Krach i Norrköping idag.

ZXR Ninja

Ninja ägare
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Västervik
Hoj
ZXR 750
Kom idag från Stockholms hållet och skulle genom Norrköping mot Kalmar,
Det var ganska mycket omgjort sen jag åkte där senast men det funkade ganska bra ändå.
Nu till det tråkiga, det regnade och var ordentligt blött och när jag körde genom en ganska lång höger sväng så släppte framhjulet och krachen var ett faktum.:mad:
Det som i mitt tycke orsakade smällen var att det var ganska nylagd asfalt och i skarven mitt på körbanan så var det ett ca 20 cm brett fält som var riktigt halt. Såg ut som om det var tjära eller något som var helt blankt och när jag gick där och drog med fötterna så var det ungefär lika halt som på halkbanan, jag höll laglig fart så det var inte orsaken.
Hojen är ordentligt skrapad på högersidan men funkar bra, själv har jag ont i höger fot men annars ok.:)
Har någon mer reagerat över detta "fält" på körbanan?
Och finns det någon möjlighet att man kan få Vägverket att stå till svars för detta?
 
ZXR Ninja skrev:
2561416 Kom idag från Stockholms hållet och skulle genom Norrköping mot Kalmar,
Det var ganska mycket omgjort sen jag åkte där senast men det funkade ganska bra ändå.
Nu till det tråkiga, det regnade och var ordentligt blött och när jag körde genom en ganska lång höger sväng så släppte framhjulet och krachen var ett faktum.:mad:
Det som i mitt tycke orsakade smällen var att det var ganska nylagd asfalt och i skarven mitt på körbanan så var det ett ca 20 cm brett fält som var riktigt halt. Såg ut som om det var tjära eller något som var helt blankt och när jag gick där och drog med fötterna så var det ungefär lika halt som på halkbanan, jag höll laglig fart så det var inte orsaken.
Hojen är ordentligt skrapad på högersidan men funkar bra, själv har jag ont i höger fot men annars ok.:)
Har någon mer reagerat över detta "fält" på körbanan?
Och finns det någon möjlighet att man kan få Vägverket att stå till svars för detta?

Tror inte du kommer få ersättning för en sådan sak. Brukar bli en såndär liten blankare kant i utkanten på det nyasfalterade. I överlag är ny asfalt snorhal spec. när det regnat. Synd att du fick lära sig den hårda vägen. Hoppas hojen går bra att fixa till.
 
ZXR Ninja skrev:
2561416 Kom idag från Stockholms hållet och skulle genom Norrköping mot Kalmar,
Det var ganska mycket omgjort sen jag åkte där senast men det funkade ganska bra ändå.
Nu till det tråkiga, det regnade och var ordentligt blött och när jag körde genom en ganska lång höger sväng så släppte framhjulet och krachen var ett faktum.:mad:
Det som i mitt tycke orsakade smällen var att det var ganska nylagd asfalt och i skarven mitt på körbanan så var det ett ca 20 cm brett fält som var riktigt halt. Såg ut som om det var tjära eller något som var helt blankt och när jag gick där och drog med fötterna så var det ungefär lika halt som på halkbanan, jag höll laglig fart så det var inte orsaken.
Hojen är ordentligt skrapad på högersidan men funkar bra, själv har jag ont i höger fot men annars ok.:)
Har någon mer reagerat över detta "fält" på körbanan?
Och finns det någon möjlighet att man kan få Vägverket att stå till svars för detta?

Ja på sätt och vis kan dom faktis ställas till svars. Dom bör sätta upp en vägskylt med varning för halt väglag vid blöta. Dom finns. Jag vet exakt vad det är för fläckar du pratar om och dom kommer upp och lägger sig som en film/hinna på nylagd asfalt och tror inte det är tjära. Det försvinner doc efter några blöta dagar varvat med torra. Dom syns mycket tydligt om man vet vad man ska titta efter. Asfalten runt om kring är matt och där det där skiten kommer upop och lägger sig som en hinna, är det helt blankt. Så man kan se hur det liksom blänker. Hoppas att du inte fick allt för trasig hoj och att det gick bra med dig. Du ska helst fota på platts och kola om dom har satt upp skyltar, för om inte så kan dom faktis stå för dina kostnader. Men om dom satt upp skyltar så sorry. Lycka till.
 
Öhh...

ZXR Ninja skrev:
2561416 " jag höll laglig fart så det var inte orsaken."
De var väl de dummaste... Klart de var! Bara för att man håller lagstadgad hastighet innebär väl inte det att det är för stunden det lämpligaste? Skyller du på de med när du kör av vägen vintertid o det är is? :va

Du körde fortare än vad som var lämpligt helt enkelt... :rolleyes:

Dyrköpt erfarenhet dock... Vv hittar på en massa nu på hösten o e dåliga på att "städa efter sig"... Lärde mig själv att nylagd, kall höst-asfalt e halt som... Jag kom dock undan med ett bredställ på min hoj...

Krya på dig o laga hojen till nästa sommar. O kör ordentligt på blank asfalt nästa gång :tummenupp
 
Man har inte en suck emot VV, jag hade ett fall där jag klota med förra hojen precis när dom hade lagt ut grus över hela körbanan ca 1 cm högt.
Överklagade också med det hjälpte inte, ingen mening att försöka!
Fick mitt KK indraget pga att jag körde lite fort, överklagade att jag behövde min bil i tjänst + att jag hade svåra skador på kroppen och jag behövde bilen för att ta mig till sjukgymnast mm.
Hjälpte inte ett skit fick samma strafftid för det, inte konstigt att folk blir kriminella i dagens samhälle :va
 
ZXR Ninja skrev:
2561416
Det som i mitt tycke orsakade smällen var att det var ganska nylagd asfalt och i skarven mitt på körbanan så var det ett ca 20 cm brett fält som var riktigt halt. Såg ut som om det var tjära eller något som var helt blankt och när jag gick där och drog med fötterna så var det ungefär lika halt som på halkbanan, jag höll laglig fart så det var inte orsaken.

Trist att det hände, jag är nojig som fan när jag åker i regn, främst för att mina Dunlop 208:or (på Fazern) kyls för bra i regn och därmed blir lite för hala och på Wilden så är den så satans tung men med ett ordentligt bottenvrid så den spinner väldigt lätt loss så fort det är lite blött. Haft ett par pulshöjande episoder nu i höst med lite ställ i kurva vid gaspådrag med Wilden... :skrämd

Men till saken. Jag skulle inte tro att det var att du höll "laglig hastighet" som de kommer att titta på för enligt VTK skall man även anpassa hastigheten till underlaget. Dvs nylagd asfalt plus regn=halt.

Om du lyckas få ersättning av VV så är det bara att grattulera.
 
Last edited:
tuppjuck skrev:
2561477 Trist att det hände, jag är nojig som fan när jag åker i regn, främst för att mina Dunlop 208:or (på Fazern) kyls för bra i regn och därmed blir lite för hala och på Wilden så är den så satans tung men med ett ordentligt bottenvrid så den spinner väldigt lätt loss så fort det är lite blött. Haft ett par pulshöjande episoder nu i höst med lite ställ i kurva vid gaspådrag med Wilden... :skrämd

Men till saken. Jag skulle inte tro att det var att du höll "laglig hastighet" som de kommer att titta på för enligt VTK skall man även anpassa hastigheten till underlaget. Dvs nylagd asfalt plus regn=halt.

Om du lyckas få ersättning av VV så är det bara att grattulera.

ja Dunlop sportmax gp 208 däcken e ju inte nån hit i regn...

de spinner ju fast man håller 180-200....
finns ju inget fäste alls dem vid regn.. men ett jävla grepp vid torrt/varmt väglag..
tyvärr så ser ju som sagt inte VV laglig hastighet som anpassad..
 
Davidk skrev:
2561452 Man har inte en suck emot VV, jag hade ett fall där jag klota med förra hojen precis när dom hade lagt ut grus över hela körbanan ca 1 cm högt.
Överklagade också med det hjälpte inte, ingen mening att försöka!
Fick mitt KK indraget pga att jag körde lite fort, överklagade att jag behövde min bil i tjänst + att jag hade svåra skador på kroppen och jag behövde bilen för att ta mig till sjukgymnast mm.
Hjälpte inte ett skit fick samma strafftid för det, inte konstigt att folk blir kriminella i dagens samhälle :va
Ja å det var ju detta sammhälle som tvingade dig att köra så fort också...:huvet
 
BeBe skrev:
2561443 De var väl de dummaste... Klart de var! Bara för att man håller lagstadgad hastighet innebär väl inte det att det är för stunden det lämpligaste? Skyller du på de med när du kör av vägen vintertid o det är is? :va

Du körde fortare än vad som var lämpligt helt enkelt... :rolleyes:

Dyrköpt erfarenhet dock... Vv hittar på en massa nu på hösten o e dåliga på att "städa efter sig"... Lärde mig själv att nylagd, kall höst-asfalt e halt som... Jag kom dock undan med ett bredställ på min hoj...

Krya på dig o laga hojen till nästa sommar. O kör ordentligt på blank asfalt nästa gång :tummenupp

Men någon form av riktlinje för maxfart på den sträckan anger väll ändå skyltarna. Sen att man kanske ska åka lite saktare när det är blött/nylagd asfalt.

Jag tycker det är vv fel att han åkte av. Dom ska skylta för sånt!
 
Mr Helmut skrev:
2576636 Men någon form av riktlinje för maxfart på den sträckan anger väll ändå skyltarna. Sen att man kanske ska åka lite saktare när det är blött/nylagd asfalt.

Jag tycker det är vv fel att han åkte av. Dom ska skylta för sånt!
Skyltad hastighet är maxhastigheten för vägsträckan när det är optimalt väglag.
Att asfalten blir kall och hal på hösten tvivlar jag på att dom har ngt krav på sig att skylta. :va

ZXR Ninja: Trist att du gick omkull, men slåss mot vv i detta fallet tror jag ärligt talat är rätt dödfött. Men kolla upp så att omständigheterna på platsen var/är som dom ska. Hittar du ngn brist kan du ju försöka nypa dom på den.
//Tobbe
 
Alla däck fungerar ju inte när temperaturen sjunker under +10 grader.
Michelin Pilote Road på 1200gsa funkar skitbra. Metzler Roadtec Z6 på 1200r blir bakelit! Och det utan nån väglagning eller dyligt!

hälsar
/Rune
 
Kolla upp det.

Mr Helmut skrev:
2576636Dom ska skylta för sånt!
Till ditt försvar så skall jag erkänna att jag sett fler skyltar "Slirig körbana", "vid regn"... oftare än för bara ett par år sedan.

ZXR Ninja skrev:
2561416..finns det någon möjlighet att man kan få Vägverket att stå till svars för detta?

Kolla med de lokala reglerna och förordningarna för vägarbete i din komun/där olyckan skedde. Det kan finnas prejudikat, som den gamle tanten i Lund som stod på öronen ner i en grop. Dåligt skyltat=Skadestånd! :D
 
Last edited:
Det var nog tjära som dom tätar mittsträngen med när dom har asfalterat.
Fick själv ett fint bakhjulssläpp i somras på tjärsträngen i mitten på en nyasfalterad väg.
Halt som smör men jag hade tur och slapp vurpa :tummenupp
 
BeBe skrev:
2577650 Till ditt försvar så skall jag erkänna att jag sett fler skyltar "Slirig körbana", "vid regn"... oftare än för bara ett par år sedan.
En sådan skylt borde sitta vid alla rondeller :gnissla
Kan dock inte minnas att jag själv sett en sådan skylt.
Men frågan är om dom har skyldighet att skylta som i fallet för ZXR Ninja?
Det är ju det som är intressant för honom, men som ngn annan sa. Få rätt mot vv är inte det lättaste.
Nämns det ngt i körskolan om nylagd asfalt och regn? Gammal och gaggig så jag minns inte. Om dom nu gör det kan man se faktumet att nylagd asfalt är hal, som ngt alla ska veta om? Precis som vinterhalka menar jag...
Det jag kommer att tänka på nu, är ju att om dom skulle ha skyltkrav på slirig asfalt så borde det väl sitta en slirigt vid regn skylt på varenda väg som har dessa förhatliga tjärsträngslagningar :mad:
//Tobbe
 
Kan säga så här: var det ett vägarbete så sitter det garanterat ett vägmärke som heter 1.1.11 (vägarbetsområde, även kallat "GubbeGräv").

Då är man skyldig att vara beredd på att sakta ner och visa hänsyn till de som jobbar där, samt att det kan finnas "hinder" på vägbanan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top