Kraftiga vibrationer i framhjulet vid bromsning mellan 100 - 70km/t

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
Tjenare alla!

Precis varit och hämtat en ny leksak, kunde inte provköra något speciellt när jag hämtade men det verkade fint så jag tog hem leksaken ( gixxer1000 -01 )

Första provturen i dagsljus och utan ihållanded regn slutade i en förbryllad min, ingen obalans när jag kör i någon hastighet normalt rakt fram, men när man bromsar...tjohooo.. här kan vispas grädde .. slår jag på bromen hårt i ca 120 så bromsar den ner fint till ca 100 sen börjar det skaka mer o mer tills man kommer till ca 70... då slutar det helt?? över och under hastigheten så käns det fint o bromsa...

Vad kan detta vara.... snea skivor eller sne fälg... försökte lite snabb kolla fälgen och den "slår" lite vid 1 ställe på ca 15cm men mjukt o fint, ser ingen skada... skivorna är ett par flytande galfer och dom verkar fina, raka och nästan nya..

Vad tror ni proffstyckare där ute....

// 1F

ja tror på att skivan har fått sig en tryckare,hade samma problem på min då någon försökt bryta loss mitt skivbromslås:(

Ja kan inte vispa grädde med mitt styre då hade jag ju haft någon användning av vibbarna i alla fall. Jag får bara fina vibbar från mitt styre men det inger inte förtroende när man bromsar mitt i en kurva.
Jag har precis annars samma fenomen i på min R1:a. Jag kan notera att fälgen slår lite upp och ned på ena sidan av fälgen ca 10 cm. men doch bara på ena sidan. Detta syns när man fluktar från respektive gaffelben inget på ena sidan men på andra. I övrigt är skivor kollade med klocka och i sidled slår det inget.
Allt ter sig som ganska fina vibbrationer som man känner i styret snarare än i bromshandtaget. Skeva skivor ger ofta en pulserande känsla ifrån bromshandtaget vad jag förstår.
Ska testa med att byta framhjul och balansera är det inte bromsarna och inte hjulet så är det ju bara fälg eller Styrlager kvar och styrlagret är det inte.
Skumt fel är det.

Hade ett liknande fel på min förra zx9r. men när jag byte däck och de balancerade fram däcket försvann det.

Finns det kvar efter du ballanserat däcket kan du alltid testa med att ställa om dämparna lite eller sitta lite anorlunda så borde du få en annan frekvens på svägningarna.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D