Kraschpuck / slang till ljuddämpare

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tjena,

Jag har sett några olika varianter på skydd för ljuddämparen på diverse motarder, bland annat kraschpuckar monterade på ljuddämparen och något som liknar en trädgårdsslang lindad runt dämparen för att skydda den. Finns någon av dessa att köpa och i så fall vart? Eller finns det någon bra instruktion hur man tillverkar ett tillförlitligt kraschskydd för ljuddämparen? Något mer skydd för krascher/olyckshändelser som är bra att montera på hojen inför diverse banåkningar osv? Jag har redan införskaffat KTM:s egna kraschpuckar till fram- och bakaxeln.
Det är till en KTM 660 om det gör någon skillnad.

Ytterst tacksam för svar!

//Eric

DR-Zätare skrev:
Tjena,

Jag har sett några olika varianter på skydd för ljuddämparen på diverse motarder, bland annat kraschpuckar monterade på ljuddämparen och något som liknar en trädgårdsslang lindad runt dämparen för att skydda den. Finns någon av dessa att köpa och i så fall vart? Eller finns det någon bra instruktion hur man tillverkar ett tillförlitligt kraschskydd för ljuddämparen? Något mer skydd för krascher/olyckshändelser som är bra att montera på hojen inför diverse banåkningar osv? Jag har redan införskaffat KTM:s egna kraschpuckar till fram- och bakaxeln.
Det är till en KTM 660 om det gör någon skillnad.

Ytterst tacksam för svar!

//Eric
Ta bara en slangklämma av rätt storlek och trä armerad plastslang (typ tryckluftsslang) utanpå och vips så har du skyddat dämparen. Kostar bara ett par spänn på en bensinmack/Mekonomen/Biltema/....

.

Ingen som har en bild på hur det ser ut med ett sånt skydd monterat på ljuddämparen?

MackeNo1 skrev:
Ingen som har en bild på hur det ser ut med ett sånt skydd monterat på ljuddämparen?

Inte några närbilder, men ändå:

http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Vessingsboda05-1/1/

och en här:

http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Rattvik_2004-07-24/2004-07-24-Rattvik_Tom_kickar_658SC_s.jpg

Man skär en liten slits där skruvmekanismen sitter på slangklämman, så täcker trädgårdsslangen nästan helt runtom. Från början avsett för att dämpa ljudet genom att ta bort resonanser i ljuddämparytan, men fungerar även som kraschskydd.

Jag köpte en bit kylarslang från Biltema och den funkade utan problem. Visserligen testade jag den inte i ett skarpt läge,men den smälte iaf inte.

Bifogat

• Resized_100_0696.jpg
    Resized_100_0696.jpg
    163.3 KB · Visningar: 380
Last edited:
smälter inte en trädgårdsslang om den ligger direkt mot avgassystemet?..

Jo, såvida man inte har titansystem - dessa ljuddämpare blir inte varma nog. Bäst är dock slang som klarar högre temperaturer (t.ex. tryckluftsslang). Ser ofta lite snyggare ut också :)

Slangen har inte bara en skyddande verkan som kraschpuck, utan om den är monterad en bit in på ljuddämparen, så dämpar den vibrationer i godset och tar ner ljudnivån en aning.

jag köpte kylslang på biltema.. får se om det smälter eller inte.
Ivil, vilken diameter är det där på slangarna? ser riktigt tjocka ut.

Ska ni skydda dämparen ska ni ha en grov armerad slang!

Jag köpte min på hydroskan. Funkar fin fint! Sen en slangklämma igenom slangen!

Bild på det:tummenupp

Bifogat

• slang.JPG
    slang.JPG
    190.5 KB · Visningar: 225
  • slamng.JPG
    slamng.JPG
    149.5 KB · Visningar: 305
ja kör med kylslang och biltemas slangklämma. Allt gick på ca 50 kr och fungerar hur bra som hällst! ser bra ut åxå

Å så här ser min ut.Tricoflex står det på slangen.

Bifogat

• 002 (3).JPG
    002 (3).JPG
    99.3 KB · Visningar: 1,006
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT