Krashad kopplingskåpa R1 -07

Magnus_elite

Egentligen ducce kille.
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
-07 yamaha R1
Jag är ganka händig av mig men vet inte så mycket om motorer osv. Det är blev ett ca10mm stort hål i kopplingskåpan. Givetvis måste den bytas men hur gör jag egentligen. Det har ju förmodligen kommit in något skräp. Jag kan ju givetvis inte starta motor som den är nu. Och då kan jag ju inte värma oljan. Den måste klart bytas på nått vänster men hur går jag till väga?

Sedan har jag märkt att kopplingen inte verkar släppa som den skall längre. Allt ser intakt ut men den är seg att rulla med växel i och koppling nere. I friläge är den lättrullad. Och inget annat som har med detta mera än kopplingskåpan verkar trasig. Kan det han med hålet och kanske smuts eller dåligt med olja på kopplingen att göra?

Några tips från någn mera van mekare vore välkommet.

Du har lagt hojen antar jag!?

Är det fullt med skit i kopplingshuset eller hur ser det ut? :va

Du har lagt hojen antar jag!?

Är det fullt med skit i kopplingshuset eller hur ser det ut? :va

Ja, för mycket nerlägg och för mycket gas så att säga. I högerkurva.

Nej, jag kan inte se nått. Har dock inte plockat bort kåpan ännu då jag inte fått hem den nya. Men det är inte mycket i så fall. Det ser helt rent ut när jag tittar in och biten som satt där satt nästa kvar under krashen så att säga.

Last edited:
Vad ska du värma oljan för?
Skruva bort kopplingskåpan och inspektera (ta gärna kort o lägg upp här), håll inte på o rulla runt hojen, det lär bara göra mer skada än nytta.

Vad ska du värma oljan för?
Skruva bort kopplingskåpan och inspektera (ta gärna kort o lägg upp här), håll inte på o rulla runt hojen, det lär bara göra mer skada än nytta.

Trodde man var tvugen att värma oljan för att få ut den. Men det behövs kanske inte då. Jag försöker rulla den så lite som möjligt.

Räcker det kanske då att tappa ur oljan, byta kåpan och hälla i ny olja 2,9L som det står i instruktionsboken. Och sedan starta och hoppas på det bästa så att säga.

Trodde man var tvugen att värma oljan för att få ut den. Men det behövs kanske inte då. Jag försöker rulla den så lite som möjligt.

Räcker det kanske då att tappa ur oljan, byta kåpan och hälla i ny olja 2,9L som det står i instruktionsboken. Och sedan starta och hoppas på det bästa så att säga.

Så hade jag gjort. Men kolla ordentligt innan så inget löst kan fara runt. Pilla ur ev skit och jord o grejs som kan komma in.

Du kommer förmodligen inte få ur all olja så fyll lite mindre när du fyller ny sedan. Håll koll på nivån och fyll ev mer när du värmt den nya.

Byt olja utan att byta filter först (kanske lite billigare variant typ biltema) starta motor så att den blir varmt ev.ta en liten sväng o gå genom all växlar sen tillbaka o byt olja o filter igen med dom olja du vill ha i höjen så kan du få ut ev.mindre skräp som har kommit i motor

Vill du inte riva hela motorn skulle jag köpa mycket olja från biltema och hälla igenom, sen starta byta osv.
Plocka bort kopplingskåpan och kolla om du fått skador.

Tack för era tips, låter genomtänkt. Riva hela motorn verkar ju ganska jobbigt, reder jag aldrig ut själv. Någon jag pratade med sa att det sitter seriösa filter innan oljan går upp till själva motorn är det så?, så han tyckte inte det skulle behövas. Tror ni man tar en stor risk?

I så fall kanske jag gör klokast i att lämna in den till en verkstad så får dom fixa detta. Men jan man göra det själv och spara massa pengar så vill man ju gärna det, sen lär man ju sig saker också vilket kan vara trveligt.

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...