Kraschat, brutet nyckelben men hojen OK.

McB skrev:
Kan Fredde Watz köra med brutet nyckelben så kan du det med. Du är väl ingen mes, ZpiX? ;)
Problemet är att jag måste få nån att räta ut armen min så att jag når styret. Som läget är nu så går det nog fan bara med våld och en dunk morfin ;)

skoteridioten skrev:
Skillnaden är väl att Watz får Dr. Costas morfin medans Zpix blir behandlad av Salas personal.. ;)

Men hur lyckades du få till en highsider med KTM:n i de farterna? Grus eller?
Prexis, dom var snälla men dunderdrogerna fattades...

Tja... hur fan gick det till egentligen. Jag har ju offroaddäck på och jag lade ner lite för mycket och vred lite för tidigt på rullen. Bakhjullet släpper och jag får ett ordentligt ställ med bakjhulsspinn. Hinner inte reagera förräns cykeln glider på tvären längst med vägens riktning, då får bakhjulet fäste och jag slår på tidernas highsider. Flyger av och uppåt och landar med axel och huvud först i backen... var förbi när jag åkte hem från sjukan, 9 meter långt spinnspår som går i en fin båge och sedan slutar helt tvärt. Sedan ser man lite märken i asfalten efter hojen och min hjälm :rolleyes:

Henken78 skrev:
Aj aj aj jag vet hur det känns men det går över...

Ja lyckades oxå med att bryta nyckelbenet sista augusti förra året.
Ps: Världen är bra orättvis, det enda jag fick på akuten var några alvedon och 4 timmars väntanj
Fick två lådor med piller så på den fronten är jag nöjd ;)

sportarn skrev:
Bröt själv nyckelbenet för 2 år sen och det känns. Första nätterna vet man inte riktigt hur man ska ligga gör ont överallt.
Jotack, jag vet... att ta sig ur sängen efter första natten hemma var ett helvete. Numera sover jag sittande i soffan ....

Men nu är det bara att försöka vila upp skadorna och ta nya tag. Ska prata med försäkringsbolaget i morgon om hur det kan bli med ersättning för skinstället och hjälmen och ryggskyddet. Hojen är ingen idé att ta ut nått på försäkringen, blir billigare att laga själv.

Tack för alla "krya på"-hälsningar, ingen nämnd ingen glömd :tummenupp

Under tiden dina skador läks så kan du ju alltid vänja om dig och bli vänsterhänt (om du inte redan är det). Det sägs ju att vänsterhänta är kreativa och intelligenta.

Krya på dig.

Det där med nyckelben känner jag till, men inga 4-6 veckor här inte...

Det är nu 8 MÅNADER sedan jag tog en testtur ut i sandfållan vid depåkurvan på Gälleråsen i 120 knyck.. :död

Iom detta så pajja även lungorna , revben o en del annan skit men det har läkt ihop hyffsat förrutom nyckelbenshelvetet

Ska in på datortomografiröntgen om 1v och vid månadsskiftet får jag svar om dom måste skära i späcket och bryta omkring benbitarna :gnissla :gnissla
OM dom inte ska skära så sa ortopeden att jag kommer ha besvär utav detta i 1 -3 ÅR! :3freak :3freak :3freak

Första veckorna suger när man som sagt får sitta i soffan o kvarta ..nu hade jag iofs 7 knäckta revben samtidigt så varken hosta eller garva var på tal :rolleyes:

Det värsta är fortfarande att jag inte kan sova ordentligt på nätter då man ligger på den sidan omedvetet, så vaknar man, somnar om, lägger sig på sidan, vaknar..und bla bla...

Dock så funkar det att åla sig i skinnstället å ösa på lite igen...idag, 20 mil, men det får man tala tyst om för ortopeden annars blir det nog nödslakt :rolleyes: :rolleyes:

Krya på dig!!
Citodon rular... :banana

Last edited:
Nu börjar jag fan bli nervös... tycker att nyckelbenet bara sticker ut mer och mer. Ser ut som att det är på väg ut ur skinner. Inte kan man sova heller pga att det gör ont hur man än ligger. :(

Är nog bäst att ringa farbror doktorn i morgon och kolla att allt är som det ska...

Eller är det nå'n som vet hur det ska "vara" när man har brytit nyckelbenet?

Tja, lider av samma sak, ena benpipan håller på å peta hål i späcket men fältskäraren sa att det gör man inget åt, endast om benpipan ser dagens ljus måste man utav förklarliga skäl stoppa tebax den :rolleyes:

Vad gäller smärtan så är det bara gilla läget, ta´t som "pain is temporary, glory is forever" så lindrar det kanske en aning :tummenupp

Men givet är, att har du förjävla ont så får dom ge dig starkare grejjer..det finns ju en gräns vad man pallar..

Krya på dig!

.......

Tjena grabbar...

Ochså varit duktig å highsidad en R1 i "lowspeed".... :kocko
alla trygghansa kunder kan vara lugn... halförsäkrat å chash puckar... :tummenupp

gått 2v sen va inne på akuten nu.. ingen verk.. så länge man sitter still(suck)

Min fråga i det hela, hur lång tid tar det innan man kan använda armen riktigt??
menar inte krypa fram å bli tårögd för värje gupp i vägen..:crash
Utan när man kan rycka upp Rettan på baken i 100blås... :banana

några erfarenheter....???

Du och Liz gsxr samt alla andra med diverse brutna ben får krya på er :krama ..Lisa bröt också nyckelbenet efter en trafikolycka i maj, tuvärr gick det inte lika bra med hojen som i ditt fall. :(
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=81785&page=10&pp=20

:Bugar Trots att hon har så förbaskat ont så har det blivit 58 mil bakpå tack vare att folk har ställt upp och skjutsat.

Last edited:
Weber_45: Efter ca 2-3 veckor så körde jag vespa. Det smärtade vid bulor o så men i övrigt gick de rätt bra. Att sitta framåtlutad på en sporthoj skulle ja minst ge 1 månad.

Jag bröt nyckelbenet för ca 3 veckor sen och tog ut
hojen igen för ett par dagar sen och det går väl hyfsat
o köra men som tidigare sagts kan det göra helvetiskt
ont när man prickar potthål o ojämnheter i vägen :död

Jag var lite orolig över hur mycket man fick anstränga
armen/axeln men sjukgymnasten jag pratade med sa bara
att när det börjar göra för jävla ont,sluta :rolleyes:

Har oxå fått den där"bulan"där nyckelbenet gått av så man
ser ju lite missbildad ut,det är väl bara att hoppas att det växer
ihop rätt!

.

Kan informera om att smärtan är nästintill borta nu... förutom vid tex armhävningar och liknande övningar :rolleyes:

DÄREIMOT så har "the lump from hell" på mitt nyckelben. Ser helt missbildad ut. Folk flyr om dom råkar få se den. Småbarn börjar grina och ropa efter mamma på badstranden.

Läkare och sjukgymnast påstår att den kommer att försvinna men bekanta som har brytit sina nyckelben säger att dom inte ens varit i närheten av min knöl...

... suck...

ZpiX skrev:
Ser helt missbildad ut. Folk flyr om dom råkar få se den. Småbarn börjar grina och ropa efter mamma på badstranden. .

Ja på den fronten så var det väl inget nytt?? Eller?? eller?

McB skrev:
Kan Fredde Watz köra med brutet nyckelben så kan du det med. Du är väl ingen mes, ZpiX? ;)

Chris Ash skrev:
Fredde is not the painkiller kind of guy.......

Helt omöjligt att köra utan intravenöst smärtstillande om nyckelbenet är brutet. Så tyvärr tror jag inte riktigt på detta, den smärtan att bara sätta på sig skinnstället är fruktansvärd. Jag provade själv att köra på Knutstorp efter 3 veckor utan smärtstillande, det gick inte fort det vill jag lova - och orkade/kunde köra 1 pass.

När Pär G:sson körde efter 3 veckor, var han full med smärtstillande, detta gjorde saken tyvärr sämre och är fortfarande inte läkt ordentligt.

Zilversurfer skrev:
Helt omöjligt att köra utan intravenöst smärtstillande om nyckelbenet är brutet. Så tyvärr tror jag inte riktigt på detta, den smärtan att bara sätta på sig skinnstället är fruktansvärd. Jag provade själv att köra på Knutstorp efter 3 veckor utan smärtstillande, det gick inte fort det vill jag lova - och orkade/kunde köra 1 pass.

När Pär G:sson körde efter 3 veckor, var han full med smärtstillande, detta gjorde saken tyvärr sämre och är fortfarande inte läkt ordentligt.

Max du kan få i smärtstillandeväg och bli utsläppt på banan med är lokalbedövning. Allt annat är doping och drograttfylleri, så frågan är hur "fullpumpad" g-son var.
Fredde körde a-torp EM med brutet nyckelben och spricka i skenbenet efter vurpan på warm-up'en(och kom 3'a i rejset). Killen har ingen normal smärtröskel, men det är enda gången jag sett honom grina illa.
När han bröt nyckelbenet första gången på sviestad, tog han bilen och körde upp till sjukan själv.
Han körde till sig ett varvrekord på karlskoga med bruten underarm, åkt EM med bruten höft etc.. Fredde har givetvis sumpat läkningen när han inte låtit nyckelbenet läka ihop ordentligt, han bröt det ju en tredje gång i år, som han ändå sket i och körde VM ändå. Det enda han gnäller om är att styrkan är borta, inte smärtan.
Fredde är inte riktigt "normal" på den här punkten..

oFFkeFF skrev:
Max du kan få i smärtstillandeväg och bli utsläppt på banan med är lokalbedövning. Allt annat är doping och drograttfylleri, så frågan är hur "fullpumpad" g-son var.
Fredde körde a-torp EM med brutet nyckelben och spricka i skenbenet efter vurpan på warm-up'en(och kom 3'a i rejset). Killen har ingen normal smärtröskel, men det är enda gången jag sett honom grina illa.
När han bröt nyckelbenet första gången på sviestad, tog han bilen och körde upp till sjukan själv.
Han körde till sig ett varvrekord på karlskoga med bruten underarm, åkt EM med bruten höft etc.. Fredde har givetvis sumpat läkningen när han inte låtit nyckelbenet läka ihop ordentligt, han bröt det ju en tredje gång i år, som han ändå sket i och körde VM ändå. Det enda han gnäller om är att styrkan är borta, inte smärtan.
Fredde är inte riktigt "normal" på den här punkten..

Jo, tack vad det gäller dopinglistan har jag studerat den i många efter mina elitidrottsdagar i "unga år"..Självklart får det enbart vara lokalbedövning. All annan effektiv smärtstillande som smärtdämpar system i hjärna och ryggmärg tex Tramadol, Ketogan, Tiparol, Nobligan ( är opiater ) drar ner reflexer/hjärnkapacitet/motorik osv.

Vad jag menar med G:sson var att han fick ex antal injektioner av lokalbedövning under Race helgen...

Jag kan bara lyfta på hatten åt Wats, om nu Benen som du beskriver var brutna, och inte sprickor eller stressfrakturer :tummenupp

Mvh//ZS

ZpiX skrev:
Jaha, då har man fixat sig en paus i mc-åkandet då.

Nu är det bevisat, det behöver inte gå fort för att det ska gå åt helvete. Efter en high-sider i 30-40(!!!) km/h så har jag ett avbrytet nyckelben och en spricka i skuldran för att bevisa det.

Efter ambulansfärd till västerås från Sala (där det hände), massor av morfin, ett sönderklippt skinställ, sönderklippt ryggskydd, demolerad hjälm, och en natt på lasarettet så är man nu hemma igen. Fullproppad av fina små piller, så om jag skriver osamanhängande beror det på det. Plus att jag är tvungen att enbart använda vänsterhanden, för det var NATURLIGTVIS höger nyckelben och skuldra jag bröt.

Hojen klarade sig bra, det var KTM'en jag körde. Styrfästena kroknade lite och styret likaså. Men det är ju lätt fixat. Nu ska bara kroppfan läka ihop så att man får ut och åka snart igen.

Jag är väldigt glad att jag hade alla skydden på mig och hela läderkitet. Hade jag inte haft det hade man kunnat plussa på lite härliga skrapsår till slutnotan också. Tror nog inga skydd skulle ha kunnat rädda mig ifrån det brytna nyckelbenet, inte så som jag landade, men det hade säkert kunnat gå betydligt värre.

Nåja, kör försiktigt nu pojkar och flickor och slarva inte med skydden!

I'll be back....

Jag highsidade och bröt armen.
Hade jeans och jacka. Inte ens jeansen gick sönder.
Inga skrapsår bara en bruten arm.

Mmmmm jag råkade ut för samma sak för 2 veckor sedan i samma hastighet...
Men på min mc blev d skador för 35 000....tur man har helförsäkrat !!!

starclassic skrev:
Ja på den fronten så var det väl inget nytt?? Eller?? eller?
I och för sig... så fort jag visar "den" så flyr dom. "Den" är ju så stor. :hihi

MrEd skrev:
Jag highsidade och bröt armen.
Hade jeans och jacka. Inte ens jeansen gick sönder.
Inga skrapsår bara en bruten arm.
Bara att säga grattis. Ibland går det bra, ibland inte...

Drog i diket i onsdags.... inte fick jag nått åt smärtan.
Knäckte nyckelbenet,höll på att spräcka bröstkorgen m,m.

De frågade eller sa inget om skadorna, skickade hem mig. lovade att ringa, men ringde aldrig. Fick gå till sjukan efter 2 dar å fråga. visste ju ej hur jag skulle be´te mig :va

Men men har rätt hög smärt tröskel :huvet så jag dolar å pysslar på rätt bra endå. väntar bara på att kunna röra armen ordentligt :huvet

Hur har det gått för er :confused: :va blev ni sjukskriven m,m?

En vanlig nyckelbensfraktur om den är enkel läcker bra på 6v , första veckorna värst sedan efter en 2-3 veckor brukar man kunna använda armen mer och mer.Smärtan bestämmer din aktivitet , sjukskrivning varierar tungt jobb i 4-6v kontorsjobb 2-4v.

Men alla brukar läka :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...