Kraschpuckar eller inte

Kraschpuckar eller inte


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Blir osäker om jag ska besvära mig med att sätta i kraschpuckar (PP-tuning) eller inte.
På min förra R6:a (01:a) satt det grova, löstagbara kragar mellan bulten och ramen som tog upp stryk (deformering) ifall bulten vek sig. Men på denna (R6 05:a) är det ju snuggle-fit rätt i ramen. Plasta eller byta generatorkåpor känns så väldans mycket aptitligare än att någonsin behöva svetsa eller byta en ram... till en viss gräns.

Vad säger du och dina klotningserfarenheter?
 
Har ingen race erfarenhet (som forumet kräver)men kraschade min förra hoj och om den haft en uppsättning puckar kanske den överlevt! Så min första investering till den nya blir puckar!:tummenupp
 
Jag har det på min R1 och kanske kan det rädda den om man går omkull,blir ju inte värre skador i allafall.:tummenupp
 
Lagom långa puckar och skruvar som är mjuka nog att ge efter och böja sig vid vurpa funkar för min del.

Ju längre pucken sticker ut desto mer hävarm blir det, har man för hårda skruvar så riskerar man att spräcka motorfästen och annat mys.

En distans mellan puck och ram som tillåter att pucken kan vika sig är bra.
 
Last edited:
Jag har det på min R1 och kanske kan det rädda den om man går omkull,blir ju inte värre skador i allafall.:tummenupp
Precis som GSXR1100RRRrrr skriver ovan kan det faktiskt bli värre skador pga kraschpuckar så frågan är inte helt lätt att svara på. Vet att Greven (tävlar i NSBK, Nordic Superbike) kör utan puckar för att minska risken för skador, han har skyddskåpor i kolfiber istället.
 
jag tänkter likadant...
Har ett par uppsättingar puckar till min gsxr som ligger i garaget, provmonterade dom endast för att konstatera att jag kör med kolfiberskydd på motorkåpor istället...

Hade dock bra puckar på R1an som satt i svinginfästnignen, dom kändes mycket stabila och skyddade bra..
 
Jag hade kraschpuckar på min R6 -01 och första vurpan jag gjorde så gick motorfästet i ramen av och motorn sprack. Jag tror dock att montören (förre ägaren) hade använt sig av originalbulten, som förmodligen dels var för hård och dels för kort vilket gjorde att den bara satt gängat i de yttre gängorna.

På nuvarande hoj sitter det både kolfiber på motorsidorna och kraschpuckar, jag har lekt med tanken att ta bort puckarna men jag har inte bestämt mig.
 
Om hojen bara tänkt kasa på asfalt så är det bra att ha, men om den ska över curbs eller ut på gräs så hade jag valt att vara utan.

Jag hade PP på min CBR. Den första böjdes lite i fästet under en vurpa, och senare ramlade den av helt, dvs fästet sprack. På den andra sidan så sprack fästet efter drygt halva säsongen utan att hojen ens legat på den sidan. Efter det så valde jag att köra utan och kommer nog göra det på R1an med.
 
Jag kommer aldrig att köra utan kraschpuckar, det har räddat min hoj från stora skador de 2 gånger jag gått i backen :)

Om hojen bara tänkt kasa på asfalt så är det bra att ha, men om den ska över curbs eller ut på gräs så hade jag valt att vara utan.

Jag hade PP på min CBR. Den första böjdes lite i fästet under en vurpa, och senare ramlade den av helt, dvs fästet sprack. På den andra sidan så sprack fästet efter drygt halva säsongen utan att hojen ens legat på den sidan. Efter det så valde jag att köra utan och kommer nog göra det på R1an med.


Sprack det utan åverkan :va

Verkar inte direkt vara 6061-T6 aluminium i PP:s prylar :gnissla
 
Last edited:
Får väl titta bakåt i tiden då ramskydd och generatorskydd av kol/kevlar var inne.

Tror själv på relativt låga svamppuckar av delrin med mjuk spacer samt med mjuk 8.8 skruv kombinerat med ramskydd.
 
Ett gissel de där :va Har bara testat vurpa en gång med förra hojen (748)med ram + hjulaxelpuckar som skyddade bra och höll utan att skada men sett många andra f.a rampuckar som orsakat skador på ram/motor när hojen passerat kurbsen el likn. På nuvarnde hojen (999)satte jag därför rampuckarna bakom kåpan, tight on med ytförstärkt på insidan av kåpan vid pucken med dubbla lager kevlar. Hoppas att det håller emot bra men inte hugger i, självklart blir det hål i kåpan men det är ju det billigt i jämförelse å snabbt lagat. Försöker undvika att testa i det längsta.
 
Jag hade PP på min CBR. Den första böjdes lite i fästet under en vurpa, och senare ramlade den av helt, dvs fästet sprack. På den andra sidan så sprack fästet efter drygt halva säsongen utan att hojen ens legat på den sidan. Efter det så valde jag att köra utan och kommer nog göra det på R1an med.
Var det i motorblocket det sprack eller i ramen?
 
Precis som GSXR1100RRRrrr skriver ovan kan det faktiskt bli värre skador pga kraschpuckar så frågan är inte helt lätt att svara på. Vet att Greven (tävlar i NSBK, Nordic Superbike) kör utan puckar för att minska risken för skador, han har skyddskåpor i kolfiber istället.

Nej, det är bara för att få lägre luftmotstånd... :D
 
Körde omkull med min R1:a som jag hade förut och tack vare kraschpuckar blev det nästan inga skador alls. Utan hade det bara varit att kasta alla kåpor.
 
Jag har vurpat lite olika hojar, både med och utan puckar, och jag kan fan inte bestämma mig heller.

Min första racehoj (en R1 -99) hade jag puckar på, och första vurpan (lowsider in i esset på Sviestad) så kanade hojen på asfalten och ut i gräset. Reste upp hojen och noterade skrapade puckar, och EN liten repa på underkåpan som enda skador.... Strålande!

Sen två vurpor senare så hade jag trasiga motorfästen på båda sidorna som fick borras upp och göras nya (dyra) gängor i med helicoil. Mycket jobb och fortfarande trasiga kåpor och repade motorkåpor... Alltså mer jobb än om jag krashat utan puckar...

På första ZX-10'an så hjälpte puckarna första kraschen, med andra kraschen så gick bulten av och lämnade rester inne i gängorna som var ett rent jävla helvete att få ut...

Sen köpte jag en ny modell av puckar, som fästes i flera punkter med en rejäl aluminiumplatta emellan, som pucken fästes på. Då vek sig inte pucken när man krashade, och funkade mycket bättre....

Tills jag skrotade ordentligt och hela plattan vek sig, och pucken mosades in i ramen, och gjorde en bula i ramen...


Så, ibland funkar dom, ibland inte, och inbland gör dom saken värre....

Jag kör utan nu... och kommer nog göra så på -08'an också...
 
Jag kör min motorfäste monterat på min och det har räddat hojen och stjälpt hojen en gång var.

Ena gången gled den vara på asfalten och räddade hela situationen. Nästa gång grävde pucken ner sig i gräset och "flippade" hojen.

Bästa alternativet är förmodligen "under body" sliders som ex. speedymoto. Puckarna ligger ann mot insidan av kåpan och räddar det mesta.
 
Bästa alternativet är förmodligen "under body" sliders som ex. speedymoto. Puckarna ligger ann mot insidan av kåpan och räddar det mesta.

Kåporna tar en stor del av smällen då istället. Intressant idé, men det vore ju kul om kåporna klarade sig när man gör en sån där oförarglig liten lowsider.

/Mackan
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top