Kraftigt tickande vid högre varv.

Norp

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Hoj
1994 YZF750R Yamaha
Fattar inte vad som är fel. Vid höga varv, typ från 5-6000 och uppåt Tickar det. Låter nästan som elöverslag. Gjort rent alla munstycken i flotörhuset, Känns som den bara går på tre cylindrar vid låga varv men är inte säker. Vid tomgång kan man gasa och då tickar det inte. Låter EJ vid låga varv. Ruskigt hög tomgång ibland, insugsgummina sitter som dom ska. Kan tyvär inte spela in ljudet men tänk tickitickitickticki:) samtidigt som den motar.
HJÄLP!

Bara vid belastning? Inte när du tomgasar? Hur ser stiftet ut på cylindern du har problem med kan ju ev vara så att den spikar.
Nästa tanke: har du tagit kompressionsprov på motorn? Topplockspackning som gått?

Har inte tagit kompprov(var min nästa tanke). Stiften är bytta och ser ok ut. Kn det ticka när toppackningen gått?. Japp bara vid belastning, höga varv.

Om den går på tre burkar eller inte är ju lätt att känna på grenrören. Är grenröret ordentligt draget mot toppen? Glappar det, eller läcker, så kan det ticka friskt vid belastning och lite högre varv, dvs när det är högre flöde/tryck på avgaserna.

Alla grenrör är varma, ett är mindre varmt men fortfarande så varmt så man inte vill ta idet. Grenröret är ordentligt draget. Ljudet kommer som sagt vid ca 5-6000 varv samtidigt som effekten dör, motorn dör inte men hackar.:(

kan vara anslutningarna tändkabel spole eller tändhatt,vad är det för sorts kablar kolkablar ? kan kola ur så man måste knipsa av en cm eller två o montera tillbaka

Vet inte vad det är för kablar jag har men när du säger så, så låter det faktiskt som elsnärtar. Klippa dom? måste jag löda dom sedan eller är det bara att trycka tillbaka dom. Hojen är en YZF750r-94. Har ryckt i dom förut och dom sitter som berg. Sitter dom fast i tändspolen eller är det som på bilar, bara dra ut dom?

Last edited:
Det är ju inte väldigt dyrt att skaffa en extra spole att provbyta med. Säkrare än att klippa kabel och sen hoppas på att tändhatten går att få dit...

Bytt spole nu ,grenröret blev normalt varmt nu men problemet kvarstår:(

Gör ett mörkertest typ i ett garage och släck lyset och tokgasa samt kolla efter gnistor.

Har du en stroboskop lampa? Koppla på kabeln till cylindern som dummar sig så ser du om gnistan försvinner eller ändrar sig

Kanske en lite dum fråga men finns det någonting i eller på förgasarna som kan dunka(ticka) eller exupventilen?:dummer

Last edited:
Kanske en lite dum fråga men finns det någonting i eller på förgasarna som kan dunka(ticka) eller exupventilen?:dummer

Ja trottlarna kan klappra i insugsriktningen om de är sluta men de brukar mest bli på vissa flatslideförgasare.
Men de brukar mest vara från tomg och max upp till 3000 varv. De är mest vanligt på enstånkor som har våldsamma insugspulser jag har aldrig hört det på en fyrcylindrig motor.

Finns det möjligtvis någon kunnig i Karlstad men omnejd som skulle vilja ta en tur på den och kanske uppfatta vad som är fel:hej

De kan även vara spikning du hör och de skulle kunna bero på igensatt högfartsmunstycke på en av förgasarna.

Har gjort rent alla 12 2ggr. Får ta en titt igen då:död men det skulle fortfarande vara trevligt om någon som bodde hyfsat nära Karlstad sa - Kom hit så får jag lyssna :hihi

Last edited:
Nu tror och hoppas jag att vi är på väg någonstans. När jag tänker efter så började hela skiten när jag bytte luftfilter som var helt igensart. Bytte till ett hi-flo men det ska å andra sidan, sa dom iallafall inte vara någon skillnad mot orginal. Kanske är det ändå, för i morse när jag åkte till jobbet var det 5 grader ute och fukt, då gick den bra tilks den blev varm. Större munstycken? Sitter även ett yoshimura på den.

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...