Kramp i handen?

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
Får numera kramp i handen och undrar varför???
Aldrig känt något liknande tidigare, kommer efter 20-30 min körning, känns som handen sommnar.... Riktigt jobbigt :(

Tror inte det handlar om hojjen då jag känt av det på andra hojjar!
Kan det vara handskarna el ska man börja höja/sänka gasrullen?
Handskarna är Alpine Stars värsta men är nog 3-4 år gammla....

Känner ni igen er?

Tacksam för svar! :yoparty

små handskar? elr har du börjat spänna dig när du kör?
har haft liknande från och till testa dig fram lite uteslutings metoder lycka till

slappna av grabbar, man behöver inte hålla hårt alls! ;)

beror garanterat på felaktig sittställning. testa att stödja upp mycket mer i rygg och mage. ett bra sätt att kolla om man gör rätt är att släppa vänsterhand, både på rakor och i kurvor.

Jag har samma bekymmer! Få kramper och oftast när jag håller full gas!
Handen vill liksom inte släppa......
Skämt och sido.
Jag provade att vinkla om styret lite och då blev det bättre!

När jag körde gata kunde högern domna bort om jag körde med ryggsäck. Axelremen strypte blodflödet eller nåt sånt.

På bana (vissa banor) krampar högern för att jag håller så hårt i styret att knogarna vitnar... inte bra.

samma här , mest i högern , kan det va yrkesskada?

Yrkesskada tror jag knappast att det kan vara, jag är 16 år och kan nog omöjligt ha en yrkesskada.
Min högerhand domnar, Säkert som dom säger i ovanstående att man sitter fel, ska prova de nästa gång jag är ute och kör :D

Skönt att höra att man inte är ensam!

Blir nog till att testa andra handskar samt justera styret:)
Ideén om att en ev ryggsäck skulle kunna ha med saken att göra är intressant då jag daglien har hojjen till o från jobbet(8mil)!

Sittställningen borde jag ha koll på, aldrig upplevt detta tidigare...

Domningar eller kramper beror oftast på, som folk säger, att man spänner sig för mycket. Felaktig sittställning bidrar också, likaså bidrar vibrationer i styret, som förstärks pga gasvajern (som går till reglaget). Man kan tycka att det är försumbart men det gör faktiskt rätt mycket.

Prova sätta en styrändsplugg (med en vikt såklart) på gas-sidan. Kan lösa problemet.

Ganska övertygad om att ni hänger för mycket på styret, ta vikten av överkroppen med rygg/mage och håll sedan inte stenhårt i gashandtaget!

Är nog mycket möjligt att det är vibrationer också, då alla känner samma sak i högerhanden.

Last edited:
Jag sitter här med nyopererad hand/handled... Det är karpal tunnelsyndrom som jag fått i från jobbet med maskiner och mycke rörelse i nävarna... Det är nerverna som går i handleden som har det för trångt, som artar sig i domningar.. Dom gjorde tester på känslighet och styrka i fingra.
Det va ganska illa på mig sa hon då nerverna va blåa men dom ska vara vita... Det har vart ganska olidligt att köra längre sträckor med hojen... Så nu hoppas jag att det ska bli bra. 4 v sjukskrivning. Sen får vi se hur det blir med vänstern men den är inte lika allvarlig, så det kanske skulle räcka att sova med skena för att hålla handleden rak, emellanåt om problem skulle uppstå...

Jag och även fler jag vet får samma sak, jag vet också att när jag körde med sportstyre fick jag de pga att man lägger så mkt vikt på handen. Vart bättre när ja skaffa fighter med cross styre för då lägger man inte nån vikt på hand och handled. Så har man sportstyre kan ja förstå att man får kramp-känsla eller att den somnar då vikten blir ganska stor när man ligger mer i framåtlutning på hojen.:) Men ja brukar ibland kör enbart med högern när ja ligger o crusar lite för att få en mer rak sittställning o slipper ont i handen :tuttar

Ni ska ha en sån här:

82-170_l.jpg

Då behöver man inte hålla så hårt i rullen, vilket innebär att handen avlastas samtidigt som vibrationerna inte fortplantar sig upp i handen. Funkar hur bra som helst. 45 pix på feltema. Finns finare varianter i gummi också för 150 pix om man vill lyxa till det lite.

Jag hade samma problem,klippte av remmarna på handskarna runt handlederna.
Blev genast bättre.

Ni ska ha en sån här:

82-170_l.jpg

Då behöver man inte hålla så hårt i rullen, vilket innebär att handen avlastas samtidigt som vibrationerna inte fortplantar sig upp i handen. Funkar hur bra som helst. 45 pix på feltema. Finns finare varianter i gummi också för 150 pix om man vill lyxa till det lite.
Jag köpte en sån där. Tycker den mest är i vägen och stör. Skänker den till bättre behövande. :näsblod Skicka adress bara...

Edit: Jag har samma domningsproblem med hojar som har stark retur till gashandtaget, tex TTR600. Går mkt bättre tex på min gasgas som jag har nu. Igentligen borde väl det enda rätta vara att modda dit en mjukare returfjäder.

Last edited:
Det är samma sak för mig, MEN bara när jag kör min egen hoj. Skillnaden mellan min och de andra jag har kört är att min har clip-on medan de andra hade cross eller liknande styre. Är dessutom kort (i MC-världen) och det är långt till styret vilket gör att jag hänger mot styret istället för att belasta ländryggen. Finns en nerv i handen som om den kläms gör att handen domnar.

Lättast att åtgärda genom att träna ryggen :tungan

Självklar kan det vara något annat hos dig, men i mitt fall är det detta och ska åtgärdas med hjälp av ett superbike-kit från LSL och lyxigare grepp bland annat :yoparty (används lite som en bortförklaring för att slösa mer pengar än nödvändigt :hihi)

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back