Kraftigt tickande vid högre varv.

Frågan kvarstår dock. Det gick mycket bättre i morse när det var kallt, tänkte på om det nu är kraftiga spikningar jag hör. Allt lät mycket bättre, gick att bra på mer innan ljudet kom igen. Om jag ska labba med munstycken ska jag då upp eller ner med tanke på jag skrivit.

Om den går bättre innan den blir varm är de för stora munstycken eller hängd choke,, alt slitna trottelnålar och nålmunstycken som de löper i.
Om den har mer öppen ljuddämpare och den är fullt öppen dvs utan insats så kan man behöva bestycka upp ca 5% om inte nål och nålmunstycke är slitet.

Jag skulle satsa på att kolla om choken ligger på på någon av gasarna.
För att avgöra om nålarna/nålmunstycken är slitna,,hur många mil har den gått? Har du kollat om de original munstycken i nu?

Nu när jag tänker efter så lät min YZF 750 också så vid just 5-6000 rpm (dock ej över). Ett kraftigt lite oregelbundet smattrande när den körs med belastning, alltså inte i neutralen. Det försvann när jag bytte nålmunstycken vill jag minnas. De var slitna, lite ovala. Kolla också om dina nålar är slitna.

Går dom pissigt på höga varv när nålmunstycket och nålen är dåliga oxå. Det tickar och vill lixom inte dra mer efter typ 5-6000 varv.

Och nu när jag åkte hem och jag drog till fullt men väldigt sakta så lät det inte alls plus att det gick att varva ur den:confused: blir inte klok på detta. Verkar som soppan inte riktigt hänger med när jag drar på för fort.

Ja trottlarna kan klappra i insugsriktningen om de är sluta men de brukar mest bli på vissa flatslideförgasare.
Men de brukar mest vara från tomg och max upp till 3000 varv. De är mest vanligt på enstånkor som har våldsamma insugspulser jag har aldrig hört det på en fyrcylindrig motor.
Hmm jag har något liknande på min cykel, föggen är inte bra inställd ska sägas men det låter som en kedja som slår när jag gör kraftigt gaspådrag men bara under accelerationen. Trodde först att kamkedjan var lös men det är uteslutet för den låter bara om hojen rullar. :va

Nu när jag tänker efter så lät min YZF 750 också så vid just 5-6000 rpm (dock ej över). Ett kraftigt lite oregelbundet smattrande när den körs med belastning, alltså inte i neutralen. Det försvann när jag bytte nålmunstycken vill jag minnas. De var slitna, lite ovala. Kolla också om dina nålar är slitna.
Precis så är det nu. För några timmar sedan och en tid innan började det vid 5-6 men slutade aldrig. Men nu vet jag inte om hojen drar en sista suck innan den dör:näsblod för nu utan att jag gjort något så går den som ett monster. Tickandet är kvar men inte alls så som det har varit men nu smäller den avgassmällar när jag släpper gasen men den går bättre och bättre:va

Last edited:
Precis så är det nu. För några timmar sedan och en tid innan började det vid 5-6 men slutade aldrig. Men nu vet jag inte om hojen drar en sista suck innan den dör:näsblod för nu utan att jag gjort något så går den som ett monster. Tickandet är kvar men inte alls så som det har varit men nu smäller den avgassmällar när jag släpper gasen men den går bättre och bättre:va
Ok har den stått stilla länge innan du började köra den?

Edit Med stilla menar jag flera månader eller mer

Last edited:
Det hade stått i 7 år innan jag köpte den. gjorde det nödvändiga, bytte luftfilter, olja, oljefilter och rengjorde munstyckena. Har ändå kört i typ 4 månader med den och den gick bra, så började den gå som skit och nu i dag så helt plötsligt började den gå som en kanon igen:tummenupp. Får se hur den går i morgon:3freak

Last edited:
Slitna nålar och nålmunstycken kan man gasa sig förbi på de första växlarna. Testa dra full gas snabbt från fullt avslag på 1-2an och ev 3an då hinner inte inte slitna nålar sura ner uppvarvningen. Drar man halvsnabbt upp till full gas kan man få en surning som gör att den går sämre ända upp till höga varv. Gör man en snabb fullgasning på 4an 5an med slitna nålar så kan man få dåligt uppvarv "surning" genom registret för vacumtrottlarna åker inte upp helt förens varvet ökat en hel del och de tar tid på 4-5an.

I dag har de varit rel kallt så de kan vara förklaringen till att den går bra.

Känns som du har rätt ang nålarna/nålmunstyckena. Blir att införskaffa nya. Tycker det låter som problemet kommer närmare en lösning:banana

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8