kraftigt wobbel vid uberhård inbromsning

Status
Ej öppen för fler svar.
Ok, nu är tonen fel, så lägg ned, allihop. Jag har läst igenom tråden ordentligt och inledningsvis så berättar TS om en felbedömning i trafiken som skapade en farlig situation och en effekt i hojen som han ber om hjälp att analysera.
Efter det följer några tips o idéer om vad som kan vara felet och hur det kan undvikas i framtiden.
Så långt en perfekt tråd där vi får ta del av en "nära-olycka" situation och lära av den.

Sen kommer det en utveckling av tråden där vi ser lite förmaningar om körsätt, tips om körteknik mm - och sen det klassiska här på SH: en inlägg som kan misstolkas som kritiserande eller nedlåtande - och vips börjar det huggas på varandra.
Var lite förlåtande i dessa situationer o spinn inte vidare på den dåliga stämningen. Försök komma tillbaka i spåret utan att tjafsa. Ska det va så svårt?

Trådens ämne är lysande - så vad kan vi lära av detta?
Att det var en mindre lyckad bedömning är nog alla överens om, inte mist TS som skriver att det var bland det värsta som hänt honom. Nuff said.

Vad kan göras tekniskt för att råda bot på "vobblet/ vibrationerna" eller vad vi nu skall kalla det?

Ett antal förslag har kommit, däck, fjädring, styrdämpare etc. Är det en problemhoj? Var det en normal reaktion från en hoj i en extrem situation.

Hjälp varandra o var snälla mot varandra. Mycket roligare.

Peter

* Då hojen med ABS och även den utan ABS bromsas precis på gränsen till att låsa hjulen?
ja. men absen går i så lätt att man får inte bromsa alls mkt.
* Då hojen utan ABS är precis på gränsen till att låsa hjulen - hojen med ABS låser sina hjul och får ABSen att gå i?
ja, detta var ju det intressanta tycker jag då absen går i för tidigt.
* Då båda hojarna låser sina däck, och ABSen går i vid hojen som har det?[/QUOTE]
nej. Då vet nog vi båda resultatet ;)

* Då hojen med ABS och även den utan ABS bromsas precis på gränsen till att låsa hjulen?
ja. men absen går i så lätt att man får inte bromsa alls mkt.
* Då hojen utan ABS är precis på gränsen till att låsa hjulen - hojen med ABS låser sina hjul och får ABSen att gå i?
ja, detta var ju det intressanta tycker jag då absen går i för tidigt.
* Då båda hojarna låser sina däck, och ABSen går i vid hojen som har det?
nej. Då vet nog vi båda resultatet ;)

Måste vara en fjollig ABS, min verkar inte gå in (för framhjulet iaf) förrän bakhjulet känns som om det är på väg upp i luften. Jag kan bromsa skapligt hårt med andra ord och har bara känt absen bromsa en enda gång.

Sedan har jag sett en hel del bromsprover där underlaget inte varit helt optimalt, som tex våt asfalt, och då har stoppsträckan för ABSbestyckade hojar helt plötsligt varit kortare.
Sedan finns ju den där videon på bumsen i en grusbacke där ABSen vägrar bromsa helt...

Du tigger ju fö f-n om det, sju dar i veckan. :krama

Kör du aldrig? Ägnar mer tid här i forumet och lägger dig i det mesta med varierande kvalitet :7peta

/J

Jag skrev det inlägget den 12:e och idag är det den 23:e. 11 dagar sedan. Så du lägger dig inte i då eller? Vad är det du gör just nu?

Jag kom tillbaka hem för två veckor sedan efter att ha kört fram och tillbaka till Mongoliet. Kör du något själv?

Den här tråden verkar bara generera otrevligheter nu för tiden, jag har fått hjälp med den analys jag ville ha så vi kan lika gärna låsa den nu.:smasha

Den här tråden verkar bara generera otrevligheter nu för tiden, jag har fått hjälp med den analys jag ville ha så vi kan lika gärna låsa den nu.:smasha

Vill du ha en sann analys? Planera din körning bättre, fullt ös å knäskrap ur svängen, fullt ladd på rakan så behöver du inte bekymra dig om bromsar eller wobbel. :yoparty Man bromsar inte på motorväg!

BMW R1200GS Adventure -09....vad gör du egentligen på SPORThoj??
Det finns väl BMW touring forum också??
:glömdet
Och där kom påhoppen också som ett brev på posten..... "Surgubbe"? Ok. Kör man som en idiot så får man göra panikinbromsningar och om det samtidigt är spårigt/dåligt underlag så händer det prylar. Det borde vara tämligen SJÄLVKLART för alla som sitter på en hoj. "Bättre bomba än att......"? Kör så det ryker så blir det nog strålande. Och säkert fler idiottrådar på forumet framöver...... "Oj min hoj började vobbla för att jag körde för fort och försökte mig på en idiotomkörning men fick ställa mig på bromsen men det var inte MITT fel självklart så det MÅSTE vara något fel på underlaget eller hojen......." Det handlar om fysik. Allt har sina gränser och passerar man den gränsen med en viss hoj på ett visst underlag så får man skylla sig själv. Hoppas att du inte kör ihjäl någon annan i processen.

Jag håller med. Tråden stängs. Och ni som under de sista inäggen hackat på varandra instället för att hålla er till ämnet kan fundera lite på vad ni kunnat göra bättre, oavsett vem som hade rätt eller fel.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing