Kraschad hoj, blir aldrig okey igen?????

Får du laga Audibilar utan det alltså, det var som fasen.
Det var tvärstopp när det gällde deras aluminiumbilar på den tiden iaf.

Det kan ju iofs varit VAG som bestämt detta.
 
Poacher skrev:
Får du laga Audibilar utan det alltså, det var som fasen.
Det var tvärstopp när det gällde deras aluminiumbilar på den tiden iaf.

Det kan ju iofs varit VAG som bestämt detta.

Nu lagar vi inga Audibilar. Är akt. Volvo/ Renault
Inga problem att få göra det från F-bolag dock. Kravet är det VAG som har på sina verkstäder.
 
Hotrodbiker skrev:
Nu lagar vi inga Audibilar. Är akt. Volvo/ Renault
Inga problem att få göra det från F-bolag dock. Kravet är det VAG som har på sina verkstäder.
Ok, det förklarar saken för det var ett väldigt ståhej om aluminium runt A6 tex.
Jag har själv bara jobbat som meck och inte bilskadereparatör som var en annan avdelning.
Då kan vi släppa tråden.
 
Så summan av kardemumman torde vara att visst går det att få ordning på en vurpad Alu ram beroendes på hur alvarlig skadan är!
Och det är inte förbjudet!

Så ordet Aldrig kanske var lite överdrivet!

Nu ska jag gå å såga lite i nästa alurams ombyggnad!
Turboprojektet! :banana
 
Gilgo skrev:
Du har inte funderat på om härdning KANSKE EVENTUELLT kan ske efter dom har svetsat??? Man lägger nog inte ner enorma resurer på att ta fram bra ramar och material och sen förstör det genom att göra saker i fel ordning.

Man kan mycket väl använda just bockning, sträckning, kallformning o.s.v. för att få de egenskaper man vill på ett material. Dom pysslar inte med nån lotto verksamhet där man chansar och bygger på måfå.

Jag tänker inte förklara diagrammet nedan, det orkar jag inte. Hittade det på internet men för er som kan läsa det så framgår det hur temp, tid påverkar.

Vid bilden står det "Fe-C Alloy"...........är det relevant mot aluminium? (seriös fråga)
 
Cribbe skrev:
Som rubriken är skriven är min fråga!, som jag har hört så blir en hoj aldrig sig lik igen efter renovering efter lite kraftigare avkörning.
Är mitt påstånde rätt eller fel?!, om man nu är intreserad av en kraschad hoj.
Vad ska man tänka på vid ev köp av en hoj som har varit kraschad och blivit renoverad?,
MVH Cribbe

Jodå lite silver tejp o plastic padding ev en balansering av hjul..
 
GiXxaH skrev:
Då undrar jag vart gränsen går för ram som är för sne för riktning?
Så jag lägger in en bild på en kawa som e "lite" sne. Går denna ram att rikta för vettiga pengar lr blir det lönsammare att köpa ny ram.
(Tilläger att den skulle isåfall användas endast som stunthoj a´la cirklar i 3km/h)


http://bilder.mobile.de/images/autos/526342/11111111150767850-31217-1103188706_3.bild


Detta kan jag svara på, har haft en likadan med samma intryckt ram, dock ej så mkt. Min var intryckt ca 1 cm. Denna går INTE att dra ut, vi provade med 21 tons drag, rubba sig inte 1mm.

Mvh//ZS
 
Zilversurfer skrev:
Detta kan jag svara på, har haft en likadan med samma intryckt ram, dock ej så mkt. Min var intryckt ca 1 cm. Denna går INTE att dra ut, vi provade med 21 tons drag, rubba sig inte 1mm.

Mvh//ZS

Tack ville bara veta :tummenupp
 
r1

Du har helt rätt....men...

- En krockad/skadad ram, som det går/är ekonomiskt lönt att rikta, är aldrig i närheten
av det du beskriver, redan när man tillverkar ramen så bockar men en
aluminiumprofil MER än vad som är lönt att dra/rikta efter en krock.

När man nått den punkt du beskriver, så skär man ut den del som är för mycket "tillknycklad"
för att gå att räta ut, och svetsar in en ny bit.

- Att man sedan svetsar in den bockade aluminiumprofilen mot gjutna aluminiumdelar,
styrhuvud, svinginfästning,mm visar också att det inte "försvagar" metallen mer än
vad som är tillåtet....eller?

RÄTT utfört så spelar det ingen roll att en ram varit "krokig", den är inte sämre än en som inte varit krockad.
OBS! Att jag skriver RÄTT! utförd reparation.

Sen att det oftast är undre gaffelkronan och geffelbenen som är krokiga är ju en helt annan sak.

Vilken olja är bäst...? Vilka däck är bäst...? Vilket slipon ger mest hkr...?
Blir en krockad hoj som ny igen...?

Det här är en bland många skrönor som far runt....och upprepas gång på gång...

"Om man spottar på stenen tillräckligt mycket så blir den blöt"

KentW....realist.
Hej Kent har en r1 o1 ram som jag tror är värd att rikta men vem kan man vända sig till? bor i kalmar och ingen härömkring är så sugen på att hjälpa
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top