kraftigt Knack/slammer vid mycket låg tomgång

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Godkväll
Köpte nyligen en gpz600r -85 som gått enligt mätare ca 7000 mil.
Senaste besiktning 2008 så den har stått mer eller mindre still sedan 2010.
Jag vet inget om hojjen från tidigare ägare, skum snubbe jag köpte den av som bara haft den några veckor !! Skumt ? ja, men snubben i sig va bra skum rakt igenom :)

Ett av stiften satt löst, gummina mellan luftburk o fuggar deformerade och inte monterade efter ordning, försökte åtgärda detta men de är för gamla och stela för att det ska gå.
Ska man köpa nya gummin som verkar svårt att få tag på eller montera bort luftburk o montera öppna filter ?

Tickar tydligt kall som varm, lågt varv/högt varv, hoppas på att detta är ventilerna som behöver justeras ?

Nu till det jag oroar mig mer för.
Vid Mycket låg tomgång knackar/slamrar det kraftigt, minsta lilla gas så försvinner det.
Det hörs till och från på tomgång, knackar när motorn går ner lite mer i varvtal.

För övrigt så går den orent och svarar inte direkt på gasen utan måste få nån sekund på sig att få upp varvet fullt ut, skit i fuggarna/munstycken ? Nån som prova CRC´s förgasarrengörnings spray, funkar det ?

Hur beter sig hojjen när fuggarna är osyncade ?

Har beställt rep.handbok som borde ramla ner i lådan vilken dag som helst.
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Vad innebär det om de skulle vara startmotorfrihjulet ? Är det slitet och behöver bytas eller är det något som inte behöver åtgärdas ?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ventil sätena brukar gå ner sig på den där modellen tyvärr. Nu säger jag inte att det är det men det kan tyvärr va det.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vad menar du med mycket låg tomgång? Den ska inte vara under 1100 rpm...
Det kan vara allt det du får förslag om till att det bara behövs en riktig service. Låter lite som att det är vad man försökte med 2010 men inte klarade av...
 

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
God morgon, Jag hade en Kawa Zephyr 550 som har samma motor som din.
Primärkedjan mellan vevaxel och växellådan saknar sträckare på dessa motorer, vilket medför detta slammer på tomgång.
Det enda man kan göra är att synka förgasarna så att kedjan drar så jämnt som möjligt på låga varv.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Sitter inte alla gummin på plats blir bestyckningen fel, samt en hoj som gått långt kanske inte har helt rena förgasare. Gör allting tätt och rent, justera både synkning och lågfartsblandning så kommer det mesta av oljudet att försvinna. Går motorn jämt och rent så blir det inte så mycket ryck och knyck inne i motorn som rasslar.
OCH.. höj tomgången. behöver inte vara så toklåg. Skonar motorn om det inte rycker i den.

Mats
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Okey, ska börja med att ställa upp tomgången en aning.
Sen blir det kontroll av ventiler, kamkedjesträckare, rengörning/sync/kontroll av förgasare, när rep. handboken ramlar ner i lådan.
Ventilsätena ? Hur kollar/ser man det ?
Hur kontrollerar man synkningen av fuggarna ?

Antar att rep.boken svarar på detta men man är ju sugen på att få snurr på maskinen :banana så snart som möjligt.

Tack för svaren:tummenupp
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Ventilerna är jätteviktigt att kolla på den modellen. Lite konstigt om det är ventiltick eftersom ventilspelet brukar bli för litet.
Den motorn slamrar en del original, så det är svårt att säga om något är fel. Försök hitta en likadan och jämför ljudet.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jag har en såndär och det slamrar rätt mkt på tomgång. Dock inte så jag oroat mig. det lär vara kamkedjan som är slapp och slår mot godset. Kanske räcker att spänna den. ( den går i mitten ).

Jag har aldrig behövt justera mina ventiler, bara kollat spelet. Du kan ju öppna ventilkåpan o se hur kammarna ser ut. Att den går dåligt skulle jag skylla på otäta insugsgummin. De är inget svåra att få tag på. Jag beställde från lokala MC-Firman, eller så kan du leta på www.cmsnl.com, de har allt tror jag.

Behöver du en reservdelshoj kan du köpa min för den bara står :)
Funkade finfint senast sommaren 2011 men väntar fortfarande på att ägaren ska få lust och tid att byta packboxar i framgaffeln.
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Vad menar du med mycket låg tomgång? Den ska inte vara under 1100 rpm...
Det kan vara allt det du får förslag om till att det bara behövs en riktig service. Låter lite som att det är vad man försökte med 2010 men inte klarade av...

Mellan 1100 & 1200 rpm finns inget missljud :banana så då kan man förhoppningsvis sluta bekymra sig över det.
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Förgasarna är fortfarande inte borttagna o rengjorda eller synkade, men över 4000-5000 rpm så går hojjen rent och bra men under så svarar den inte på gasen utan behöver tid på sig för att öka i varv.

Om man antar att det inte är skit i förgasarna så vart sitter problemet då, lågfartsmunstycke ?
Den tar fortfarande tjuvluft mellan luftfburken och förgasarna, vet inte hur mycket det inverkar på detta ?
Väntar fortfarande på rep. handboken . .

Nu besiktigad med en 'bra att veta'
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Rengör & synka samt fixa tjuvluften så ska du se att det kanske ordnar sig under 4000 rpm också. Om du kollar ventilspelet märker du ifall säten eller ventiler gått ner sig genom att du inte kommer kunna justera upp rätt spel eller att det krävs väldigt mycket justering innan du hamnar nära.
 
Last edited:

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Nu är det kokta fläsket stekt . . . .
Justerade ventilerna enligt servicehandboken, 1,2,3 ut lite stort spel 4 Mycket stort spel. 1,2,3,4 in lite tajta rakt över.

Justerade o gl'a i hågen monterade ihop skiten o rev eld på'n
Startade o tyckte för ett ögonblick att det kraftiga tickandet var kraftigt reducerat innan det började Knacka Mycket kraftigt. Slog igen o funderade en stund, provade igen o samma sak den vill inte varva något heller. Nu vill den inte starta men går runt som den ska. Vad har jag gjort :död
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det är inte ram eller vevlager som är slut på den då och nu har den skurit helt? :smasha
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Det kan mycket väl vara så att de är slut men känns inte som att det skulle uppstå direkt efter ventiljusteringen, måste vara något jag gjort.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu är det kokta fläsket stekt . . . .
Justerade ventilerna enligt servicehandboken, 1,2,3 ut lite stort spel 4 Mycket stort spel. 1,2,3,4 in lite tajta rakt över.

Justerade o gl'a i hågen monterade ihop skiten o rev eld på'n
Startade o tyckte för ett ögonblick att det kraftiga tickandet var kraftigt reducerat innan det började Knacka Mycket kraftigt. Slog igen o funderade en stund, provade igen o samma sak den vill inte varva något heller. Nu vill den inte starta men går runt som den ska. Vad har jag gjort :död

Jag skulle tro att du har skruvat bort dig fullständigt. Har man noll och inga mekaniska kunskaper ska man hålla sig borta från ventiler och förgasare. Gör bara mer skada än nytta. Om man inte har en erfaren mekare som tittar en över axeln, men även då blir det gärna fel..
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Känns inte som att man kan skruva bort sig totalt ? Det bör inte kunna gå så fel, släppa låsmutter o sätta in bladmått, justera o dra till låsmutter, dubbelkolla och sedan montera ihop igen.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Känns inte som att man kan skruva bort sig totalt ? Det bör inte kunna gå så fel, släppa låsmutter o sätta in bladmått, justera o dra till låsmutter, dubbelkolla och sedan montera ihop igen.

Jag hoppas att du hade kolvarna/kammarna i rätt läge? Annars är det inte så konstigt att det blev skit.
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Absolut alla markeringar enligt servicehandboken stämde, dubbel o trippelkollat allt.

Kan en ventiljustering gå såpass fel så det låter som att kolven ska titta ut ur toppen ?
 
Last edited:
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top