Åkte i fredags ner till Skåne för att köra säsongens tredje race.
En liten nätt resa på drygt 50 mil.
Ca: 15 mil innan vi kommer fram står det en vit skåpbil, med en massa dekaler på och ett helt gäng med norrlänningar utanför, vid väggrenen och viftar med en dunk i handen.
Eftersom det är norrlänningara som står där med en jättestor dunk i handen så tror jag såklart att dom vill bjuda på hembränt.
Ställer mig på bromsen och får stopp på ekipaget bakom dom.
Nu visar det sig att det är Team Mortec som bara vill ha skjuts till en mack för att få tag på lite diesel och att dom inte har något hembränt alls i dunken.
Självklart ställer man upp för RR-kollegor och kör dom till närmsta mack och tillbaka så dom ska få vara med och leka på banan under helgen.
Lämnar dom vid vägkanten och fortsätter ner mot banan.
Framme vid banan så går vi och pratar med Brånalt och precis då får han ett samtal från Mortec som tyvärr inte bara hade soppatorsk utan även ett större problem med motorn.
Som tur var så fick dom tag på en snäll mek som fixade bilen åt dom och innan dygnet han gå över till lördag så dök dom upp i depån.
Lördag morgon och dax för vårat första och enda pass på lördagen.
Regn är ju inte favoritvädret men eftersom det är en helt ny bana så kännde jag ändå att jag var tvungen att köra för att lära mig hitta runt.
Fick ett ganska bra flyt och den enda som for om var Stefan som var ensam om att löra på regndäck.
När jag var ute på mitt 5:e varv så kom Hampus förbifarande och jag tänkte att honom skulle jag hänga på.
Bromsar sent i nästa kurva och vips så ligger jag på marken och blir frånåkt av min egen hoj.
Skinnställ drar tydligen ner farten när man kommer i kontakt med asfalt.
Resser mig upp och går av banan. Vänder mig sen om för att se hur det går för funktionärerna med min hoj men några såna syns inte till.
Vänder därför tillbaka och får lyfta upp hojen och dra bort den själv.
Får sen stå vid sidan om i en kvart innnan jag får åka släpvagn tillbaka till depån.
Konstaterar där att bromshandtaget gått av men i övrigt är hojen ok.
Efter lite jagande av reservdelar kommer vi fram till att det kommer att lösa sig och söndagens körning är räddad.
Söndag morgon och Stefan kommer farandes 07,30 med ett bromshandtag som passar.
(Stort tack Stefan)
Försöker få tag på min sponsor, (Alienmoto) som skulle åka tidigt med bromshandtag till banan, för att få stopp på dom så dom inte behöver jäkta till banan.
Dessvärre han vi inte det då de redan åkt så en timme senare hade jag helt plötsligt tre bromshandtag. (Jätte tack till Peter och Maria som gick upp tidigt för min skull)
Monterade handtaget och besiktade om.
Körde sen ut och tog det lite lugnt de första varven då både däck och asfalt var ganska kalla.
Ökade sen tempot och fick lite småsläpp på bakhjulet i en del kurvor men i övrigt flöt det på bra.
Tyckte det gick lite långsamt så jag ökade på lite varv för varv och vips så känndes det som att det skulle gå åt helvet i första kurvan efter start o mål rakan.
Eftersom jag inte var sugen på att smaka asfalt igen så rätade jag upp hojen och gick ut rakt fram och tog sikte på sjukstugan.
Studsade ut från banan till gräsmattan och när jag ansåg att farten var låg nog svängde jag för att ta mig tillbaka till banan.
Nu var tydligen inte farten låg nog för helt plötsligt så låg jag i gräset med hojen bredvid mig. (Blött gräs är jävligt halt.)
Denna gång reser jag upp hojen själv med en gång eftersom jag inte fick någon hjälp förra gången. Men i ren protest så står jag kvar och går inte därifrån.
Efter en liten stund kommer en funktionär och frågar om jag kan gå upp och ställa mig bakom räcket med hojen.
Svarar: Ja, om du hjälper mig att putta på.
Besöker sjukstugan på en gång då jag kraschade ca: tio meter ifrån den.
Går sedan ut och konstaterar att fästplattan till fotpinnen och bakbromsen är av och där slutar helgens rejsande för mig.
Är ensam om att köra RGV i klassen så att få tag på en sådan var kört.
Tillbringade i stället dagen med att packa ihop och fota lite.
Summan av helgen får ändå godkänt då det blev bra väder tillslut och det lilla jag fick köra banan ända var kul.
Kommer tillbaka nästa år och då ska jag ha revansch!
Nästa race går mitt i vintern så det har jag inte bestämt om jag ska köra än.
Har inte hittat lämpliga dubbdäck än.
Har hört att Dunlop håller på och utvecklar ett friktionsdäck för racehojar så vi får se om dom hinner bli klara i tid.
Om inte så ses vi igen nästa säsong.
Stort tack till min sponsor Alienmoto samt alla andra som engagerade sig i min jakt på delar. Vinter ska ägnas åt att fixa ett reservdelslager.
/Lasse
En liten nätt resa på drygt 50 mil.
Ca: 15 mil innan vi kommer fram står det en vit skåpbil, med en massa dekaler på och ett helt gäng med norrlänningar utanför, vid väggrenen och viftar med en dunk i handen.
Eftersom det är norrlänningara som står där med en jättestor dunk i handen så tror jag såklart att dom vill bjuda på hembränt.
Ställer mig på bromsen och får stopp på ekipaget bakom dom.
Nu visar det sig att det är Team Mortec som bara vill ha skjuts till en mack för att få tag på lite diesel och att dom inte har något hembränt alls i dunken.
Självklart ställer man upp för RR-kollegor och kör dom till närmsta mack och tillbaka så dom ska få vara med och leka på banan under helgen.
Lämnar dom vid vägkanten och fortsätter ner mot banan.
Framme vid banan så går vi och pratar med Brånalt och precis då får han ett samtal från Mortec som tyvärr inte bara hade soppatorsk utan även ett större problem med motorn.
Som tur var så fick dom tag på en snäll mek som fixade bilen åt dom och innan dygnet han gå över till lördag så dök dom upp i depån.
Lördag morgon och dax för vårat första och enda pass på lördagen.
Regn är ju inte favoritvädret men eftersom det är en helt ny bana så kännde jag ändå att jag var tvungen att köra för att lära mig hitta runt.
Fick ett ganska bra flyt och den enda som for om var Stefan som var ensam om att löra på regndäck.
När jag var ute på mitt 5:e varv så kom Hampus förbifarande och jag tänkte att honom skulle jag hänga på.
Bromsar sent i nästa kurva och vips så ligger jag på marken och blir frånåkt av min egen hoj.
Skinnställ drar tydligen ner farten när man kommer i kontakt med asfalt.

Resser mig upp och går av banan. Vänder mig sen om för att se hur det går för funktionärerna med min hoj men några såna syns inte till.
Vänder därför tillbaka och får lyfta upp hojen och dra bort den själv.
Får sen stå vid sidan om i en kvart innnan jag får åka släpvagn tillbaka till depån.
Konstaterar där att bromshandtaget gått av men i övrigt är hojen ok.
Efter lite jagande av reservdelar kommer vi fram till att det kommer att lösa sig och söndagens körning är räddad.
Söndag morgon och Stefan kommer farandes 07,30 med ett bromshandtag som passar.

Försöker få tag på min sponsor, (Alienmoto) som skulle åka tidigt med bromshandtag till banan, för att få stopp på dom så dom inte behöver jäkta till banan.
Dessvärre han vi inte det då de redan åkt så en timme senare hade jag helt plötsligt tre bromshandtag. (Jätte tack till Peter och Maria som gick upp tidigt för min skull)
Monterade handtaget och besiktade om.
Körde sen ut och tog det lite lugnt de första varven då både däck och asfalt var ganska kalla.
Ökade sen tempot och fick lite småsläpp på bakhjulet i en del kurvor men i övrigt flöt det på bra.
Tyckte det gick lite långsamt så jag ökade på lite varv för varv och vips så känndes det som att det skulle gå åt helvet i första kurvan efter start o mål rakan.
Eftersom jag inte var sugen på att smaka asfalt igen så rätade jag upp hojen och gick ut rakt fram och tog sikte på sjukstugan.
Studsade ut från banan till gräsmattan och när jag ansåg att farten var låg nog svängde jag för att ta mig tillbaka till banan.
Nu var tydligen inte farten låg nog för helt plötsligt så låg jag i gräset med hojen bredvid mig. (Blött gräs är jävligt halt.)
Denna gång reser jag upp hojen själv med en gång eftersom jag inte fick någon hjälp förra gången. Men i ren protest så står jag kvar och går inte därifrån.
Efter en liten stund kommer en funktionär och frågar om jag kan gå upp och ställa mig bakom räcket med hojen.
Svarar: Ja, om du hjälper mig att putta på.
Besöker sjukstugan på en gång då jag kraschade ca: tio meter ifrån den.
Går sedan ut och konstaterar att fästplattan till fotpinnen och bakbromsen är av och där slutar helgens rejsande för mig.
Är ensam om att köra RGV i klassen så att få tag på en sådan var kört.
Tillbringade i stället dagen med att packa ihop och fota lite.
Summan av helgen får ändå godkänt då det blev bra väder tillslut och det lilla jag fick köra banan ända var kul.
Kommer tillbaka nästa år och då ska jag ha revansch!
Nästa race går mitt i vintern så det har jag inte bestämt om jag ska köra än.
Har inte hittat lämpliga dubbdäck än.
Har hört att Dunlop håller på och utvecklar ett friktionsdäck för racehojar så vi får se om dom hinner bli klara i tid.

Om inte så ses vi igen nästa säsong.
Stort tack till min sponsor Alienmoto samt alla andra som engagerade sig i min jakt på delar. Vinter ska ägnas åt att fixa ett reservdelslager.
/Lasse