kraftigt wobbel vid uberhård inbromsning

Status
Ej öppen för fler svar.
Då man ställer upp en kamera och filmar vid en bromspunkt så är allt så förberett och kontrollerat att den bara kan visa hur bra olika bromsarna är.

Det är en helt annat läge som bla TS skriver att man bromsar instinktivt för att överleva.

Jag vet också att man får effektförluster i ett ABS-system som ger en längre bromssträcka.

Stoppsträckan är ju beroende på flera saker så det är nått som variera för varje tillfälle.

I trafiken så är det oftast stoppsträckan som är den viktiga, på bana är det bromsträckan.

Jag tror att ABSen höll TS på hjulen.

Ja hur som helst är jag glad för att hojen har abs, även om jag aldrig kände att den gick in i just denna situation. :tummenupp

Ja hur som helst är jag glad för att hojen har abs, även om jag aldrig kände att den gick in i just denna situation. :tummenupp

Det gjorde den säkert och jag tror nog att det är väldigt svårt att känna när ABS-systemet jobbar när "hojen vobbla något in i helvete", som du beskrev situationen i första inlägget......

//J

VAR glad att du har ABS, det skulle jag vilja ha på gathojarna också.

Och jag sa, och menade aldrig att det jag skrev gällde dig. Men många verkar vara av åsikten att ABS är nån slags universallösning på alla problem som kan uppstå på 2 hjul och därmed avsäga sig behovet av fortbildning, körteknik, sunt förnuft och/eller respekt för att det gör ont att krascha.

Krampaktigt hållande i styret "med bara händerna, från en liten människa av kött & blod" ger konsekvenser ABS eller ej. Ryckig gas likaså, "hugger" man bromsen med lite nedlägg och håller bara liiite för hårt i styret får man också konsekvenser. Är man då det minsta osäker och blir rädd så stelnar man, låser blicken på fel sak och hojen rätar upp sig och går rätt fram.. Så kör man in i ett stålräcke, ned i ett dike eller in i en bil spelar det nog för de flesta mindre roll om hjulen låste eller inte tack vare ABS.

TS: Testa att bromsa rejält hårt, massor.. Gör det under kontrollerade former och känn dig fram tills du kan provocera fram märkliga beteenden och lära dig vad som inte fungerar. Men babysteps så du inte går över gränsen. Och köp en lott ;) :tummenupp

Jag tror INTE att du råkade ut för ett klassiskt styrwobbel, det vill säga att hojens framände självsvänger runt styraxeln. Att detta händer under full inbromsning med all vikt på framhjulet är mycket ovanligt.

Det du kände var snarare - som någon redan nämnt - ABS:en som jobbade. Vibrationerna från ABS:en som går av och på med ganska hög frekvens, kanske kombinerat med en fullt bottnad fjädring så att däcket själv får agera fjädring, kanske kombinerat med lite hal och spårig motorvägsyta som rycker hojen i sidled, kanske kombinerat med en vettskrämd förare som lägger all kraft på styret istället för att knipa åt runt tanken...? Allt detta tillsammans kan nog ge en ganska obehaglig vibration som känns i hela hojen.

Man skulle kunna såga ABS på en hoj som har så mjuk fjädring och man skulle också kunna såga ditt beslut att göra en kraftig inbromsning på en yta som du inte känner till. Eller så ser man på hela historien tvärt om. Det kanske bara var ABS:en som gjorde sitt jobb och såg till att du inte låste hjulet, lade dig ner och rutschade in i räcket...? Det kanske är ABS:ens förtjänst att denna tråd finns här och inte i minneslunden...?

Jag tycker att hela debatten om ABS:ens vara eller icke vara har blivit ganska löjlig. Visst, någon tidning har lyckats bevisa att en duktig förare kan bromsa en icke ABS-försedd hoj till stopp på marginellt kortare sträcka. Kom dock ihåg att detta precis som alla former av racing sker under kontrollerade former - man bromsar vid en uppställd flagga, vid sitt bromsmärke eller vid någon annan punkt där man vet att man ska bromsa. Man vet att man ska bromsa och är därför mentalt förberedd på att så göra. Så är det knappast vid en paniksituation i trafiken likt den trådstartaren hade och i en sådan situation är i alla fall jag övertygad om att ABS är bättre.

Last edited:
Angående ABS? En sak är att bromsträckan blir betydligt längre i många fall. Eller vad tänkte du?
Jag har filmade tester. Utan ABS ger kortare bromssträcka med förutsägbart underlag.
Snabb fråga!

Är dessa mätningar gjorda:
* Då hojen med ABS och även den utan ABS bromsas precis på gränsen till att låsa hjulen?
* Då hojen utan ABS är precis på gränsen till att låsa hjulen - hojen med ABS låser sina hjul och får ABSen att gå i?
* Då båda hojarna låser sina däck, och ABSen går i vid hojen som har det?

Last edited:
Men herre gud, har alla moraltanter hittat tråden efter några dygn? Vem har inte avbrutit en omkörning för att man missbedömt avstånd och hastighet? " HAMNA I MINNESLUNDEN" en fet smäll borde du ha :dummer

Var det spårigt där det hände? Har märkt kraftigt vobbel speciellt på ett ställe där jag brukar köra och det blir samma sak med hondan utan abs och bmw med abs. Många faktorer som spelar in.

Men herre gud, har alla moraltanter hittat tråden efter några dygn? Vem har inte avbrutit en omkörning för att man missbedömt avstånd och hastighet? " HAMNA I MINNESLUNDEN" en fet smäll borde du ha :dummer

Att avbryta en omkörning kontrollerat är en sak. Att panikbromsa så pass att "hojen vobbla något in i helvete" är någonting annat. Tror att det är vad han menar. Om du kört omkull i den situationen så är det ganska stor risk att någonting riktigt otrevligt hänt som följd av detta och då vet man inte hur det slutat.

//J

Är det så att styret började fladdra höger-vänster-höger-vänster.....Wobbel för mig
så hade jag kollat styrdämparen om sådan finns.
Finns det inte styrdämpare, skulle jag monterat en styrdämpare.
Är det så att hojen studsade upp och ner så var det ABSen som jobbade.
Bara att acceptera.
Allt gick ju BRA! :)
Första dagen (blötsnö, sommardäck) som jag kände ABSn på bilen jobba trodde jag det var fel på bromsarna. :gnissla
En kollega fick köra bilen och talade om att det var ABSn som gick till-från-till-från....

Jo visst är det tur att allt gick bra ändå, det förnekar jag inte. Det var väldigt spårigt på vägen som jag bromsade på. I Stockholm finns bara spåriga eller nyasfalterade vägar med oljefläckar på :huvet

Har själv samma typ av hoj och har testat en del rejäla inbromsningar där ABS:en går in, men när den jobbat har det inte blivit några kraftiga vibrationer, knappt att det märks. Låter snarare som att framgaffeln bottnat, som flera är inne på, kanske i kombination med ojämn vägbana, lite för mycket vikt på styret m.m.

Har kommit på mig själv flera gånger vid kraftigare inbromsningar att jag enbart använder frambromsen, istället för att inleda med bakbroms, så att hojen "sätter sig" lite innan jag går på fullt där fram, vilket ger betydligt kortare bromssträcka och mindre risk för att framgaffeln bottnar. I mitt fall har det berott på att mina sidi-stövlar och min kropp inte verkat vara kompatibla med bromspedalen på hojen utan jag har behövt vrida högerfoten onaturligt inåt för att komma åt den. Löste problemet med ett tillbehör från Wunderlich som gjorde bromspedalen större så den hamnar under stöveln. Nu gäller det bara att få in ryggmärgsreflexen att alltid använda båda bromsarna vid kraftigare inbromsning i en paniksituation :gnissla

Jo visst är det tur att allt gick bra ändå, det förnekar jag inte. Det var väldigt spårigt på vägen som jag bromsade på. I Stockholm finns bara spåriga eller nyasfalterade vägar med oljefläckar på :huvet

Men anpassa körningen efter det då så blir det nog bra. Skyll inte på underlaget.

Nuff said, nu ska jag ut och köra. :hej

Ja ja, men underlaget har jag aldrig skyllt på, det var ju någon som undrade om det surgubbe!

Och där kom påhoppen också som ett brev på posten..... "Surgubbe"? Ok. Kör man som en idiot så får man göra panikinbromsningar och om det samtidigt är spårigt/dåligt underlag så händer det prylar. Det borde vara tämligen SJÄLVKLART för alla som sitter på en hoj. "Bättre bomba än att......"? Kör så det ryker så blir det nog strålande. Och säkert fler idiottrådar på forumet framöver...... "Oj min hoj började vobbla för att jag körde för fort och försökte mig på en idiotomkörning men fick ställa mig på bromsen men det var inte MITT fel självklart så det MÅSTE vara något fel på underlaget eller hojen......." Det handlar om fysik. Allt har sina gränser och passerar man den gränsen med en viss hoj på ett visst underlag så får man skylla sig själv. Hoppas att du inte kör ihjäl någon annan i processen.

Om det är din respons - varför i helvetet lägger du överhuvudtaget upp en tråd där du berättar att "hojen wobblade så in i helvete"...? Är det inte tillåtet för de som svarar att diskutera vad som förmodligen hände...? Så kanske även du själv lär dig något...? För det var väl det du ville då du startade tråden...?

Nej. Om din kompetens som förare är lika bra som dina inlägg i denna tråd så ska du nog se till att du alltid sitter på en hoj med ABS.

Om det är din respons - varför i helvetet lägger du överhuvudtaget upp en tråd där du berättar att "hojen wobblade så in i helvete"...? Är det inte tillåtet för de som svarar att diskutera vad som förmodligen hände...? Så kanske även du själv lär dig något...? För det var väl det du ville då du startade tråden...?

Nej. Om din kompetens som förare är lika bra som dina inlägg i denna tråd så ska du nog se till att du alltid sitter på en hoj med ABS.

Eller inte över huvudet taget köra hoj tror jag är ett bättre alternativ.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti