kraschrapport sviesta 7/6

Ninjaboy skrev:
Hur har det gått med din växellåda då?

Vi har meckat och hittat på att 5ans växel var "sprängd" typ, det låg massa bitar i lådan. Nåt knas har jag antingen gjort eller så är det en slitagegrej. Även växelgaffeln som håller upp själva drevena och allt vad det nu är var också trasig. Spännande att riva en låda, oerhört bra att få veta hur saker och ting funkar.
Så nu väntar jag in delar och sen ska grejerna bara ihop igen!

Inte för att regna på din parad, men Starol ger dig helt säkert bättre priser på delarna. Eller det kanske du har kollat upp?

Bikerbitch skrev:
Vi har meckat och hittat på att 5ans växel var "sprängd" typ, det låg massa bitar i lådan. Nåt knas har jag antingen gjort eller så är det en slitagegrej. Även växelgaffeln som håller upp själva drevena och allt vad det nu är var också trasig. Spännande att riva en låda, oerhört bra att få veta hur saker och ting funkar.
Så nu väntar jag in delar och sen ska grejerna bara ihop igen!

ANVÄND KOPPLINGEN :fakta

oFFkeFF skrev:
Till nerväxlingar ja, till uppväxlingar NEJ..

Fast det är inte "bara" att trycka in växeln, man måste känna och lyssna på motorn så att det blir rätt. Jannica har inget att tjäna på att inte använda kopplingen i dagsläget imo, tvärtom.

jP skrev:
Fast det är inte "bara" att trycka in växeln, man måste känna och lyssna på motorn så att det blir rätt. Jannica har inget att tjäna på att inte använda kopplingen i dagsläget imo, tvärtom.

Jo, hon slipper paja kopplingen. Man måste ju tippa av på gasen.. Enklast är att lägga lite lätt tryck på pedalen först, sen dippar man gasen, så kommer växeln trilla i utan problem.

jP skrev:

Har hon visst. Hennes varvtider blev betydligt bättre när hon började växla upp utan att koppla.

Chris Ash skrev:
Precis, man har allt att tjäna på att lära sig rätt saker från början. Skit i kopplingen mao.

Ptja, det är inte jag som sitter med sprängd anka nu, en träning efter att hon slutade använda kopplingen :rolleyes:

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti