Krashkåpor

Afriberg

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2007
Ort
Haninge
Hoj
ktm 625 -05
Hej tänkte höra om nån har nåt bra tips på hur gå till väga för att skära ut hål för framlyse/baklyse etc på krashkåpor. dvs vilket verktyg osv.

även hur pass varmt ett slipon blir? original ljuddämpen på en cbr 600 rr har värmeskyddsplåtar. behåller man dom eller kör man utan? isf hur fäster man plåtarna på ett smidigt sätt?

mvh andreas
 
Som ovanstående nämner funkar en Dremel utmärkt. Jag har tagit upp alla hål i mina kåpor och även använt den till att borra/fräsa hål till alla fästen!
Ett tips är att inte använda de allra tunnaste skivorna då de går sönder bara man tittar på dom. Ta en modell tjockare :) Det är som att skära i smör.
 
När jag skulle göra runda hål till lamporna i mina kraschkåpor tog jag ett slipstift och borrade hål med det, sen snurrade jag runt med det i vidare och vidare cirklar tills hålen blev tillräckligt stora. Det funkar ju dåligt för stora, fyrkantiga hål, men det är ju svårt att få snygga hörn med kapskivor, så det kan vara smidigt att borra med ett slipstift i alla hörn, så får man dels lagom rundning på hörnen, och slipper lirka så förbannat med skivorna.
 
okej :) om man inte har en dremel, går det bra med en borrmaskin då. o fixa dit en skiva på?
 
okej :) om man inte har en dremel, går det bra med en borrmaskin då. o fixa dit en skiva på?
Nej, dels blir det precision modell järnspett i kameraverkstad iom att borrmaskiner inte är gjorda för sånt, och dels är det svårt att hitta vettiga skivor, det blir väl runt 115mm dom minsta?
Köp en Ferm på Jula för 199kr, eller CoTech på CO för liknande pengar, tror Rusta kan ha nån kopia också, det kommer du ha igen i slutändan! :tummenupp
 
okej tack för alla svar!

har lånat en dremel. ska skära nu. hoppas ja inte fuckar upp skiten:D

förslag på fästen att plasta in?

// andreas
 
okej tack för alla svar!

har lånat en dremel. ska skära nu. hoppas ja inte fuckar upp skiten:D

förslag på fästen att plasta in?

// andreas

Ta bakplåtspapper o gör en mall på lampan, skär en aning för litet sen e de bättre o fila det sista så blir det perfa... :tummenupp
 
ok nu har jag lagt ner för dagen.

gått ok. skurit ut o plastat fästen.

dock får jag det inte att lira med framkåpan och krashkåps "airductsen" dom känns för långa.

monterat sliponet, och krashpuckar.

vad tror ni om att ha sliponet utan värmeskyddsplåtar? kommer jag smälta plast och närliggande bromsslangar?

//Andreas
 
ok nu har jag lagt ner för dagen.

gått ok. skurit ut o plastat fästen.

dock får jag det inte att lira med framkåpan och krashkåps "airductsen" dom känns för långa.

monterat sliponet, och krashpuckar.

vad tror ni om att ha sliponet utan värmeskyddsplåtar? kommer jag smälta plast och närliggande bromsslangar?

//Andreas

Jag kör utan de blir lite varmt om röva men de bare å åk.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top