Kraftlös startmotor?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Va ute och körde och efter lunchstoppet starta inte polarns hoj utan den bara nötte på starten. Efter rengöring av förgasare och annat så sluta startmotorn funka.bateri byte och startkablar hjälpte inte Men den gick att bogsera igång och gick bra.
har nu bytt solonoid. Ingen skillnad

Har man loss startkopplingen så går startmotorn som den ska men sätter tillbaka den så drar den inte runt motorn?

I min värld så är en startmotor hel eller död, kraftlös förstår jag inte hur den kan bli om den får tillräkligt med ström?!

Några ideer?
 
Vad är det för hoj? Kanske bränt kolbryggan. Eller bara slitna kol.
Kan även vara "frihjulslagret" som har gett upp.Även kallad starterclutch.
 
Har du mätt lindningarna i den? Är det någon kortslutning där kan den säkert snurra på bra obelastad, men vara helt död med lite motstånd.

Har minimalt med verktyg här i australien så har inte mätt Nånting.

Okej hade ingen Koll på att de kunde hända
 
Vad är det för hoj? Kanske bränt kolbryggan. Eller bara slitna kol.
Kan även vara "frihjulslagret" som har gett upp.Även kallad starterclutch.

Kolen ligger mot ok. Startclutchen brukar väll frikoppla när dem ger upp? Kan dock prova att ta den från min.

Är en drz 400
 
Är batteriet svagt så slutar inte startmotorn fungera. Startmotorn går men hojen startar inte. Ja till slut är ju batteriet helt tomt. Och då går inte heller startmotorn.
Orsaken till att batteriet är svagt är vanligen att laddningen upphört att fungera.

Startar inte hojen på morgonen.:
Tomt batteri. Kanske helt slut batteri. För batteriet har stått länge dåligt laddat ur sig och sulfaterat.
Startar hojen på morgonen:
Inget fel på batteriet. För då hade hojen inte startat.

Startar inte motorn efter man kört en bit och stannat. Laddningen fungerar inte.
(Batteriet dör inte på några timmar. Det var ju OK när du startade hojen.)

Tänk på att för att få igång hojen behövs ett friskt och laddat batteri.
Och enda sättet få ett sådant som är 100% är att ladda batteriet.
Men har man en bil med fungerande batteri, bilen startar utan problem, ja då kan man ansluta startkablar till MC batteriet.

Och när hojen går och ljuset är tänt, minst halvljus, då ska batterispänningen med motor ingång vara högre än 14,0 Volt. Gärna 14,2 till 14,4 Volt.
Är batterispänningen under 14,0 Volt med tänd belysning, ja då fungerar inte laddningen.

Och är det fel på laddningen kan det vara:
Fel på laddningsregulatorn (vanligast)
eller
brända generatorlindningar eller avbrott i generatorlindningar
 
Last edited:
Kolen ligger mot ok. Startclutchen brukar väll frikoppla när dem ger upp? Kan dock prova att ta den från min.

Är en drz 400

Mja min orkade inte "låsa" så den lät som starten inte orkade dar motorn fullt.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top