Krasch - Hur mycket ska man ta på försäkringen?

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Blev bredsidad av en bil i en rondell och flög i marken. Gick som tur är bra med mig men hojen och kläderna tog ju en del stryk.

Vid verkstadens besiktning så tog de verkligen upp ALLT. En liten repa på något ställe och det skulle fixas. Jag var riktigt förvånad men givetvis glad över det.

Nu till frågorna:

En repa i plaststjärten där bak kommenterades av verkstaden att FB kanske ville lacka om istället för att byta ut. Hur mycket kan man stå på sig här? Är det bara att ge vika eller?

Träffade asfalten med höger axel när jag "landade". Jackan skrapades där och lite på ryggen. Skyddet tog väl lite stryk. Vid stöveln bröts dragkedjan - räcker detta för nya grejer?

Jepp, ska höra med mitt (sega) bolag igen men under tiden, vad har ni för erfarenheter?

En mc-verkstad vill laga motorcyklar. Därav rep-inspektionen.

Kläder = hemförsäkring.

Lycka till

Samtlig skyddsutrustning blir ersatt rakt av. Det är säkerhetsdetaljer och löses in. Bakkåpan kan du strida om, men det är klart att den kan lackas om såvida du godkänner att den ser ut som innan.

En mc-verkstad vill laga motorcyklar. Därav rep-inspektionen.

Kläder = hemförsäkring.

Lycka till

Kläderna går ej på hemförsäkringen vid en olycka. Eller?

Last edited:
Samtlig skyddsutrustning blir ersatt rakt av. Det är säkerhetsdetaljer och löses in. Bakkåpan kan du strida om, men det är klart att den kan lackas om såvida du godkänner att den ser ut som innan.

Utrustningen kan vid stöld gå på hemförsäkringen men oftast är det MC försäkringen. Hjälmen sade de jag skulle byta rakt av och kläderna ifall de var skadade. Jag missade dock att få "skadat" definierat bättre. Det är ju egentligen skönhetsskador som kan fixas.

FB bolaget kommer ut och kollar på hojan ( och kanske kläderna ). Trist ifall man köper nytt men inte kan ta det på försäkringen. Då kör jag hellre med hemmafix.

Ett skrapat skinn tål ju mindre än ett nytt, så det är väl att betrakta som skadat?
Kolla att inte ditt ryggskydd är av en konstruktion som deformeras vid crash. I så fall kan du behöva byta det med.

ny bakkåpa = svindyr
lacka om billigare= blir lika bra samt gynnar alla i Mc kolektivet efter som det är en onödig utgift om den gamla går att laga

din vurpa drabbar oss alla efter som en försäkring bygger på utgifter lika med att mindre dyra rep är lika med billigare försäkringar

precis som SMC:s sporthojs försäkring är uppbyggd som

Jag fick svaret att så länge skinnstället fungerar att använda så ersätter dom det inte. Lite skrapmärken räcker inte.

Jag fick svaret att så länge skinnstället fungerar att använda så ersätter dom det inte. Lite skrapmärken räcker inte.

Låter konstigt. Jag fick 5000:- för att jag behöll mitt skinnställ med lite skrapmärken på efter en highsider.

Och som nu i detta fallet, när han blivit påkörd är det inget snack. Han ska ha nytt.

Stämmer bra det.

Last edited:
vems var "felet"? om bilisten åker på det är det inte hans/hennes bolag som tar det ?

Ett skrapat skinn tål ju mindre än ett nytt, så det är väl att betrakta som skadat?
Kolla att inte ditt ryggskydd är av en konstruktion som deformeras vid crash. I så fall kan du behöva byta det med.

Jo, det är ju ett bra argument! Tack! Det är inte ett sådant men ska syna det så det inte knäckts någonstans.

:va Dags att ligga på FB hör jag.

ny bakkåpa = svindyr
din vurpa drabbar oss alla efter som en försäkring bygger på utgifter lika med att mindre dyra rep är lika med billigare försäkringar

Förhoppningsvis drabbas inte MC försäkringen alls... men jag undrar om jag inte redan betalat in mer än vad de kostar dem ändå.

vems var "felet"? om bilisten åker på det är det inte hans/hennes bolag som tar det ?

Felet är inte bestämt ännu. Han körde in i mig i mitt körfält och jag har vittne bakom på det... men men vi får se. Har hört sjuka historier där man får delad självrisk trots det verkade uppenbart.

Så här fukade Folksams ersättning i mitt fall...

- Hjälm ersätts alltid! Men du måste lämna in den.

- Kläder ersätts bara om du skadat dig och dokumenterat detta hos läkare. För att få nytt måste det gått hål på plagget, annars får man bara värdeminskning.

- Läkarvård och förlorad arbetsinkomst ersätts till 100%. Man får även ersättning för sveda och värk.

- Relativt nya hojar med få mil (vet inte exakt, men gissar på 1-2 år) får skadade delar utbytt mot nya. Äldre hojar får i första hand nöja sig med begagnade delar eller lagning + omlack.

Repa på kläder, antingen nöjer du dig med att behålla grejorna men plocka ut en summa i värdeminskning.
I detta fall är det bilisten som får stå för notan (hans fb) är det inte samma fb så har du det lättare att sätta krav på hur allt ska utföras, så sa en till mig på fb sanningshalt?

Felet är inte bestämt ännu. Han körde in i mig i mitt körfält och jag har vittne bakom på det... men men vi får se. Har hört sjuka historier där man får delad självrisk trots det verkade uppenbart.

okej , bara att hoppas du får rätten på din sida!

men angående utrustning mm , kasade av vägen för 2 månader sen!
fick skicka in utrustningen för bedömning till bolaget (Bilsport-MC) så dom
fick bedömma skadorna på grejerna ! det betalas av trafikdelen på MC försäkringen ..

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...