Kraschad Suzuki GSX-R 600-01

Status
Ej öppen för fler svar.

Big Fredd

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Hej alla duktiga mekaniker:) , lyckades lägga cykeln i en norsk kurva. Som ni flesta vet så finns inte så mkt mer än berg och dalar i Norge så givetvis kysstes hojen av en bergvägg! :huvet

Det alvarligaste är att yttre H motorkåpa vid Vevaxeln(namn?) är smulor och att det även är käkat några mm i motorblockets kant där packningen tätar! Byta blocket i motorn är ingen billig ide. Är det lyckat att svetsa på plats och slipa ner till en plan kant? Förslag på åtgärd?

Delar som behövs till körduglighet:
Motorkåpor H
Startmotor drev
Gaffelben H,V
Styre V
Fälgar H,V
Bromsskivor Hf,Vf
 

Bifogat

  • Sporthoj.jpg
    Sporthoj.jpg
    116 KB · Visningar: 368
  • Sporthoj2.jpg
    Sporthoj2.jpg
    116.1 KB · Visningar: 546
  • Kurva.jpg
    Kurva.jpg
    36 KB · Visningar: 97
Last edited:
Boka in en tur förbi en riktbänk också. Det där ser ut som... ja, totalskada, typ.
 
Det alvarligaste är att yttre H motorkåpa vid Vevaxeln(namn?) är smulor och att det även är käkat några mm i motorblockets kant där packningen tätar! Byta blocket i motorn är ingen billig ide. Är det lyckat att svetsa på plats och slipa ner till en plan kant? Förslag på åtgärd?


öhh:va kontakta försäkringsbolaget och anmäla skada kanske:confused: annars har jag inga fler vettiga förslag på ditt "lilla" problem, ser väl ut som att det blir billigare för dig att köpa en hoj istället för att laga upp vraket på bilderna:confused:
 
Hur är det med ramarna på nyare sporthojar? En ram kan ju inte väga så mkt och därmed vara rätt så svag. Om man nu dundrar in i en bergvägg på liknande sätt borde inte ramen vara ganska sned?
 
Spontant känns det; Skrot


Jag hade strippat hojen helt, kontrollerat/riktat/bytt ramen och byggt upp den från scratch
edit: Äh en 01a hade jag skrotat

Ang. svetsningen så är det the way to go. inga problem att laga

Hur är det med ramarna på nyare sporthojar? En ram kan ju inte väga så mkt och därmed vara rätt så svag. Om man nu dundrar in i en bergvägg på liknande sätt borde inte ramen vara ganska sned?

Chansen att den inte är sned är minimal


En polare vurpade med sin gixxer på asfalt i 50, hojen slog inte i nånting - kass ram
 
Last edited:
öhh:va kontakta försäkringsbolaget och anmäla skada kanske:confused: annars har jag inga fler vettiga förslag på ditt "lilla" problem, ser väl ut som att det blir billigare för dig att köpa en hoj istället för att laga upp vraket på bilderna:confused:

Håller med. Plocka av de delar som kan säljas och kör resten på skroten. Din båge har nog tyvärr gjort sitt vad det ser ut.....
 
..som sagt ser ut som skrot..lättast att köpa ny hoj så du kan komma ut på vägen igen. Inte så kul att köpa alla delar och sen blir det inte riktigt 100%!
Tänk på all tid som du måste lägga ner också för det blir ju för dyrt att lämna
in på verkstad. Ngn aning vad du ska göra?

Hoppas det ordnar sig på ngt vis iaf! :tummenupp
 
Hur fan gick framfälgen upp på det däe viset?!:confused: Inga ekrar kvar på fälgen heller:va
Har du räknat på hur mkt pengar/tid det kommer att kosta laga hojen jämfört med att bara köpa ny...?
 
Som dom säger i göta kanal: öhhh du grabben, den där är inte ihopfällbar:-)

Åk å plåstra om dig, kräng det som är helt på ebay, å köp sen en ny hoj för pengarna.

EDIT: höger och vänster fälg:D
 
Last edited:
Oj, det där ser dyrt ut.

Men förutsatt att ramen är ok och att du skulle komma över delar som behövs till rimliga priser så tycker jag att det är allvarligast att motorkåpan är sönderslagen/slipad.
Fan vet hur mycket skit som har kommit in i motorn när den kasade och tumlade runt mot bergväggen. Blir till att rengöra ordentligt när du ändå ska bort med blocket för att svetsa och slipa.

/Nitrous
 
Haha, fan killar, fick mig rätt goa garv:lol av alla sköna komentarer och inlägg.

Till och börja med så klarade jag mig lyckligtvis bra:angel. Behöll lugnet så pass att jag släppte hojen och kröp ihop som en sköldpadda, därefter in i bergväggen, ensam!:Bugar Dum som jag var reste jag mig upp av adrenalin ruschen och föll sedan ihop vid dikeskanten därefter åkte jag ambulans med dropp och slangar överallt. Inte ett enda brutet ben visade röntgen, endast blåmärken, förstörda muskler i vänster höft och knä samt ett skadat liggamet i knäet.

Jepp, självklart hade jag halvförsäkring, typiskt. Men det verkar som att jag får ut en del för axelväskan och ryggsäcken jag hade på mig. Både hemförsäkring och reseförsäkring.

Det verkar som om fälgarna och gaffeln har tagit emot den största smällen, svingen och ramen tycks inte ha en repa, ser värre ut på bilden med alla kåpor kan jag tänka mig. Som sagt, det är mkt möjligt att ramen kan ha fått sig en sträckning, finns det några tipps hur sånt kan upptäckas?

Skit i motorn är svårt att säga eftersom jag inte plockat några motorkåpor än, hade tänkt mig detta i höst. Fast bärgningen hade lagt skadade motor delen neråt, oljan verkade ha runnit ut och tagit med sig det lilla som hamnat i motorn.

Jag kommer givetvis att köpa beg delar. För att få den körduglig så har jag överslagsräknat till circus 10 papp. Så länge det inte är något allvarligare som att motorn eller ramen är skit.

Lyckades få till en bild på hur det gick till, fälgarna verkar ha gått in i väggen, sen har hojen rest sig och motorn touchat berget. Ni måste hålla med om att ni gillar Rockringen som framhjul :hoppskrat
 

Jag kommer givetvis att köpa beg delar. För att få den körduglig så har jag överslagsräknat till circus 10 papp. Så länge det inte är något allvarligare som att motorn eller ramen är skit.


Kanske lite väl optimistiskt att tro att man får ihop den för 10 lappar
bara med 2 fälgar & gaffel så är det passerat
sedan ser jag att det är ljudddämparen, bromspedal + kopplingskåpan

nä, jag skulle tro på 15-17 innan den e körbar som fighter
20-25 för att få den i "orginalskick" mer om den ska vara i nyskick

detta förutsatt att styrkronor, ram, sving, bakram inte är kasst

nä, jag hade såld den i delar & sedan köpt en annan
 
Du ska vara glad för att du lever om man kollar på motorcykeln:näsblod

Sälja det som finns kvar i delar eller streetfighter. Ser ut att vara riktigt mycket att göra för att få den att rulla.
 
Ja, kanske lite optimistiskt. Är säkert det lättaste, men ska se över den nogrant innan jag gör något beslut. Slutar kanske på skroten, vem vet:död... Om någon vet vart man kan sälja en reservdels hoj och för hur mkt pengar, kom gärna med tips.
 
Har läst en guide i hur man mäter upp en ram här på SH men u kan man tyvär inte söka. Men det hela gick ut på att man hadde en rak stålstång som man körde igenom styrhuvudet med en exact diameter och denan likadant genom fätena för svinget. så skulle det sticaka ut lika mycket på båda sidor om sving fästena så skulle man mäta upp mot spetsen på den stången som gick igenom styrhuvudet. var värdena lika så var det ok. Men var glad över att du lever o köp ingen trisslot din turkvot är redan förbrukad
 
vad jag kan se så har du en bula vid ramairen. då är ramen skrot, men det är svårt att se på bilderna och kan lika gärna vara en skugga. ser också att bulten till vänster fotpinneplatta är av. är det bulten eller fästet i ramen som är av? dessa är jobbiga att svetsa och man är alltid orolig över om det håller

hade jag varit du så hade jag sålt den i delar
 
Har rejsat med -04 Gsx-r 600 och kan säga att styrhuvudet ger lätt vika på de ramarna iaf. Skadorna syns inte på ramen men gaffelvinkeln blir lite brantare.
Tänkte bara i fall du köper delar och monterar ihop och får se eländet för sent... Då kan man hålla sig för skratt...:huvet
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top