Kraschpuckar, moment???

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Håller på att sätta dit kraschpuckar på hojen men undrar lite över hur hårt man skall dra åt dem? Ord, skruvar skall dras med 79 Nm, men det är ju ganska mkt då jag satt dit puckarna. Detta resulterade ju såklart i att den ena pucken sprack en aning :huvet Nå, hur hårt skall de dras? Kör med Shogun delrinpuckar.

79?
De flesta motorfästen brukar vara runt 55-60nm. Har sett så lågt som 40nm i någon manual.

Ädit: Jo, ska vara 79nm på SRADen enl manualen.

Last edited:
PGH skrev:
Håller på att sätta dit kraschpuckar på hojen men undrar lite över hur hårt man skall dra åt dem? Ord, skruvar skall dras med 79 Nm, men det är ju ganska mkt då jag satt dit puckarna. Detta resulterade ju såklart i att den ena pucken sprack en aning :huvet Nå, hur hårt skall de dras? Kör med Shogun delrinpuckar.

Förmodligen kass kvalitet på pucken, ska kunna dras med det moment som std motorfäste monteras med.

Last edited:
Om pucken sprack för att du råkade dra åt den lite hårt så kan man ju fundera på hur den skulle bli vid en vurpa?! :näsblod

Tackar för svaren, det blir att fixa ny och sen försöka igen. Jag har en Clymerbok i handen, tycker den är heltäckande och således kanon.

Den ska dras med samma moment som motorfästet dras utan puck.'
Om pucken spricker när du drar åt den, så är det en skitpuck...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt