats även utan dem) som är gjord med originalkåporna som mall. Jag tar inte isär mina sidokåpor när jag demonterar/monterar kåporna. Inga problem, iaf inte om den står på depåstöd.
 
Jag har gjort så som du funderar på. Jag har tätat botten utan att på något sätt förstöra kåporna. En glasfiberbit(fixerad med lite buntband men det ligger på plats även utan dem) som är gjord med originalkåporna som mall. Jag tar inte isär mina sidokåpor när jag demonterar/monterar kåporna. Inga problem, iaf inte om den står på depåstöd.

Iom att jag är helt grön på RR så vet jag inte hur ofta man eg tar bort "båten"? Känns som att det inte händer alltför ofta?

Kluven.. kommer iofs bli jäkligt ledsen om jag sabbar ett till Repsol eller West -set :gnissla
 
För min del har det inte varit så ofta. Då jag byter olja typ. Om du ska köra tävling ska väl kåpan vara demonterad vid besiktingen. Är du väldigt rädd om kåporna kanske det inte är ett så bra alternativ. Alternativet är att göra som jag "hålla sig på hjulen" pepparn pepparn.... Nu är den till salu dessutom.

På min modell var det ganska tacksamt att täta botten så. På vissa modeller verkar det superkrångligt. Jag har ju originallyse och allt kvar. Hojen lär ju bli avsevärt lättare med kraschkåpor och utan allt annat tjafs. Har du tänkt ta bort lyset om du kör med originalkåpan och täcka för även där?



Iom att jag är helt grön på RR så vet jag inte hur ofta man eg tar bort "båten"? Känns som att det inte händer alltför ofta?

Kluven.. kommer iofs bli jäkligt ledsen om jag sabbar ett till Repsol eller West -set :gnissla
 
För min del har det inte varit så ofta. Då jag byter olja typ. Om du ska köra tävling ska väl kåpan vara demonterad vid besiktingen. Är du väldigt rädd om kåporna kanske det inte är ett så bra alternativ. Alternativet är att göra som jag "hålla sig på hjulen" pepparn pepparn.... Nu är den till salu dessutom.

På min modell var det ganska tacksamt att täta botten så. På vissa modeller verkar det superkrångligt. Jag har ju originallyse och allt kvar. Hojen lär ju bli avsevärt lättare med kraschkåpor och utan allt annat tjafs. Har du tänkt ta bort lyset om du kör med originalkåpan och täcka för även där?

Besiktningen blir ju ett problem isf.. skall kolla lite imorgon så får vi se. Hålla sig på hjulen känns nära på omöjligt. Ett nytt West-kit kostar ungefär som ett par Workskåpor med lack så egentligen gör det ingen skillnad förutom att glasfiber är enklare att fixa själv. Ang lyset så väger det inte så mycket och tar jag bort det så tror jag att det blir knepigt med infästningar för orginalkåpan.
 
Besiktningen blir ju ett problem isf.. skall kolla lite imorgon så får vi se. Hålla sig på hjulen känns nära på omöjligt. Ett nytt West-kit kostar ungefär som ett par Workskåpor med lack så egentligen gör det ingen skillnad förutom att glasfiber är enklare att fixa själv. Ang lyset så väger det inte så mycket och tar jag bort det så tror jag att det blir knepigt med infästningar för orginalkåpan.
Nu är jag inte insatt i reglementen mm men får man tävla med lysen kvar på hojjen?
 
Jag gjorde det :) iofs bara ett litet KM.

Det ska inte vara några problem så länge man har tejpat över lyset. Vet dock inte vad reglerna säger om det är en gammal 80-talshoj med glaslykta.



Nu är jag inte insatt i reglementen mm men får man tävla med lysen kvar på hojjen?
 
Back
Top