Krasch"test" av XLMotos Two Seasons allväders

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min lillebror kom upp och skulle övningsköra med mig för kortet, han lyckades skicka hojen ut i diket ganska omgående i låg hastighet, han hade ett Course Two Seasons från XLMoto. Han gick omkull i 50-60 någonting.
Tänkte att jag kunde skriva en liten post om hur väl stället klarade av det hela, det brukar vara svårt att hitta sådan information.

Sömmarna på underarmarna, runt fickorna på byxorna och vid det vita sträcket på ryggen slets sönder ganska omgående när han kanade på asfalten, tyget klarade slitaget ganska bra i övrigt och det gick bara hål på det vid kanten på det hårda skyddet på vänster underarm, resten av ställena där det var hål i stället var på grund av sömmar som desintegrerats.
Jackans dragkedja gick dessutom upp, vilket inte är en bra detalj. Jackan och byxorna är sammanlänkade med en väldigt kort och närmast värdelös liten dragkedja, så han fick asfaltsexem i sidfläsket, men inte så det blödde, han blev bara lite käckt rosa och rå i huden med lite små skinnflikar.

Handskarna, Richa Magna Sport, som var beställda på samma ställe, klarade sig acceptabelt med hårda knogskydd och extra tjockt tyg på ytor som man gnuggar lite extra i asfalten. Han fick lite skavsår på knogarna och tumleden på högerhanden, men det nötte inte hål på handskarna, så de gjorde sitt jobb bra. Tyget i dem höll för att kana asfalt bra, det var bara plasten på knogskyddet som skrubbats bort ner till stålväven i dem i mitten. Sömmarna höll ypperligt på dem med.

Hjälmen , modellen Origine Golia Pirata, gnodde han pannan i asfalten på ganska ordentligt, men han hade ingen huvudvärk eller andra problem som han inte hade redan innan, så den gjorde iaf sitt jobb.

Stövlarna var bara leriga och ytterst lite repiga, så de testade han inte slitstyrkan i ordentligt. :hihi

Han var förutom lite asfaltsexem lite stel och svullen i vad/vrist på kvällen, och öm i knät dagen efter, så skydden gjorde definitivt ett helt acceptabelt jobb. Men, skulle inte vilja kana asfalt i högre fart med det allvädersstället.
 
Last edited:
Vad är det med er två och kraschtester egentligen...? :va

Det kan man fråga sig. :D
Tänkte att det ändå kunde göra lite nytta om jag skrev en liten review av skydden. :hihi Då är det ju till nytta för någon, förutom min bror som lärde sig att man inte ska attackhugga frambromsen mitt i kurvor bara för att kurvan såg läskig ut.
 
Skönt han klarade sig. Om ni nu ändå har för vana att kasta er i marken, skulle ni inte kunna testa ett par sweep-ställ nästa gång då? Intresserad av hur dessa klarar sig ?
 
Skönt han klarade sig. Om ni nu ändå har för vana att kasta er i marken, skulle ni inte kunna testa ett par sweep-ställ nästa gång då? Intresserad av hur dessa klarar sig ��

Han har precis börjat köra hoj, första övningskörningen det där. :D
Ska fråga honom om han är sugen på ett sweepställ till nästa gång han kommer upp. :hihi
 
Tack för det!

Det är ju sådana här erfarenheter man vill se mer av (inte krascher, men om man nu ändå...) eftersom allt ju alltid är bra i reklamen.:tummenupp
 
Skinn är med andra ord fortfarande outstanding:tummenupp

Yes! Han har ett skinnställ med, men han tycker det är för bökigt att dra på sig. :crash

Tack för det!

Det är ju sådana här erfarenheter man vill se mer av (inte krascher, men om man nu ändå...) eftersom allt ju alltid är bra i reklamen.:tummenupp

Jo, jag tänkte lite så med, det är inte ofta folk som kraschat skriver en liten review av utrustningen, men när man letar ny utrustning är det ju det som är intressant att läsa egentligen.
 
Låter som ett fall av "Man får vad man betalar för.".
 
Skönt han klarade sig. Om ni nu ändå har för vana att kasta er i marken, skulle ni inte kunna testa ett par sweep-ställ nästa gång då? Intresserad av hur dessa klarar sig ��

Fordon har ju redan kraschtestat ett sweepställ. Mest flygtestat kanske förvisso, men ändå!
 
Ähum... smygreklam härdå...:hej
I Motorrad nr 4 i år så testar vi textil mot skinn i kraschtest.
En docka släpps från bil med olika ställ på.
Skinn håller bäst, men även vissa textilställ är riktigt bra!
(Till sportbike: Om det är smygreklam så får du läxa upp mig! Tyckte det var allmängiltig info. Och lite smygreklam...:rofl)
 
Funderar själv på en airbag jacka från Hitair som fanns här från Svensk återförsäljare http://joytime.se/eu-6

Han verkar ha levererat en del till roadracing med lite video om hur de blir i verkligheten.. Någon som har erfarenhet av hitairs grejjer?
 
Är skinnställ av hög kvalitet som gäller, det vet väl alla. Varför kompromissa med säkerheten?
 
Är skinnställ av hög kvalitet som gäller, det vet väl alla. Varför kompromissa med säkerheten?

Kör man hoj har man redan kompromissat med säkerheten, det är bara en fråga om hur mycket man vill göra det. Sedan är inte skinnställ någon garanti för att slippa skador, men de är rätt bra för att kana runt på asfalten.
 
Tack för att du skrev "crashtestet" håller med om att det är sådant man vill veta när man letar skyddsutrustning. Hade mest hört bra saker om det här stället och att det verkade gediget.
Det enda negativa jag hört innan var att det var väldigt litet i storlekarna, vilket inte bekymrar en kort kille som mig, och att det inte var lika välventilerat som dyrare ställ.
Men om sömmarna håller så dåligt så får jag satsa på något bättre.

Hoppas att din brorsa mår fint och att ni inte får anledning att skriva en ny crashrecension. Men uppskattar denna trots allt.
 
Ulvhamne skriver ju att det var i första hand sömmarna som gick upp, och går sömmarna upp så att tyget krullar ihop sig blir slitaget annorlunda, än om tyget sitter fast. Så det handlar ju inte bara om materialet, det är ju helheten som är viktig. Ett skinnställ som är dåligt sytt skyddar lika dåligt som ett dåligt tygställ :fakta
 
När det gäller ställ som har ett par tre år på nacken, så kan man råka ut för att sömmarna ger upp fullständigt när man går i backen.
Min uppfattning är att vissa tillverkares trådar helt enkelt ruttnar sönder i solljuset.
Det är inte rakt av kopplat till någon speciell tillverkare, men jag inbillar mig att det är vanligare när tillverkning läggs ut på Kina.

Man specar och kontrollerar själva textilen ytterst noggrant, men ser ofta förbi tråden som sömmen skall sys med. I något led så snålas det, och plötsligt så är inte tråden UV-stabil längre, även om plagget i stort ser hur bra som helst ut.

En annan sak som tar styggt på sömmarna i textilplagg är vinterkörning på saltade vägar.
Inte många som roar sig med sådant, men jag har haft ställ som gett upp och fullständigt desintegrerat på hösten när år 2 skall inledas.

Något att tänka på för den som vill köpa begagnat: grejerna kan vara tvättade och se hur bra som helst ut, men håller bara ihop av gammal vana.
Granska sömmar kritiskt, belasta, ryck och slit i olika riktningar - både på nytt, begagnat och även dina egna vardagsgrejer du kör med varje dag.

En dag behöver man marginalerna på sin sida...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top