krökta frambromsskivor VFR750 -86

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag bytte bromsbelägg från original till sintrade (SBS 600HS) på hojen. Innan bytet så kollade jag skivornas rakhet, vänster skiva var aningens krokig, men den funkade ju innan, så jag lät det vara. Höger skiva var helt rak och fin.
Efter att ha kört in beläggen och kört cirka 10 mil så kollade jag över bromsarna igen, då hade beläggen på vänster sida nästan ätits ner helt, och skivan var rejält slagen (säkert 2mm) och kärvar kraftigt, den har även blivit rejält ojämn i tjockleken om man mäter skillnad mellan innercirkel och yttercirkel. På höger sida är beläggen hyfsat friska fortfarande, men skivan har även där krökt sig och slår ~1mm, men kärvar inte farligt mycket. Jag har funderingar kring hur jag ska åtgärda detta på billigaste sätt, och hur jag förhindrar att samma fel uppstår igen. Det bör nämnas att ingen av skivorna kärvade mer än det vanliga "väsandet" från bromsarna när jag monterade beläggen. Oken glider lätt i sidled och kolvarna är alla friska och går alla flytta genom vanlig handkraft (nyrenoverat)

/Daniel

Jag hade problem med bromsarna på en CBR600 för en massa år sen. Huvudcylindern visade sig vara boven i dramat, när man bromsat ett par gånger så vätskan blev varm, så släppte den inte upp vätskan i behållaren, utan byggde upp tryck i systemet. Renovera eller byt huvudcylindern och kolla om det blir bättre. Byt skivor och belägg också, vetja.

Huvudcylindern är renoverad den med, allt med kolvar/hydraulen funkar perfa (förutom det vanliga flexet i slangarna)

Mattias skrev:
Huvudcylindern visade sig vara boven i dramat, när man bromsat ett par gånger så vätskan blev varm,
Blir verkligen vätskan i huvudcylindern varm ? Trodde inte vätskan cirkulerade, men det kanske den gör. Finns ju iofs en bra tempskillnad som kan driva cirkulationen, men bromsslangar är ju rätt smala inuti.
Nån som vet och kan förklara ?
/u

ulf_lundin skrev:
Blir verkligen vätskan i huvudcylindern varm ? Trodde inte vätskan cirkulerade, men det kanske den gör. Finns ju iofs en bra tempskillnad som kan driva cirkulationen, men bromsslangar är ju rätt smala inuti.
/u

Jag bara vet att det är så genom tester IRL. Praktexempel var en cross där polarn körde som en gud i ett par minuter för att sedan skära omkull som en 5åring utan stödhjul.

Efter ett tag visade det sig att han skruvat in justerskruven på handbromshandtaget för att det inte skulle skramla med det resultatet att de blev anliggning. När sedan bromsarna gick upp i temp så expanderade oljan men kunde inte komma upp i behållaren igen. Temp öka, tryck öka osv med resultatet att det bara bromsa mer o mer.

Har även sett det på en landsvägshoj.

Vätskan i behållaren blir alltså inte varm men den i oken blir det. Huvudcylindern är boven pga att den inte släpper trycket ur bromskretsen när bromshandtaget är obelastat.

Vad gäller VFR'n i tråden här så låter det som att skivorna har varit på gränsen till dåliga när det monterades belägg som BROMSAR på riktigt. Det sägs att rakheten kontrollerades men jag skulle inte tvivla om du sa att de var för tunna.

Sintrade belägg kan öka bromsverkan avsevärt men även kräva lite mer av skivorna. Det får man nog leva med.

Last edited:
ulf_lundin skrev:
/u

Tror snarare att Mattias menade att vätskan i oken blev varm men att huvudcylindern inte släppte upp överflödig vätska i behållaren. För bromsvätskan expanderar väl en smula när den blir varm? Jag kan aldrig tänka mig att bromsvätskan skulle kunna cirkulera på det viset.

Att vätskan blir varm i oket och därmed expanderar och trycker upp lite i huvudcylindern; det köper jag förstås.
Ska komma ihåg det där med justerskruven f.ö.
/u

Just det, jag menade vätskan i oken. Nån cirkulation är det nog inte.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...