Kraftigt missljud i R1-05

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
R1-05
Hej! i somras fick jag ett kraftigt missljud i motorn som lät som det kunde va något med kamkedjan. trodde hela motorn skulle rasa. bytte spännaren iom det är ett vanligt fel på dom. men det lät likadant iaf. efter lite meck så konstaterade vi att ett kamlager hade skurit. tydde på att oljepumpen inte gjort sitt jobb....kollade pumpen med o den va dålig/trasig med. har bytt topp o köpt en ny pump o monterat ihop allt. startade upp skiten....den låter precis som innan :mad: köpte en manuell kamkedjespännare o testade med en sån men ingen skillnad. så frågan är om någon kan ha en aning om vad som kan ha gått sönder?? ljudet är kraftigt men inte regelbundet....ljudet kommer från där kamkedjan sitter. iaf runt den regionen. hojen har gått ca 4700 mil o oljebyte/filter har skötts som det ska. det är en yamaha R1-05

hoppas att någon vet något om vad bekymret kan va :)

mvh martin

Vevstakslager, föreställer jag mig.
Varenda människa gissar på kamkedja, men upptäcker vevstakslagret efter ett tag....

Man kan ur stiften och vrida motorn manuellt en bit. Då är två av kolvarna på väg ner och ev. lagerspel kan upptäckas genom att med lämplig stång, kanske en lång skruvmensel, trycka på de två kolvtopparna genom tändstiftshålen en i taget. Sedan vrider man motorn minst ett halvvarv till så att de andra två kolvarna är på väg ner. Tryck på de kolvtopparna. Om det i något fall "klickar till" betyder det att vevstakslagret i den cylindern är dåligt. Klicket mer känns än hörs så vaksamhet krävs.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti