Krasar till o de känns som om bakhjulet vill låsa sig

kurre

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Hoj
Yamaha R6 2009
Fenomenet kommer i vilken växel som helst när man drar upp den över 8000 varv. Känns som om den hoppar ur växel o i igen, men när den hoppar i känns det som om bakhjulet vill låsa sig.

Kolla framdrevet,kan det vara så att det kuggar över och hugger tag igen ?
Sitter bakdäcket rakt ?
Är kedjan ok ?
Är bakdrevet ok ?

Allting e bra kedjan spänd, hjulet rakt, framdrevet e bra. Jag fick höra nåt om att det kunde vara nåt med växelväljaren. Men man vet inte

philsson skrev:
låter grymt skumt.. är det alltid vid samma varvtal oavsätt växel?

Verkar inte som det är drev kedja om det är alla växlar samma varvtal. Då skullle jag kika innan kedjan och dreven tar vid.

Kanske en dum fråga men det är inte motorn som gör ett ryck det är i någon transmission?

/urban

Jo jag tror att det e de att den kommer i växel igen som gör att den niger till i bakändan. Jag ska kolla dreve o kedja fall ifall o växelväljaren så får jag se

kurre skrev:
Jo jag tror att det e de att den kommer i växel igen som gör att den niger till i bakändan. Jag ska kolla dreve o kedja fall ifall o växelväljaren så får jag se
lät allvarligt, har nog haft liknande symptom, det var iof bara mellan 5 o 6 växel tror jag.
Körde ganska hårt , växlade från 5 till 6, helt plötsligt så känns det som att växeln hoppar ur och låser bakhjulet lite snabbt, otäckt. Vidare så hoppar den in i 6:an igen, skumt.

Är det nåt liknande du har problem med?

Ja det kan man säga, fast det rasslar till som om den hoppar över kugg. Men jag tror att det e vilken växel som helst.

Jag har gjort en provtur till o det är inte bakhjulet som försöker att låsa sig.
Det var nog bara som det kändes pga att man släppte gasen.
Jag tror att det kan vara kamkedjan, för det rasslar till när man drar o även när jag släppte o varvade ner. Nån som känner till liknande fenomen?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN