Krashad Yamaha fazer. hjälp med reservdelar.

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
Tjena,

Vurpade igår utanför Malmö med min 1998 Yamaha FZS 600. :(
De fel jag kan se är att hela framgaffeln är vriden, gaffelkronan e kass, kåpan, instrumenten, framstänkan.
Någon som antingen har dessa delar liggande eller vet vad för sorts framgaffel, instrument etc man kan använda, tacksam för hjälp!

Med mig o min passagerare gick det bättre, inga brutna ben eller annat.
Hade ordentliga skydd så vi klarade oss med skrapsår o e bara lite mörbultade.
Höll laglig hastighet i ett backkrön, upptäckte vänsterkurvan försent, o en slank han ner i diket! :huvet
Jaja, man lär så länge man lever!

Bifogat

• Fram.JPG
    Fram.JPG
    133.2 KB · Visningar: 128
  • DSC00222.JPG
    DSC00222.JPG
    89.4 KB · Visningar: 117
Ingen som vet? :confused:

Funderar på om kompletta R6 gaffelben funkar på denna...vilken årsmod. isåfall?

Last edited:
börja med att skruva isär gaffeln och kolla om benen är skeva. benen och kronorna kan komma ur läge när man vurpar inte säkert att gaffelbenen är skeva.

Sedan kan du ju plocka bort kåpan och sätta dit ett lyse så är det bara att gasa resten av sommaren!

Lycka till / Oskar

börja med att skruva isär gaffeln och kolla om benen är skeva. benen och kronorna kan komma ur läge när man vurpar inte säkert att gaffelbenen är skeva.

Sedan kan du ju plocka bort kåpan och sätta dit ett lyse så är det bara att gasa resten av sommaren!

Lycka till / Oskar

Ok, tack. kan ju vara så...men killen på firman sa att gaffelbenen behövs bytas, därav mitt letande efter beg.
Jaja, jag börjar skruva så får man se var det slutar.
/Jonas

kikar man på bilderna ser de hyffsat ut.. typ vridet.. men en mc-mek vet väl...
kan du se på benen om du kollar på bara ett ben att den är sne? inte på allt utan var ben för sig..

iaf om de e paj e väl nå skrot som har allt de mesta..
dock om man har lite meckvana så skulle jag börja kika på lite usd gafflar från sporthojar mm o sen skaffa en fighterkåpa bara.

kikar man på bilderna ser de hyffsat ut.. typ vridet.. men en mc-mek vet väl...
kan du se på benen om du kollar på bara ett ben att den är sne? inte på allt utan var ben för sig..

iaf om de e paj e väl nå skrot som har allt de mesta..
dock om man har lite meckvana så skulle jag börja kika på lite usd gafflar från sporthojar mm o sen skaffa en fighterkåpa bara.

Mmm, tanken har slagit mig att ta bort kåpan, köpa crosstyre o göra fighter av min lilla yamma...hade bara inte tänkt mula hojen för att komma till skott! haha
Har en bekant som ska hjälpa mig eftersom jag bara skruvat på moppe...för typ 15 år sen! :näsblod

Ring runt till mc skrotarna, det är dock ont om frampartier.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=7051

Skitkvalitet på gaffelben,tunnväggigt, kronor likaså. Om du är lite händig kan du få dit en gaffel från r6, det gjorde jag med en 99gaffel.. Då ska du pressa ur styrlagerstången ur ditt gamla fazer undre styrkrona, pressa i den i r6ans, sen är det bara att kränga dit gaffeln på hojen. :tummenupp

Ända kruxet är att r6 har hastighetsmätargivare på motorn å din original är viredriven ....cykeldato kanske :va r

Ring runt till mc skrotarna, det är dock ont om frampartier.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=7051

Skitkvalitet på gaffelben,tunnväggigt, kronor likaså. Om du är lite händig kan du få dit en gaffel från r6, det gjorde jag med en 99gaffel.. Då ska du pressa ur styrlagerstången ur ditt gamla fazer undre styrkrona, pressa i den i r6ans, sen är det bara att kränga dit gaffeln på hojen. :tummenupp

Ända kruxet är att r6 har hastighetsmätargivare på motorn å din original är viredriven ....cykeldato kanske :va r

Ah, ok...då ska jag leta efter en R6 gaffel så ska iaf det problemet gå att lösa hyfsat enkelt! :)
Vet inte om man kan göra nytt fäste för hastighetsmätaren o sätta fast den i styrkronan...
Har inte hojen hemma så det e lite svårt att se hur det ser ut. :va

Hmm, fått lite funderingar ang. gaffel från R6...
Är det så att fälg o bromsok från min Fazer passar på R6 gaffeln eller måste man byta det oxå?
Hittat en USD gaffel från en Fzr 1000, kanske denna kan passa?

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard