Krångligt köp?

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Jaha då har man beslutsångest. Väldigt nära att köpa mig en R1 -01. Tro det eller ej men försäkringen tog inte livet av mig. MEN det finns alltid ett MEN. Ägarn som har hojen nu Handlade hojen genom ett kreditköp med återtaganderätt. Bästa är ju att göra upp affären på en bank men blir ju så krångligt när banken stänger så satans tidigt...:confused Har ringt banken och så men bästa dom hade att säga var att göra upp affären på just banken då båda parter ser att lånet tas hand om. Ej kul att bli blåst på nått sånt här.. nån som vart i liknande dilemma? :confused:

Gör upp på banken. Låter säkrast.

Får man fråga farbror va det kommer kosta i månaden?? Lite sugen blir man :)

Låter som om du kan spara en del "risk för" bekymmer och vinna god sömn på att ta ledigt och åka till banken mitt på dan...

SimmPsi skrev:
Jaha då har man beslutsångest. Väldigt nära att köpa mig en R1 -01. Tro det eller ej men försäkringen tog inte livet av mig. MEN det finns alltid ett MEN. Ägarn som har hojen nu Handlade hojen genom ett kreditköp med återtaganderätt. Bästa är ju att göra upp affären på en bank men blir ju så krångligt när banken stänger så satans tidigt...:confused Har ringt banken och så men bästa dom hade att säga var att göra upp affären på just banken då båda parter ser att lånet tas hand om. Ej kul att bli blåst på nått sånt här.. nån som vart i liknande dilemma? :confused:

Det bästa är att DU ser att han LÖSER krediten, ex i banken, för han äger som du själv påtalat, inte fordonet tills det är till fullo betalt, och de har också återtaganderätten som de inte skulle vara sena att nyttja, skulle vara som i Tyskland, där har inte ens ägaren regbeviset på fordonet det har kreditlämnaren tills fordonet är betalt.

R1:or börjar faktiskt bli riktigt överkomliga försäkringsmässigt, 99.or kan man försäkra för ca 4000 kr helår halvförsäkring numer!!

Last edited:
Åk till banken på en Torsdag, då är det öppet längre!

sporTlovEr skrev:
Det bästa är att DU ser att han LÖSER krediten, ex i banken, för han äger som du själv påtalat, inte fordonet tills det är till fullo betalt, och de har också återtaganderätten som de inte skulle vara sena att nyttja, skulle vara som i Tyskland, där har inte ens ägaren regbeviset på fordonet det har kreditlämnaren tills fordonet är betalt.

R1:or börjar faktiskt bli riktigt överkomliga försäkringsmässigt, 99.or kan man försäkra för ca 4000 kr helår halvförsäkring numer!!

Låter lite väl billigt. Kolla med fler än ett bolag innan du handlar.

WestW skrev:
Låter lite väl billigt. Kolla med fler än ett bolag innan du handlar.

Jag skall inte handla, inte än ialla fall...är nog mer för touringmaskiner i alla fall..nästa steg blir nog Busa, ZX12r.

Vilken tur att man är ung och fräsh med fräsig 600:a så man slipper sånt här touring/pensionärsdravel :D

och får betala hutlösa försäkringpremier:5sure

:rolleyes:

Last edited:
Näää jag har hittat en ny nu. Blev så krångligt med det andra. Hojen stod i avesta och bankenstider krockade järnet med våra arbetstider och så. Den som väntar på nått gott blir aldrig fet som Gustafsson säger. Wazze du undrade vad jag får pröjsa i månaden för hojen? 1443kr/mån, halvförsäkring hos folksam.

Halvförsäkring på :
Trygghansa
Halv = 11690kr
Hel = 26000kr
Halv/mån = 1461kr

Folksam:
Trafik = 11687kr
Halv = 17000kr
Hel = 41264kr
Halv/mån = 1443kr/mån

Fast jag är lärling så tycker jag att det är ett rimligt pris för nöjet :)

BTW. Alla som ägt en R1a -00 och framåt. Några grejer som man kan ska tänka på när man kikar på hojen?Alla tips och trix uppskattas :)

Last edited:
SimmPsi skrev:
Näää jag har hittat en ny nu. Den som väntar på nått gott blir aldrig fet som Gustafsson säger. Wazze du undrade vad jag får pröjsa i månaden för hojen? 1443kr/mån, halvförsäkring hos folksam.

Halvförsäkring på :
Trygghansa
Halv = 11690kr
Hel = 26000kr
Halv/mån = 1461kr

Folksam:
Trafik = 11687kr
Halv = 17000kr
Hel = 41264kr
Halv/mån = 1443kr/mån

Fast jag är lärling så tycker jag att det är ett rimligt pris för nöjet :)

Folksam har både helårsförsäkring och en avställningsbar försäkring. Jag har den avställningsbara. Du sparar ganska mycket med den, men du måste kunna surfa på internet för att ställa av o på. Ett litet tips bara, lycka till, och har du undringar kring av-o-på-andet så hör av dig.

Pejo skrev:
Folksam har både helårsförsäkring och en avställningsbar försäkring. Jag har den avställningsbara. Du sparar ganska mycket med den, men du måste kunna surfa på internet för att ställa av o på. Ett litet tips bara, lycka till, och har du undringar kring av-o-på-andet så hör av dig.

Jopp jag vet det :tummenupp Enda jag inte hörde mig om var om man kunde reducera självrisken för stöld om man hade larm på ostbågen. kom jag på efter. :död

SimmPsi skrev:
Jopp jag vet det :tummenupp Enda jag inte hörde mig om var om man kunde reducera självrisken för stöld om man hade larm på ostbågen. kom jag på efter. :död

Jag har för mig att villkoren är ganska bra för av-på (bas) försäkringen, t.ex låta ut hojjen, inge krav på speciell klädsel eller så. Däremot så vete tusan om du får lägre premie eller självrisk vid larm.

Länk till villkoren: https://www.folksam.se/resurser/pdf/s7489.pdf

Går även att farsan tar en basförsäkring på hojen och då får dem som bor på samma adress nyttja hojen :tummenupp. Då får jag hel/hel för samma peng som jag får halv försäkring. och jag kan ställa av/på hur jag vill. Då är det INTE någon skenförsäkring utan jag lånar min farsas hoj jag köpt åt han och betalar försäkring på. :mattias

Kolla upp det noga så det inte blir någe raj-raj sen. Dom kanske ställer krav på att far din kan köra hojjen o har kort o sånt.

Pejo skrev:
Kolla upp det noga så det inte blir någe raj-raj sen. Dom kanske ställer krav på att far din kan köra hojjen o har kort o sånt.

Redan gjort. Inga problem där:) Han kan framföra en ostbåge lagligt och kör själv. Fast en sån där gynstol. Fast säg inget till Valle bara så han inte får nå fnatt och vill låna :hihi And Mr. Klister, Don't you worry baby! I'm an sEXPERT :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman